The Da Vinci Code

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 7. august 2006 - kl. 23:08
7 0

Forfatteren Dan Brown som har stået bag bestselleren "The Da Vinci" har overladt ansvaret til 2K om at forvandle hans historie om til spilform og resultatet er ret interessant.

”The Da Vinci Code” har skrevet sig ind i litteraturhistorien, som en af de bedst sælgende bøger i verden. Et salg, der nok er hjulpet på vej af et meget medieombrust forløb, hvor forfatteren Dan Brown er blevet uvenner med den katolske kirke og forfatterne til bogen ”Helligt Blod, Hellig Gral”. Alt dette postyr har allerede affødt en af de mest succesfulde film i år, samt spillet, som vi skal kigge nærmere på i denne anmeldelse.

At lave en bog om til et spil, kan virke som et tvivlsomt projekt, men i nogle tilfælde kan det vise sig at være en succes uden grænser. Det viser 2K, der med ”The Da Vinci Code” faktisk er sluppet godt fra transformeringen til computerspil i forhold til hvordan det kunne være gået.

Historien tager sin start på Louvre-museet i Frankrig, hvor vi finder vores helt, symboleksperten Robert Langdon. Robert bliver fejlagtigt mistænkt for mordet på Jacques Saunière, men alt er ikke som det ser ud til at være. Politikaptajnen Bezu Fache vil gøre alt hvad der star i hans magt for at få Robert dømt for mordet. Planen bliver dog afbrudt af Agent Sophie Neveu, som ved skæbnens tilfælde er Saunières barnebarn. Sophie hjælper Robert ud af Faches søgelys, og jagten på Saunières morder kan begynde.

Der er ikke brugt den helt store tid på stemmelægningen af personerne i spillet, da det hele føles følelsesløst. Faktisk lyder det ind imellem som om der bliver læst op. Det er ikke alle personerne der er totalt rippet for følelser, men spillets hovedpersoner er. At spillet ikke et bygget på filmlicensen er til dels en skam, da spillet ville føles mere komplet sammen med filmen og der ville helt sikkert være mere liv i spillet end hvad der er nu. Musikken er dog en del bedre, da det passer godt ind i den dystre og kolde historie spillet byder på.

Der er ikke meget at hente i spillet når du først er igennem, dog kan man rende igennem de forskellige baner for at finde hemmelige ting så man kan få et par nye missioner at spille. Hemmelighederne giver også en del læsestof omkring de forskellige ting du samler op, der er overraskende meget at læse omkring de forskellige ting i spillet. Forventer man et spil der holder i lang tid, er Da Vinci Code ikke spillet man leder efter, da det er forholdsvis kort.

Leder du efter et rimeligt adventurespil, er Da Vinci Code et godt forslag på en titel man kan spille. Kender man historien fra bogen eller filmen, er der desværre ikke så meget at komme efter i historien, men de forskellige gåder spillet byder på kan til tider være interessante.

The Da Vinci Code

The Da Vinci Code

UdviklerThe Collective