Superstars V8 Racing

Anmeldt af: Jakob Tofte - 27. juli 2009 - kl. 11:47
2 0

Denne gang skal vi primært til Italien og køre ræs. Black Bean har sammen med Milestone bragt det italienske mesterskab til live. Spillet har fine sider, men mangler alligevel lidt for at toppe helt.

Det italienske V8-mesterskab gør det muligt for spillere at sætte sig bag rattet i nogen af verdens ypperste V8-produktionsmodeller fra bilproducenter som Audi, BMW, Mercedes-Benz og Jaguar. I spillet findes de ti officielle baner, som benyttes ved den årligt tilbagevendende løbsserie, og udover tre baner i henholdsvis Portugal, Sydafrika og den berømte Valenciabane i Spanien, ja, så foregår alle løbene på italiensk grund. Fra de mere berømte baner, Monza og Mugello, til hidtil ukendte baner for de fleste. Superstars V8 Racing er med netop banevalget en kærkommen udgivelse, som lader os prøve kræfter med en rækker baner, vi ikke har prøvet før. Det er dejligt for en racingfan, at de evigt tilbagevendende Laguna Seca, Nürburgring og Silverstone for en gangs skyld er lagt på hylden til fordel for nye udfordringer. Man får øjnene op for, at der findes masser af interessante, afvekslende og udfordrende baner rundt omkring i verden.

Spillets fysik fungerer glimrende, og noget af det, som Superstars V8 Racing skal have ros for, er muligheden for at tilpasse løbene den enkeltes behov. Med justeringer i sværhedsgrad, realismeindstillinger og kørehjælp såsom TCS, ABS og ESC, kan spillet stort set ændres fra ren arkadeoplevelse til rå simulation, hvor konsekvenserne ved bremsning og styring samtidig er fatale, og hvor udfordringen er stor. Desuden er der rig mulighed for at tilpasse affjedring, gearing, bremseindstillinger, aerodynamik med videre, så det passer perfekt til ens egne ønsker. Realismen og simulationen når aldrig samme niveau som Forza Motorsport 2 og RacePro, men de er gode nok til at skabe en god oplevelse for dem, der ønsker realisme.

Når det kommer til realisme, fejler Superstars V8 Racing dog samtidig også fælt på et meget afgørende punkt. Når det kommer til gengivelse af kollisioner, er vi takket være sværvægtere som Grid blevet vænnet til, at tingene ser ud som de skal. Det er dog mere end man kan sige om V8, for ikke nok med, at kollisioner er dårligt lavet. De er ikke eksisterende. Med fuld simulation rører bilerne stadig ikke hinanden. De stopper ca. en meter fra hinanden og ændrer kurs. Det minder mest af alt om måden to magneter reagerer på når man sætter dem mod hinanden med den samme pol på begge to. Dette er suppleret af en fuldstændig åndssvag lyd, der minder lidt om lyden, der skabes, hvis man tramper hårdt på en tom papkasse. Det er langt fra godkendt i år 2009. Dertil kommer, at bilerne ikke pådrager sig synlig skade. Man kan mærke skaderne i bilernes måde at køre på, men vi kræver nu om dage en lidt større indsats fra producenteres side når det kommer til gengivelse af både kollisioner og skader.

Black Bean reklamerer med, at spillet har fem forskellige singleplayer spilfunktioner. Dette kan dog udelukkende tolkes som producentens eget forsøg på at få spillet til at virke mere omfattende, end hvad tilfældet egentlig er. Det er rigtigt, at spillet indeholder fem funktioner, men eftersom disse er ”Quick Race”, ”training”, ”Race Weekend”, ”Championship” og ”Superstars Licenses”, vil vi tillade os at koge dem lidt sammen. Quick Race er som navnet indikerer et enkeltstående løb med hurtig opsætning, Training er træning, Race Weekend er 10% af et championship, som er den eneste spilfunktion med lidt fyld på. I Championship vælger man en kører og skal herefter gennemgå en sæson på ti løb. Hvert løb indeholder to træningsrunder, en kvalifikation og selve løbet. Man kan derfor nemt argumentere for, at Quick Race, Training og Race Weekend blot er brudstykker af et Championship. Superstars Licenses er et hæderligt forsøg på at skabe en ekstra spilfunktion, men desværre er det alt for tyndt og hurtigt overstået. Her findes 20 udfordringer fordelt på fire kategorier, nemlig Countdown, hvor man skal nå at køre en omgang med sparsom tid og checkpoints, Special Trials, hvor man for eksempel skal hurtigt igennem en chikane, Duels, hvor to legendariske kørere dyster head-to-head og Race Scenarios, hvor man for eksempel skal opnå en podieplacering med nedslidte dæk. Det tog os ca. 30 minutter at gennemføre halvdelen af alle udfordringerne i Superstars Licenses. Spillet tilbyder ingen form for karriere eller opbygning af pengebeholdning, og der er ingen mulighed for at købe flere biler. Man vælger sin kører fra den officielle liste, og samtidig er den pågældende kørers bil automatisk valgt.

Spillet tilbyder også en onlinedel. Denne ville vi gerne have kunnet beskrive bedre, men beklageligvis lykkedes det os aldrig at finde en session. Onlinedelen giver kun mulighed for at skabe et løb eller tilslutte sig et løb. Ikke engang i quick match kunne vi finde nogen at køre imod. Det er måske ikke så underligt, eftersom den dårligst placerede spiller på leaderboardet for den ene af banerne lå nr. 774. Der er angiveligt ikke særlig mange, der har spillet onlinedelen, selvom spillet nu har været ud i mere end en måned. Vi kan ikke decideret tillade os at sige, at onlinedelen er dårlig, men eftersom vi ikke havde mulighed for at prøve den, tildeles den en middelmådig karakter.

Grafisk svinger Superstars V8 Racing fra at være fantastisk smukt til at være kedeligt og klinisk. Oftest er grafikken dog absolut godkendt og det er ikke på billedsiden, at spillet fejler. Regnvåd asfalt, bilerne, himlen og sollyset er alle elementer, som er smukt skildret. Der er dog ikke gjort meget ud af tribuner og stemning omkring løbene. Den tidligere omtalte manglende skildring af skader på bilerne tæller også ned på den grafiske side. Især når Black Bean og Milestone viser os, at de rent faktisk kan levere grafisk kunst, er det ekstra skuffende, at der ingenting er gjort på dette punkt.

Lyden i spillet er godkendt, men heller ikke mere end det. Musikken i menuerne er typisk, kedelig computermusik, der gentager sig selv og aldrig bliver spændende. In-game lydene skildrer motorlydene og de høje omdrejninger udmærket. Der er dog ikke den store variation i lyden fra de forskellige biler, ligesom kollisionslydene og de øvrige lyde af hvinende dæk og lignende, mere hører et spil fra 90\'erne til.

Konklusionen er, at Superstars V8 Racing egentlig ikke er et dårligt spil. Det er bare alt for kort og tyndt i sit indhold. Kan man se bort fra tydelige fejl som dårlige kollisioner og i øvrigt leve med, at spillet stort set ikke tilbyder andet end køreoplevelsen i sig selv, så vil en ægte racingfan kunne nyde muligheden for at køre på hidtil usete baner og samtidig bruge spillet som opvarmning til Forza Motorsport 3, hvis det vel at mærke kan findes til en acceptabel pris. For alle andre kan vi ikke anbefale at købe dette spil. Der er grobund for, at Black Bean og Milestone kan udvikle Superstars V8 Racing til at blive en god spilserie, men det kræver ganske enkelt et nyt forsøg.
Superstars V8 Racing

Superstars V8 Racing

UdviklerMilestone