Super Mega Baseball: Extra Innings

Anmeldt af: Jakob Tofte - 25. august 2015 - kl. 11:34
1 5

Super Mega Baseball var et hit på PlayStation i vinter, og nu kommer det lille, charmerende spil til Steam og Xbox One. Vi har kigget nærmere på sagerne.

Super Mega Baseball: Extra Innings er et baseballspil uden licenser. Derfor er spillet ikke til dem, der forventer at se de rigtige MLB-stjerner i aktion. Hele spillets udtryk er hyggeligt, humoristisk og farverigt. Figurerne er karikerede og morsomme, de tolv holds navne og logoer er pjattede og laver sjov med rigtige holdnavne samt bruger maskotter, som nok sjældent ville blive brugt i virkelighedens verden, og de fire stadions følger fint med i stilen. Men alt dette er kun med til at understøtte hele udtrykket og stemningen som et let tilgængeligt og hyggeligt baseballspil. Spillet er perfekt til en god omgang sofahygge, hvor der kan spilles både med og mod hinanden, med op til fire spillere i alt.

Alle holdene kan tilpasses som man ønsker det. Man kan ændre holdnavne, spillernavne og spillernes udseende, så man til sidst har en karikeret version af sit lokale fodboldhold, sin skoleklasse, sin familie eller noget helt fjerde. Holdene kan herefter bruges til at spille enkelstående kampe eller sæsoner. Det er muligt at justere længden af kampe og sæsoner, så man får den varighed, man ønsker. Ved at stige i niveau kan man løbende hyre personale i form af trænere og lignende til at gøre sit hold endnu bedre med.

Super Mega Baseball: Extra Innings skal dog bestemt ikke tages for useriøst. For det fede ved det her spil er, at inde under den fjollede overflade, som vi lige har beskrevet, gemmer der sig faktisk et meget realistisk og solidt baseballspil. Spillet på banen er bygget op omkring en dyb og realistisk motor, som sikrer, at den rene oplevelse i forhold til pitching og batting er præcis og virkelighedstro. Der er masser af muligheder når det kommer til at kaste bolden med forskellige spins, slå efter bolden på forskellige måder, springe efter bolden på banen, ved bagvæggen samt lave relay- og cut-off spil. Det er derfor et spil, der i høj grad kan værdsættes af dem, der måske kender godt til baseballspil i forvejen. Den seriøse vinkel hjælpes i øvrigt også godt på vej af en dyb og grundig statistikdel, til dem, der sætter pris på den slags.

Samtidig er det også meget åbent og let tilgængeligt for nye spillere. Spillet hjælper fint en i gang med de forskellige muligheder og facetter, så ingen føler sig overladt til gætterier. Samtidig krydres spillet med den måske største styrke, og noget som mange andre spil i høj grad kunne lære noget af, nemlig sværhedsgraderne. Der er i Super Mega Baseball: Extra Innings, intet mindre end 99 sværhedsgrader. I sværhedsgradssystemet som kaldes ”Ego” er det altså i meget detaljeret omfang muligt at finde den helt rigtige sværhedsgrad, samt langsomt presse sig selv til at blive bedre.

Grafisk er Super Mega Baseball godkendt indenfor sin egen stil. Det skal forstås på den måde, at spillet ikke på nogen måde rykker grænser rent grafisk. Præsentationen er til tider halvkedelig og teknisk er det et meget gennemsnitligt spil, som man sagtens kunne have set på sidste generation og også for flere år siden. Jeg synes dog ikke det gør noget, for spillets tegneserieagtige stil lægger ikke op til, at tingene nødvendigvis skal tage pusten fra spilleren rent grafisk. Det gode ved, at grafikken ligger på et så moderat niveau er til gengæld, at det fungerer upåklageligt. Der er ingen hak i grafikken og indlæsningstiderne er korte. På lydsiden er spillets lydeffekter sjove, hyggelige og egentlig også ret gode når det kommer til lyde fra bat, bolde, publikum og lignende. Musikken er halvirriterende og ensformig og røg hurtigt på mute her i stuen.

Alt i alt må Super Mega Baseball: Extra Innings siges at være et solidt, lille baseballspil til en yderst rimelig pris på 155 kr. Det bringer åbent og venligt nye spillere trygt ind i sporten, samtidig med at det fastholder mere erfarne kendere med solide gameplaymekanikker. Det dybe sværhedsgradssystem sikrer en konstant, passende udfordring. Har man lyst til et billigt baseballspil, som er let at gå til og perfekt til sofahygge med vennerne eller familien i sofaen, så kan Super Mega Baseball: Extra Innings i høj grad anbefales.
Super Mega Baseball: Extra Innings

Super Mega Baseball: Extra Innings

UdviklerMetalhead Software