Sunset Overdrive

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. oktober 2014 - kl. 08:01
10 0

Prisen som årets skøreste actionspil må gå til Sunset Overdrive, hvor mutanter, energidrik og højeksplosive tøjbamser går hånd i hånd.

Insomniac Games har i en lang årrække, lavet spil eksklusivt til PlayStation - de har blandt andet stået bag succesfulde spilserier som Spyro The Dragon, Ratchet & Clank og Resistance. Derfor var det ganske overraskende, at Microsoft og Insomniac Games på E3 messen i 2013 kunne præsentere Sunset Overdrive, som ville komme eksklusivt til Xbox One.

Sunset Overdrive er et af de spil, som ikke tager sig selv seriøst på noget tidspunkt. Det er et tredje-persons, totalt over-the-top, open world actionspil og jo vildere det er, jo bedre er det. Det kan næsten bedst beskrives som en blanding af Ratchet & Clank, Crackdown og Jet Set Radio. Der er fuld fart på fra starten og det drejer sig hovedsagligt om to ting; at smadre så mange mutanter du kan og se godt ud mens du gør det.

Historien er, at sodavandsproducenten Fizzco står foran at skulle lancere deres nye energidrik, Overcharge Delirium XT, men før de gør det, holder de en stor lanceringsfest i deres hjemby, Sunset City. Udviklingen af energidrikken er dog gået lidt for hurtigt og de har tvunget den igennem godkendelsen hos sundhedsmyndighederne - og det viser sig da også, at den har nogle uheldige bivirkninger på alle som drikker den. Og det er ikke bare en smule mavekneb eller udslæt vi taler om, nej, folk bliver forvandlet til store og savlende mutanter, som angriber alt og alle. Heldigvis var du på arbejde som oprydder til denne lanceringsfest og det betyder, at der ikke var nogen energidrik til dig, og dermed heller ingen mutantsyge. Nu skal du så forsøge at slippe ud af Sunset City, men det kræver at du får hjælp fra andre overlevne i byen.

Man bliver efter en kort introduktion sluppet løs i byen, hvor der rundt omkring er placeret missioner, sidemissioner, et utal af forskellige typer challenges, samt massevis af ting der skal findes. Sunset City er en by, som lægger op til leg og ballade. Man skal hele tiden huske på, at byen er fyldt med OD's, Overcharge Drinkers, altså disse mutanter og derfor bør man holde sig fra gadeplan, for der vil man næppe overleve i ret lang tid. Derfor gør man klogt i, at komme op i luften og grinde på hustage, højspændingsledninger, rør, gelændre, løbe hen langs vægge, løbe på vandoverflader og meget andet. Gør man det med stil og variation, så fyldes ens Style Meter op, som aktiverer nogle af de forskellige amps man har tilknyttet til ens figur og våben.

Amps er en vigtig ting i Sunset Overdrive. Amps er en slags booster, som man kan tilknytte forskellige områder, lige fra ens våben og til den måde man bevæger sig på. Der er for eksempel en Weapon Amp, som kan gøre ens våben kraftigere mens man grinder, en Hero Amp (som hedder Sadomasochist), der gør at ens angreb bliver kraftigere jo mindre energi man selv har, eller et Melee Amp, der får fjender til at eksplodere og gøre skade på omkringstående fjender, hvis man angriber dem med et melee angreb. Amps er altså vigtige og man får fat på dem på forskellige måder; enten som belønning for at klare missioner eller udfordringer rundt omkring, eller man kan få Floyd hjemme på basen til at lave nogen til sig, så længe man skaffer de ting han skal bruge. Det kan være alt fra neonskilte, balloner og sure ildelugtende sneakers til toiletpapir og linser fra overvågningskameraer.

Ved siden af amps, har man også Overdrives. Disse er nogle lidt mere passive boosts, som for eksempel kan øge den mængde ammunition man kan bære, reducere den mængde skade som fjenderne gør på en, eller gøre, at ens Style Meter bliver fyldt for eksempel 5% hurtigere op, ved at lave grinds. Der er over 40 forskellige Overdrives, som man kan låse op for, så man har rig mulighed for at skræddersy ens karakter som man vil, med både Amps og Overdrives.

Et af Insomniac Games' varemærker, er den gode humor og specielt helt vanvittige våben. Humoren er ganske god, uden at blive plat og her tager spillet tit pis på sig selv, ved at komme med spydige kommentarer til spil, spilindustrien og andet. Det er ganske underholdende og det leveres med det sædvanlige glimt i øjet. Spillet er spækket våben, hvor det ene er mere tosset end det andet. Et par eksempler er The Roman Candle, der skyder med nytårsfyrværkeri, TNTeddy, som skyder med højeksplosive tøjbamser, Nothin' but the Hits, der skyder med LP-plader og Freeze Bomb, der skyder med en iskold tåge, der lammer og fryser alle som den rammer, til is. Hvert våben er effektive mod bestemte typer af fjender og de stiger i level, jo mere man bruger dem.

Gameplayet er forholdsvis varieret, dog er hovedparten af missionerne noget med, at tage hen til et bestemt sted i byen og skyde en stak mutanter i hovedet med ens syrede våben. Med jævne mellemrum skal man dog forsvare ens base i noget der hedder Night Defense. Det er en form for Tower Defense, hvor man skal forsøge at holde fjenden ude af ens base. Til det, har man naturligvis sine våben, men også en række fælder, som er lige så opfindsomme som de våben man har. Når man har placeret sine fælder, vil der komme bølger af fjender væltende og så er det bare at håbe på, at man har placeret dem de rigtige steder. Overlever man Night Defense, belønnes man med nye varianter af de førnævnte amps.

Sunset Overdrive indeholder en co-op mode for op til 8 spillere og man får adgang til denne, ved at gå ind i nogle fotomaskiner, som er placeret rundt omkring i Sunset City. Her spiller man Chaos Squad, som er en række missioner placeret rundt omkring i byen og disse aktiveres ved at bevæge sig hen til et bestemt sted og starte dem. Det kan være missioner som at smadre en række bygninger, nedkæmpe bølger af fjender eller smadre en række kanontårne og lignende. De våben og amps man har optjent i kampagnen, flyttes med over i Chaos Squad og omvendt, får man de ting man optjener i Chaos Squad, med over i kampagnen.

Navnet Chaos Squad passer godt til co-op delen, for det er meget kaotisk og også her er der fuld fart på. Der var selvfølgelig ikke så mange spillere at spille med da vi testede spillet før udgivelse og vi oplevede ingen problemer med lag eller andre tekniske problemer. Gameplayet er som lavet til co-op og det kan blive ganske underholdende med en stak venner. Det tilfører måske ikke ret meget til selve spillet, men det ville have været synd, hvis det ikke kunne have været spillet i co-op.

Grafikken i Sunset Overdrive er ganske nydelig og meget farveri. Den har et tegnefilmslook over sig og specielt karakterdesignet er meget overbevisende. Man kan selv sammensætte og ændre sin figur hele vejen igennem spillet og man lukker løbende op for nyt gear og tøj. Omgivelserne er som sagt meget farverige og hele den grafiske stil passer flot til spillets meget useriøse tone og stil. Eksplosionerne, og dem er der mange af, ser flotte ud og som en sjov detalje, står der nogle gange "BOOM" formet af ild, når ting futter af. Lige meget hvor hektisk actionen på skærmen er, kører det helt flydende og uden den mindste hakken eller hosten.

En sjov lille detaljer er animationerne når man dør, hvor ens figur kommer til live igen på rigtigt mange sjove måder; enten kravlende ud af et fjernsyn, kommer op af jorden som en zombie eller meget andet. Lydsiden er fin med gode stemmeskuespillere og gode lydeffekter fra ens våben og eksplosionerne. Soundtracket er fyldt med rockmusik, som leder tankerne hen på 90'ernes skateboardspil - det er ikke lige min stil, men det fungerer.

Sunset Overdrive - lanceringstrailer - se i HD her

Sunset Overdrive er et glimrende actionspil, som ikke tager sig selv for seriøst. Det er ikke et spil for alle og sværhedsgraden kan være overraskende høj specielt i starten, men det er også et af de spil, der bliver ved med at overraske med skøre påfund og belønne spilleren med nye våben, amps og andet. Det hele fungerer som det skal og selv om Insomniac Games lader til at have løftet foden fra bremsen i forsøget på at lave et totalt crazy over-the-top actionspil, kommer det ikke helt op og ringe. Selv om gameplayet krydres med forskellige typer spil, kan det med tiden føles som om, at det mere eller mindre er det samme man laver hele tiden. Det hele er pakket ind i noget fjollet og underholdende papir, men under overfladen, er der ikke den helt store nytænkning i forhold til Crackdown eller Jet Set Radio.

Når det er sagt, skal det også siges, at der er fuld knald på fra starten af og hvis man går efter sidemissionerne og de mange challenges, så er der mange timers spil gemt i Sunset City. Var du til Crackdown (nu tilsat massevis at skøre våben), eller bare actionspil, hvor al logisk tænkning er sat ud af kraft, så er jeg sikker på, at Sunset Overdrive er noget for dig.
Sunset Overdrive

Sunset Overdrive

UdviklerInsomniac Games