Submerged

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. august 2015 - kl. 22:52
3 1

Submerged er noget så sjældent, som et ikkevoldeligt spil. Det er en rejse til en smuk, oversvømmet og forladt by - tag med os og se, om rejsen er pengene værd.

Submerged er ikke et spil, som så mange andre. Man har ingen våben, man kan ikke dø - og det har stort set ingen historie. Spillet handler om en ung pige og hendes sårede bror. De ankommer til en oversvømmet by i en lille fiskerbåd og her vil den unge pige forsøge at få hendes bror på benene igen, ved at finde de fornødne forsyninger rundt omkring i byen.

Historien fortælles gennem nogle lidt barnlige tegninger, som det er op til dig selv at tyde, men så vidt jeg forstod, så var det noget med at de to børns familie var faldet fra hinanden og at de nu måtte klare sig selv. Jeg forstod ikke helt, hvorfor drengen var blevet såret, hvorfor byen var oversvømmet og jeg fandt heller aldrig ud af, hvem disse zombie-lignende monstre, som observerer de to børn fra afstand igennem hele spillet, var. Det er et meget minimalistisk spil, hvor det er op til spilleren, at tolke på det man ser.

Pigen skal nu finde 10 medicinkasser, som ligger rundt omkring i byen, gerne på toppen af de høje huse - det ligner at de er blevet smidt ned som nødhjælp fra et fly på et tidspunkt. Dette gøres ved at spejde rundt på husene med ens kikkert og får man øje på en medicinkasse, bliver den plottet ind på ens kort og man skal nu finde vej hen til huset og klatre op af det, for at komme op til kassen. Når dette er gjort, bliver man automatisk sendt tilbage til ens bror, som nu får den forbinding, den medicin eller hvad man nu har fundet i kassen og så er det videre til den næste kasse. Det er alt hvad Submerged går ud på, så efter 15 minutter, har man set alt hvad spillet har at byde på.

Rundt omkring i byen ligger der også 60 hemmelige tegninger med nogle symboler på - disse fortæller formentlig historien om byen, men igen er det lidt svært at gennemskue, hvad de betyder. Rundt omkring kan man også finde opgraderinger til ens båd, 16 i alt, men de gør alle det samme, nemlig at forlænge bådens boostfunktion - man får ikke andre egenskaber til ens båd end denne.

Idéen med, at pigen skal tage sig af hendes bror og at det hele foregår i en totalt øde og mystisk by, er god, men desværre er det meget kedeligt at spille. Man sejler rundt og leder efter kasser, klatre op af huse og indsamler tegninger og det er alt der er. Der er mange ting som ikke forklares, jeg har nævnt nogle af dem i starten af anmeldelsen, men der er en anden ting, som jeg fandt spændende, men som jeg aldrig fik forklaret og det er hvorfor at pigens krop ændre sig undervejs i spillet - det bliver aldrig forklaret - eller jeg forstod i hvert fald aldrig hvorfor det skete.

Submerged har lidt den samme melankolske stemning som for eksempel Ico. Men fordi at historien nærmest ikke bliver forklaret, er det svært at udvikle følelser for pigen og hendes bror, så man får ikke det samme tilhørsforhold til karaktererne, som man gjorde i netop Ico. Spillets mekanikker fungerer som de skal; det er let og flydende at klatre og styringen af den lille båd er også fin. Desværre er gameplayet ganske enkelt for simpelt og i øvrigt er det hele overstået på lidt over to timer.

Grafikken er Submerged's helt store force. Den oversvømmede by er virkelig flot med nogle flotte lyseffekter, både når solen står op om morgenen og når månen kaster sit kolde blå skær ud over vandet om natten. Husene er flotte og detaljerede og vejen op af dem er ofte gemt af vegetation, som er vokset op på husene siden indbyggerne i byen forlod den. Lydeffekterne er fine og soundtracket består typisk er rolig klavermusik og passer godt til stemningen af isolation og af at være alene.

Submerged føles ikke som et rigtigt spil. Det føles som en mands gode idé, som han ikke rigtigt har kunne få ud af hovedet og ned på Xboxen, da det føles underligt tomt. Når det er sagt, skal jeg også sige, at det kan være at jeg ganske enkelt ikke forstår spillet. Jeg har på fornemmelsen, at der er en dybere mening med Submerged, at folkene bag havde en historie at fortælle, men den er ganske enkelt fløjet hen over hovedet på mig. Jeg forstå ikke historien, jeg forstår ikke de ting, der sker og de andre ting som jeg har været inde på.

Tilbage står jeg med en skuffelse over et spil, som er overstået efter lidt over et par timer, med mindre man går efter alle de 60 gemte tegninger, så er der flere timer i det - og til en forholdsvis høj pris på 155 kr., så har jeg svært ved at anbefale det. Man skal være mere end normalt glad for... Nej, jeg kan faktisk ikke komme på nogen grund til, at man skulle betale prisen for spillet her. Måske hvis det kommer på udsalg engang til halv pris, kan man da godt gå på opdagelse i den tomme og smukke by og hygge sig med det et par timer. Som det står nu, kan jeg ikke anbefale Submerged.
Submerged

Submerged

UdviklerUppercut Games