Stuntman: Ignition

Anmeldt af: Simon Wiencken (Valyc) - 18. oktober 2007 - kl. 00:22
10 0

Hvis du render rundt med en lille stuntmand inde i maven, så har du nu muligheden for at få prøvet dine evner som stuntmand af.

Er du typen, der elsker brækkede knogler og hyppige ture til skadestuen? Eller hvad med at sidde i en bil omspændt af flammer? Hvis dette er noget for dig, så har du måske en fremtid som stuntmand. Du kan også vælge den lidt mere sikre løsning: spillet Stuntman: Ignition til din Xbox 360.

Stuntman: Ignition er efterfølgeren til Stuntman, som i 2002 blev udgivet til Playstation 2 af Infogrames. Denne gange er det så udvikleren Paradigm, der står bag. Selve konceptet i spillet er det samme, hvor det gælder om, at man skal køre en masse forskellige køretøjer igennem en filmscene, mens man laver alle mulige forskellige stunts.

I Stuntman: Ignition spiller man en unavngiven stuntkører, som starter sin karriere som stuntmand i katastrofefilmen Aftershock. Hvis man klarer sig godt, får man også mulighed for at spille med i andre film som hillbilly filmen Whoopin' and Hollerin II, Strike Force Omega, 70'er filmen Overdrive, spionfilmen Never Kill Me Again samt den tegneserieinspirerede film Night Avenger.

1-2-3 ACTION!
Hver af de 6 film består af 6 actionscener, hvor der er brug for en stuntmand som dig. Før hver enkelt filmsekvens giver din stuntkoordinator dig en kort beskrivelse af sekvensen samt nogle få instrukser til, hvad filmens instruktør har af krav til dine stunts. Herefter bliver du kastet ud i en kæmpe stor lokation fyldt med andre stuntkørere, eksplosioner, nedstyrtende bygninger og andre rekvisitter til de enkelte filmsekvenser. Det gælder så om, at man skal køre en rute igennem, mens man udfører en række stunts. Disse stunts er markeret med gule ikoner, og din stuntkoordinator fortæller dem også til dig mundtligt, efterhånden som du nærmer dig dem. De stunts, man bla. kommer ud for at skulle udføre er: flyve ud over forskellige hop, lave 180 graders vendinger, rulle rundt i luften, køre ind i andre køretøjer, køre igennem forskellige rekvisitter og jage andre stuntkørere. Derudover skal man i nogle filmsekvenser udføre bestemte handlinger på bestemte tidspunkter, som f.eks. at sætte bilen i brand eller glide sin motorcykel under en forhindring ved hjælp af et tryk på actionknappen (Y) på kontrolleren.

Hvert stunt man udfører på banen giver en række point, og efter at have afsluttet en filmsekvens bliver din samlet score talt sammen, og man får mellem 1 og 5 stjerner alt efter, hvor mange point man har fået. Det samlede antal stjerner man får optjent, bliver brugt til at åbne op for at deltage i nye film og filmsekvenser. I starten kan man sagtens klare sig videre i spillet med bare et par enkelte stjerner, men senere hen i spillet bliver kravene større, og man kan derfor komme ud for, at man skal genspille en tidligere filmsekvens for at forbedre sin præstation og dermed opnå et højere antal stjerner.

Meget lille fejlmargin
At optjene et højt antal stjerner i en filmsekvens kræver virkelig god præcision og højt tempo. Mange af de stunts, du skal udføre, inkluderer nemlig andre køretøjer og objekter i bevægelse, og timingen skal derfor være perfekt, for at stuntet udføres efter instruktørens ønske. Dette viser sig ofte at være lidt af en udfordring, da bare den mindste slinger i kørslen gør, at du ikke når frem til det næste stunt, før det er for sent. Hver fejl du laver i hver filmsekvens giver dig et rødt kryds hos instruktøren, og hvis man kommer op på 5 fejl, så vil instruktøren have taget hele sekvensen om igen, og man må derfor starte forfra.

Dog har man mulighed for at slå en easy-mode til, og på den måde får man lov til at lave et par ekstra fejl, men ens samlede score bliver så samtidigt halveret. Men hvor dette er ment som en hjælp til spilleren, så virker det nærmere som om, at man gør det sværere for sig selv, hvis man slår denne funktion til. For pointkravet på de enkelte filmsekvenser er stadig de samme, og da scoren nu bliver halveret, skal man jo faktisk klare sig endnu bedre end før, og der er i realiteten slet ikke råd til at lave de 2 ekstra fejl, som easy-mode funktionen giver dig lov til.

Hvis man vil op på de maksimale 5 stjerner i en filmsekvens, kræver det, at man udfører samtlige stunts i én lang og sammenhængende kæde. Dette er ret svært, til tider frustrerende og ikke mindst meget udfordrende. Alle stunts skal nemlig udføres meget hurtigt efter hinanden og meget ofte så præcist, at der ikke er plads til de mindste afvigelser. Ud over de krævede stunts fra instruktøren er man ofte nødt til selv at lave diverse små stunts undervejs, som at køre meget tæt på ting eller skride ud for hele tiden at holde kæden af stunts kørende. Det kan lidt sammenlignes med spil som PGR, hvor man laver diverse kombinationer for at optjene mange Kudos.

Hvilken type spiller er du?
Sværhedsgraden og holdbarheden af spillet kan variere meget, alt efter hvilken type spiller man er. Er du typen, der bare kører derud af uden at kigge dig tilbage for at gennemføre hver enkelt filmsekvens så hurtigt som muligt, så kan spillet, efterhånden som man har spillet nogle timer, virke ret ensformigt og ikke særligt spændende. Det er nemlig stort set de samme stunts, du udfører igen og igen i de forskellige film bare med forskellige temaer. Hvis du spiller på denne måde, er spillets karrieredel heller ikke særligt lang, da hver filmsekvens kan gennemføres på få minutter, og man vil derfor hurtigt have indspillet alle 6 film. Er du derimod typen, som ikke har noget imod at bruge flere timer på hver enkelt filmsekvens for at perfektionere din kørsel og opnå de 5 stjerner, og hvis du heller ikke har noget imod at blive en del frustreret, så er der masser af udfordringer, spænding og intense situationer i spillet.

Det kræver nemlig, at man bliver nødt til at gennemkøre hver filmsekvens op til flere gange, før man har den mindste chance for at opnå de 5 stjerner. De første gennemkørsler handler faktisk helt og alene om at lære hver enkelt del af banen at kende, huske hvor og hvornår de forskellige stunts skal udføres og lære, hvad der derudover sker på banen. Man får nemlig ikke meget intro til hver enkelt filmsekvens, og man kører derfor nærmest i blinde de første par gange. På dette område kunne spillet godt have været lidt bedre og enten givet spilleren mulighed for skabe sig et overblik ved at se et billede af banen og dens stunts, eller ved at blive fløjet igennem banen først. Men en virkelig hurtig loadtid ved restart hjælper lidt på det, og man er derfor hurtigt ude at køre igen.

Når man har gennemført alle 6 filmsekvenser i en film, får man vist en filmtrailer fra den film, man lige har været med til at indspille. Den bliver vist ganske som en almindelig trailer for en biograffilm og indeholder selvfølgelig også små klip fra nogle af de actionscener, som man har været med til at lave. Dette er en ganske god detalje i spillet og er med til at få spilleren til at føle, at der er en sammenhæng mellem de filmsekvenser, man laver.

Hvis man har lyst til mere
Ud over karrieredelen er der også en såkaldt Quickfix del, hvor man har mulighed for hurtigt at komme ud og lave nogle stunts på forskellige baner, uden at det har med nogen film at gøre. Temaerne på de forskellige baner kan man dog genkende fra karrieredelen. Derudover er der også sandkassemode, hvor man selv har mulighed for at konstruere sine egne baner. Her er der også en challengemode, hvor det er forudbestemt, hvilke og hvor mange stunts, der skal udføres på banen, og så er det op til én selv at placere rekvisitter, hop osv. på banen, for at man nemmest og hurtigst kan udføre de krævede stunts.

Der er også en multiplayerdel, hvor man enten lokalt eller online har mulighed for at dyste mod andre spillere. Man kan dyste om at score flest stuntpoint og faktisk udføre så mange stunts som muligt, ligesom man skal i karrieredelen. Her har man også mulighed for at køre ind i sine modstandere og stjæle point fra dem. Derudover kan man køre ganske almindelig ræs, hvor det bare gælder om at komme hurtigst i mål, og hvor man har mulighed for at skyde genveje rundt omkring på banerne.

Grafikken i Stuntman: Ignition er ganske pæn at se på. Når man kører rundt på de forskellige baner, er der mange flotte detaljer og eksplosioner. Baggrunden kan dog nogle gange være lidt grumset, men det har man sjældent tid til at lægge mærke til, så det gør ikke så meget.

Lyden er også udmærket og er med til at skabe et meget intenst miljø i filmsekvenserne. Musikken er der, og hvis man forsøger at lytte efter, så kører den i et højt og actionpræget tempo. Men den bliver for det meste overdøvet af eksplosioner og ikke mindst stuntkoordinatorens stemme, som man til tider godt kan blive lidt træt af. Især når man spiller den samme filmsekvens for 127. gang.

Hvis du er typen, som gennemfører hver enkelt bane til 5 stjerner, så er der nok mange timers udfordrende underholdning i Stuntman: Ignition. Ellers vil spillets karrieredel nok virke lidt kort og ensformigt, hvilket resten af spillet nok ikke kan lave det helt store om på.
Stuntman: Ignition

Stuntman: Ignition

UdviklerParadigm