Stoked

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. november 2009 - kl. 08:40
11 0

Vi har spillet snowboardspillet Stoked - og vi har sne steder vi ikke troede muligt. Er du til realistiske snowboardspil, så skal du se nærmere på Stoked.

Lige siden Cool Boarders introducerede mig for snowboarding, har jeg været hooked på sporten og jeg har endda forsøgt mig med snowboarding i virkeligheden - uden større succes. Det er de mere realistiske spil i genren som har tiltalt mig - f.eks. havde SSX ikke havde meget med snowboarding at gøre. Stoked er et af de mere realistiske spil i genren, med en høj sværhedsgrad og massevis af halsbrækkende tricks.

Stoked indeholder en række professionelle snowboardere, bl.a. Travis Rice, Tadashi Fuse og Annie Boulanger og tonsvis af sponsorer som QuikSilver, Burton og Vans - faktisk er spillet fyldt med logoer overalt så snart der er plads til det. Inden man kan komme i gang, skal man have sin snowboarder klædt på - der er ganske få ting at vælge imellem fra starten, men mere tøj og udstyr bliver låst op i løbet af spillet. Når det er klaret, skal man igennem et ganske udførligt træningsprogram, hvor man langsomt får gennemgået styringen og de mest grundlæggene tricks og bevægelser. Derefter er man klar til at blive sendt ud på de tre første af de i alt fem store bjerge, som hver indeholder masser af åbent terræn, som kan udforskes som man ønsker det.

Efter endt udfordring, bliver man vurderet på tre parametre; trickets sværhedsgrad, hvor længe man hænger i luften og hvordan landingen er. En dårlig landing kan resultere i en halvering af de points man ellers ville have modtaget for tricket, mens en god landing, giver ekstra points. Men en ting er at udføre de vilde tricks, noget andet er at lande sikkert igen. Takket være en noget tvivlsom fysik, kan det faktisk være meget svært. To tilsyneladende ens landinger, kan resulterer i både succes og fiasko - det er lidt som at kaste med en terning når man skal lande sin hop. Frustrerende.

Når man får klaret de 66 udfordringer begynder sponsorer at få øjnene op for en og når man senere modtager sin Pro Licens, begynder der heldigvis at ske ting og sager med spillet - der er en verden til forskel på de første timer hvor man knokler med de 66 udfordringer og til resten af spillet hvor man begynder man at blive kendt og sponsorerne flokkes om en, for at få en til at bruge deres tøj og udstyr, deltage i deres fotosessions og inden længe vil man finde billeder af sig selv i de helt rigtige snowboard blade. Der åbnes hele tiden op for nye events, fotosessions og udfordringer fra andre snowboardere og selv om disse er en smule anderledes end i starten af spillet, er de alle skåret over den samme idé, med at udføre en række specifikke tricks og lignende. Det går hen og bliver en smule ensformigt med tiden og man savner nye ting at tage sig til.

Stoked indeholder en ganske god multiplayerdel for op til otte spillere, hvor man frit kan snowboarde hvor man vil med sine venner. Man kan sammen tage de udfordinger, som også findes i karrieredelen eller man kan udfordre hinanden. Udfordringerne kan f.eks. være T.R.I.C.K., som fungerer ligesom H.O.R.S.E. i basketball, bare med snowboard tricks, der er udfordringer hvor man skal konkurrere om hvem der kan få flest point indenfor en tidsgrænse eller blot race ned af bjerget mod hinanden. Jeg havde dog lidt svært at finde nogen at spille med online, så det lader til, at man ikke skal købe Stoked udelukkende for multiplayer.

Teknisk er spillet en noget blandet omgang. Styringen er en smule løs, men overordnet ganske fin og alle knapperne på Xbox joysticket kommer i brug, så det er en fordel at være udstyret med en klæbehjerne når man spiller Stoked, for det findes mange knapkombinationer som skal huskes. Grafikken varierer fra smuk til direkte grim. I den dårlige ende kan jeg nævne snowboarderne, som ser ganske mærkelige og stive ud - og de står i stærk kontrast til de flotte landskaber og smukke udsigter man oplever når man bliver smidt ned på en bjergtop fra en helikopter. Sneen ser også rigtig fin og temmelig realistisk ud og som dagslyset ændrer sig efterhånden som dagen går, ændrer himlen farve og lyset i den hvide sne farver underlaget i flotte nuancer. Som en fin lille detalje, bliver man senere i spillet udstyret med et kamera, så man kan tage billeder af de flotte omgivelser eller af andre spillere hvis man har lyst. En anden fin detalje er, at vejret pludselig kan ændre sig mens man opholder sig på bjerget - begynder det at sne, bliver underlaget tykkere og områder som tidligere havde været nøgne klipper, bliver nu dækket af sne og nye veje åbnes op. Grafikken kører langt det meste af tiden flydende og selvom den ikke rykker nogen grænser, er den bestemt godkendt.

Lydsiden er lige så blandet som det grafiske. Lydeffekterne er fine, bortset fra de andre snowboarderes dumme kommentarer, når man styrter for 25. gang. De kan virkelig være øretæveindbydende. Soundtracket er består af en lang række numre fordelt på 15 genrer, bl.a. Hip-Hop/Rap, Indie Rock, Electronic, Klassisk Rock, Trance og Reggae og er overraskende godt, i betragtning af, at der stort set ikke er nogle kendte navne med. Man kan selv vælge hvilke genrer man vil høre, så det skulle være muligt at sammensætte et soundtrack til næsten enhver smag.

Stoked er et et hardcore snowboardspil, hvor alt overskydende fedt er skåret fra. Her drejer det sig om at udføre vilde tricks og ikke mindst at lande dem igen og ikke så meget andet. Spillets start føles som en evighed og mange vil nok give op inden det rigtigt sjove starter. Det giver ganske enkelt ingen mening at gemme det, det hele drejer sig om, så langt væk. Men er man stædig og holder man ved indtil man får sin Pro Licens, så åbner der sig et ganske underholdende snowboardspil op.

Stoked er bestemt ikke for alle og enhver - slet ikke for utålmodige spillere. Det er svært, det kan være frustrerende og det er helt tåbeligt opbygget, men alligevel er det også på en underlig måde fængende, men det er stadig kun for hardcore snowboardfans. I USA blev Stoked lanceret til en lavere pris - så heldige er vi danskere ikke, men synes du at Cool Boarders, og ikke mindst Amped, var god underholdning, så giv det alligevel en chance, da det formentlig vil falde i din smag for mere realistiske snowboardspil.
Stoked

Stoked

UdviklerBongfish