Stikbold! A Dodgeball Adventure

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 8. april 2016 - kl. 13:10
3 8

Så er det her. Stikbold! A Dodgeball Adventure, udviklet af det lille, danske udviklerhold Game Swing, er nu ude på Xbox One. Vi har testet det humorprægede, spøjse høvdingeboldsspil – læs vores anmeldelse lige her!

Høvdingebold som konsolspil virker egentlig en smule absurd. Danskerne fra Game Swing har dog smidt realisme ud af vinduet, og i stedet skabt et humordrevent høvdingebolds-eventyr, som går over toppen.

Gameplayet i Stikbold! er relativt simpelt. Man styrer én spiller og skal eliminere de andre ved at kaste bolden på dem, og håbe på, at de ikke når at kaste sig væk, inden de bliver ramt. Samtidig med at spillet er nemt at lære, er det dog overraskende dybt. Muligheden for at gribe bolde i luften, ændre retning efter man har kastet bolden og lignende gør spillet meget mere hektisk og morsomt, men samtidig kan enhver kontrollere det simple styresystem.

Spillets historiedel er et vildt, action-præget stikbold-eventyr med masser af humor og overraskende velfungerende gameplay. Man tager kontrollen over stikbold-atleterne Björn og Jerome – enten i samarbejde med en anden spiller eller den kunstige intelligens. De sidste mange år har de to spillere vundet verdensmesterskabet, med undtagelse af forrige års skuffende andenplads til Poul og Marianne. Det er spillernes træner naturligvis ikke tilfreds med, så han ser det som et mirakel, da selveste djævlen kidnapper Poul og Marianne.

Som sande atleter med den rette sportsånd, er Björn og Jerome dog nødt til at befri de to modstandere, så de kan vinde ærligt og redeligt i finalen – og så går jagten ellers. Undervejs kommer man ud i stikbold-kampe mod honning-hippier (inklusive klassisk ’ folkevognsrugbrød’, som de ikke er bange for at køre en ned med!), livredere på stranden, miljøaktivister på en boreplatform, en hval og naturligvis djævlen selv.

Historiedelen er desværre noget kort, men veksler mellem glimrende stikbolds-kampe mod forskellige hold, og velfungerende, fjollede boss-kampe, krydret med masser af humor. Man kan sagtens spille igennem den et par gange – særligt hvis man gør det med en partner i den anden ende af sofaen. Hver af spillets missioner byder også på tre sekundære mål, som man kan gennemføre for at låse op for nye figurer. Det kan for eksempel være at vinde uden at blive ramt, eller at blive spist af den hval, man kæmper imod. De er ofte ret underholdende og giver historiedelen en tand ekstra levetid.

Ud over spillets historiedel byder spillet på enkelte kampe for op til fire spillere, enten i hold eller alle-mod-alle. Her har udviklerne implementeret en glimrende funktion, i form af, at eliminerede spillere overtager rollen som forhindringer på banen. Spiller man på stranden kan man blandt andet kaste frisbee’s og badebolde på de resterende spillere, så man ikke bare sidder og venter på, at de sidste spillere bliver færdige. Samtidig gør det kampene endnu mere hektiske og sjove, jo længere de bliver.

Mens historiedelen i spillet henvender sig mod enkelte personer, og bliver markant bedre hvis man er to, så er spillets kampmulighed bestemt spilbar som en enkelt person, men jo flere man er, desto bedre. Med tre eller flere personer rammer Stikbold! det helt rigtige spot og hvis man regulært sidder så mange personer sammen og spiller, så er der ingen vej udenom denne lille perle – og med kampenes korte længde, kombineret med intensiteten, er det utroligt svært at slippe, når først man er i gang.
På trods af historiedelens høje kvalitet og genspilningsværdi, så har Stikbold! ikke et væld af muligheder, hvis man kun spiller alene. Det er bestemt en anbefalelsesværdig oplevelse for solospilleren, men der er ingen tvivl om, at spillet er bygget op omkring lokal multiplayer.

Den grafiske stil i Stikbold! er overraskende velfungerende, farverig og faktisk ret flot. Figurerne er lavet af blokke og minder meget om karaktererne fra Minecraft, uden samme pixellerede udseende, hvilket klæder spillet. Det ser fjollet og tegneserieagtigt ud, hvilket må siges at matche spillets gameplay. Samtidig er spillet også pænt, når der sker meget på skærmen, uden at det bliver forvirrende. Den lidt fjollede grafiske stil understøttes af stemmeskuespillet, for når karaktererne snakker er det på et fjollet blandingssprog, som kombinerer et uforståeligt sprog med enkelte engelske og danske vendinger, som man nemt kommer til at sidde og smile af, mens man spiller gennem historiedelen.

Det er meget tydeligt, at Stikbold! er udviklet af danskere. En af spillets baner er en traditionel dansk rundkørsel, komplet med et skilt der viser vejen til Roskilde og naturligvis den velkendte marguerit-rute. Samtidig byder banen endda på svaner, som naturligvis brækker spillerens arm, så snart man kommer i kontakt med den. Både de meget specifikke referencer til dansk kultur og den traditionelle danske humor, som præger spillets historiedel, giver spillet et ekstra nøk opad for os danskere.

Alt i alt er Stikbold! A Dodgeball Adventure et glimrende spil. Historiedelen er ikke særligt lang, men den har massere af humor og charme, og er bestemt en gennemspilning eller to værdig, uanset om man gør det alene eller med en ven. Spillets fokus er på lokal multiplayer, og hvis man er flere spillere samlet i sofaen, så er Stikbold! faktisk et spil, som er noget nær uundgåeligt. Hvis man lide spil, hvor fokus er på humoren, så er Stikbold! lige i øjet. Det er ikke en ny stortitel, men det har massere af indie-charme og fremragende gameplay. Stikbold! A Dodgeball Adventure kan klart anbefales – særligt, hvis man har flere at spille det med.

Stikbold! A Dodgeball Adventures kan købes nu på Xbox Games Store for 75kr.
Stikbold! A Dodgeball Adventure

Stikbold! A Dodgeball Adventure