Star Wars: The Force Unleashed II

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. november 2010 - kl. 18:08
10 0

Så er et nyt Star Wars spil klart, men et eller andet er gået galt. Er kraften forsvundet? Læs vores anmeldelse her.

Der er noget galt hos LucasArts. Indenfor det sidste år har de fyret omkring 30% af deres interne udviklingsressourcer, chefen Darell Rodriguez forlod firmaet i maj i år og her for nyligt, kort før færdiggørelsen af The Force Unleashed II, forlod executive producer og forfatter på The Force Unleashed spillene, Haden Blackman, firmaet efter 13 år. Om det er disse interne uroligheder som er skyld i The Force Unleased II’s niveau, kan vi kun gætte på, men mon ikke der et eller andet sted er en sammenhæng?

Nu får jeg nok alverdens Star Wars fans på nakken, når jeg siger at der efterhånden er ved at være temmelig langt imellem de gode Star Wars spil. Desværre ændrer Star Wars: The Force Unleashed II ikke på den statistik, da det er et temmelig uinspireret og meget middelmådigt actionspil, som på mange områder er ringere end forgængeren, som egentlig heller ikke var noget specielt.

Man tager igen rollen som Darth Vaders lærling Starkiller – eller måske en klon af Starkiller, det får man aldrig helt opklaret i løbet af spillet. Starkiller finder ud af, at alt han har troet på har været en løgn og han flygter for at begive sig ud på en farefuld færd, for at finde sandheden og hans store kærlighed Juno Eclipse. Med Darth Vader i hælene skal man nu kæmpe sig igennem massevis af Stormtroopers, Walkers og et par andre velkendte fjender fra Star Wars universet.

Gameplayet er meget lig gameplayet i det forrige spil, dog med enkelte justeringer. Kameraet er blevet bedre og sigtesystemet forfinet og det er stadig sjovt, at lege med kraften ved at skubbe fjenderne ud over kanter, gribe fat i dem fra afstand og kaste dem rundt i luften eller ind i store roterende ventilatorer. Det er også ganske underholdende, at gribe Tie Fighters direkte ud af luften og kvase dem til en kugle af bøjet jern eller at lege med Starkillers nye tricks som Mind Trick, hvor han med tankens kraft alene, kan få fjenderne til at vende sig mod deres egne eller begå selvmord ved at hoppe ud fra høje afsatser.

Desværre bliver det en smule ensformigt og kedeligt, når man efter den første halve time, har eksperimenteret det man skulle med dem. Det samme kan siges om gameplayet, der stort set ikke ændrer sig i løbet af spillet. Man render igennem en række trange og meget lineære baner, placeret i to forskellige verdener og ombord på et rumskib og kæmper de samme kampe mod de samme fjender hele vejen igennem spillet. Bortset fra, at man får opgraderet ens egenskaber og at fjenderne måske bliver en lille smule stærkere og angriber på en lidt anden måde, er gameplayet stort set ens fra start til slut. Det hele krydres dog med et par bosskampe undervejs, men de er ikke specielt godt udført, da det er noget med det sædvanlige ”husk angrebsmønster og angrib på de rigtige tidspunkter” gameplay og ”tryk på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter” sekvenser.

Heldigvis varer det hele ikke så længe, da det spillet kan gennemføres på lige over 5 timer og det hele afsluttes med en usædvanlig kedelig og langtrukken kamp mod Darth Vader. Skulle man alligevel have lyst til mere, kan man kaste sig over de Challenge Rooms, som åbnes op undervejs. Det er nogle kampscenarier, hvor man skal klare en opgave på tid, overleve så længe man kan eller sørger for, at holde en syndflod af Stormtroopers væk fra nogle udgang i en arena. Det kan måske forlænge spilletiden en smule, men ligesom med resten af spillet, bliver dette også hurtigt ensformigt.

I forhold til forgængeren, virker The Force Unleashed II på alle måder som en hurtig efterfølger, for at tjene nogle hurtige penge. Der er ikke tænkt ret meget over historien, som virker meget overfladisk og har du spillet i 30-40 minutter, har du set 90% af hvad spillet har at byde på. Det er altså Star Wars det her og det er unfair, at skuffe de mange mange fans ved at lave sådan en gang middelmådigt rod som The Force Unleashed II altså er.

Grafikken er uden tvivl spillets absolut største force, da det ser virkelig godt ud. Designet og arkitekturen i omgivelserne er fantastisk og det hele oser langt væk af Star Wars. De visuelle effekter er ligeledes af meget høj klasse, f.eks. ser røgen fra flyvende missiler godt ud og regnvejret på klonplanet Kamino er måske det flotteste af sin slags i noget spil. Spillet er krydret med en række mellemsekvenser, som ligeledes er i virkelig høj kvalitet. Desværre kører grafikken lidt ujævnt og kan på de mærkeligste tidspunkter lave nogle sjov ”hik”, det er dog ikke noget som direkte forstyrer gameplayet, men det ser underligt ud. Lydsiden er også ganske fin, med det velkendte Star Wars soundtrack, de velkendte ”wuuuoum” fra lyssværdene og nogle ganske fine stemmer. Altså en lydsiden, som vi forventer af et Star Wars spil.

Er du stor fan af Star Wars, så skal du naturligvis have The Force Unleashed II – blot fordi det er et Star Wars spil og det er bestemt fair nok. Men for alle andre end de største fans, er Star Wars: The Force Unleashed II forudsigeligt, kedeligt, ensformigt og formår ikke at underholde ret meget mere end lige i starten og i nogle ganske få momenter undervejs. Det er ikke et direkte dårligt spil, men det er så middelmådigt, at man næsten får hovedpine af det – og det kan en fantastisk grafik og nogle fantastisk smukke mellemsekvenser altså ikke rette op på. Desværre.
Star Wars: The Force Unleashed II

Star Wars: The Force Unleashed II

UdviklerLucasArts