Star Wars: The Force Unleashed

Anmeldt af: Tommy Ågren - 19. september 2008 - kl. 23:21
32 0

Kraften er stærk i den nye opkomling fra LucasArts – men er den stærk nok?

Er Kraften stærk nok i den nye opkomling fra LucasArts?

Lad det være sagt med det samme, undertegnede har ventet i voldsom spænding, lige siden udvikler og udgiver LucasArts annoncerede Star Wars: The Force Unleashed. Efter hvad der føles som evigheder, er det nu endelig blevet tid til at se, om firmaet vitterligt har leveret den lovede tekniske magtdemonstration, et solidt actionspil og sidst men ikke mindst en fuldblods Star Wars-fortælling, der ikke vil få fans til at krumme tæer over ’falde-på-halen’ komedie og pinlige skuespilspræstationer.

I Star Wars: The Force Unleashed tager du rollen som Darth Vaders hemmelige lærling Starkiller. Tidsmæssigt udspiller handlingen sig mellem Episode III: Sith-fyrsternes hævn og Episode IV: Et nyt håb. Historiens omdrejningspunkt er Darth Vaders plan om at styrte Kejser Palpatine fra tronen, og begivenhederne bygger besnærende bro mellem handlingerne i de to film.

Eventyret tager sin start, da Darth Vader sender dig ud for at hjælpe med at udrense de sidste rester af Jediordnen. I følgeskab med den smukke kvindelige pilot Juno Eclipse og den flabede robot Proxy kastes du ud i en mørk og dyster fortælling, der er fyldt med forræderi og bedrag.

The Force Unleashed har den bedste historie, der længe er skrevet i Star Wars-sagaen. Hoved- og bipersoner er nuancerede og reelt vedkommende. Handlingen flyder perfekt og fremstiller engageret den klassiske kamp mellem det gode og det onde. LucasArts har skrevet meget nyt materiale, men vi får alligevel lov til at gense gamle bekendte og til at besøge klassiske Star Wars skuepladser. Handlingen fortælles via mellemsekvenser, der er en regulær opvisning i, hvordan digitale skuespillere effektivt og elegant kan formidle drama. Stemmeskuespillet er veloplagt og professionelt – noget mange spiludviklere kunne lære af.

Spilmæssigt er The Force Unleashed et genretro tredjepersons actioneventyr, der har hentet meget inspiration fra titler som God of War, Too Human og Ninja Gaiden II. De fleste actionfans vil nikke genkendende til den intense og kamptunge spillestil samt de strengt planlagte baner, der primært afbrydes af bosskampe i aflukkede arenaer.

En af kongstankerne bag The Force Unleashed har for LucasArts været at give dig adgang til rigtigt at opleve, hvilket magtfuldt våben Kraften er i de rigtige hænder og ikke mindst, at du skulle få lov at give dig i kast med den mørke side – dette er lykkedes aldeles fremragende. Fra start kan man blandt andet gribe og manipulere objekter ved Kraftens hjælp. Det er sjovt og dejligt ondskabsfuldt at slynge om sig med stormtropper og knuse intetanende fjender med gigantiske klippestykker, selvom brugen af Kraftgrebet i starten kan virke en smule akavet. Som genren foreskriver lærer du nye og vildere Krafttricks undervejs samt forbedrer og udvikler dine kampevner.

Da Kraften gør dig til en toptrimmet kampmaskine, og meget af spillets verden kan destrueres, så bliver mange af kampsekvenserne til særdeles tilfredsstillende og omskiftelige voldseskapader. Det ene øjeblik rister du en rebelsoldat med kraftige lyn, det næste sekund slynger du en gigantisk klippeblok imod et tårn fuld af snigskytter. Du ser tårnet smadres fuldstændigt, hvorefter de uheldige modstandere knuses brutalt under murbrokkerne. Allerede fra begyndelsen af spillet går det voldsomt for sig, for Kraften er en magtfuld allieret, der er umanerligt underholdende at have under sin kontrol.

Banedesignet er godt udført med gennemtænkte temposkift samt variation mellem trange indendørsscener og åbne udendørslandskaber. Visse af niveauerne har tendens til at efterligne de tidligere, men som hovedregel bliver man mødt af nye afvekslende baner og nye forunderlige fjender. Der skabes en smule variation i de mange kampscener med enkelte små puslespilsopgaver og lidt platformsunderholdning.

Alle bosskampe, store som små, afsluttes med Quick Time Events, som det for eksempel kendes fra God of War. Om man kan lide Quick Time Events eller ej, så er de her af meget høj klasse. De forkogte kampsekvenser er hæsblæsende med perfekt kameraføring, og de kan sagtens stå mål med filmene.

Enkelte tekniske fejl ødelægger lidt af fornøjelsen. Den kunstige intelligens hos robotter og andet godtfolk svinger uforklarligt i kvalitet. Nogen gange reagerer dine fjender fornuftigt på omverdenen, andre gange tager de overhovedet ingen notits af haglbygerne af slag, du lader regner ned over dem. Spillet er meget generøst med savepoints, men desværre hakker spillet ret grelt, hver gang dine fremskridt gemmes automatisk. Du styrer spillets frie kamera med højre analog, og det giver fra tid til anden småproblemer med at overskue kampskuepladsen.

Hvis man et kort øjeblik modvilligt tager de lyserøde Star Wars fanbriller af, bliver det tydeligt, at The Force Unleashed er et meget traditionelt actionspil. Banedesign og kampsystem er alt sammen set før i en eller anden form. Lykkeligvis formår den medrivende historie og den lækre Star Wars-indpakning på magisk vis at løfte det ordinære spildesign til en helhed, der alligevel underholder og begejstrer.

Du skal forvente at bruge 8-10 timer på at gennemføre spillet første gang på den mellemste sværhedsgrad. Der er - for de fleste - næppe det store incitament til at gennemføre spillet mere end en gang. Der er ingen online- eller flerspillermuligheder af nogen art.

Grafisk imponerer The Force Unleashed uomtvisteligt. Det visuelle design bobler af iderighed og overskud. Man belønnes konstant med forbløffende smukke miljøer, der har det helt rigtige Star Wars udseende. Spillets brug af Euphoria-teknologien giver troværdigt liv til den lange række af formidabelt flotte figurer, der spænder fra kejserens Rødgardister over vraltende ATST gangrobotter til savlende og truende Rancor-bæster. Der skal desværre betales en pris for den eminente og højopløste grafik i form af stedvise fald i skærmopdateringshastigheden, ’screen-tearing’ og fjender, der umotiveret dukker op af den blå luft.

Lydmæssigt er hele Star Wars arsenalet taget i brug. Lydeffekter og musik er hentet direkte fra filmenes omfattende og letgenkendelige lydkulisse. Lyssværd, eksplosioner, rumskibe, Wookier og alt andet lyder nøjagtigt som det skal, hvilket skaber en uforlignelig stemning, der ubønhørligt suger dig ind i spillets verden.

For Star Wars-fans med hang til actionspil er det nærmest utænkeligt, at de ikke erhverver sig Star Wars: The Force Unleashed – manuskriptet er fremragende, spilindholdet er veltilrettelagt og det grafiske design er betagende. Spillet er præcis det værdige bidrag til Star Warsuniverset, som LucasArts en gang for længe siden lovede os. Er du ikke hvidglødende fan, skal du nok trække et point fra i den samlede karakter, men de fleste burde kunne redde sig en god portion letfordøjelig kvalitetsunderholdning, selvom Star Wars: The Force Unleashed al for hurtigt får en ende.
Star Wars: The Force Unleashed

Star Wars: The Force Unleashed

UdviklerLucasArts