Star Wars: Knights Of The Old Republic

Anmeldt af: Tobias Møller (Buktu) - 21. september 2004 - kl. 16:40
17 0

Tag med rundt I det kendte Star Wars univers, løs opgaver, og find nye venner, eller fjender. God eller ond? Dræb eller vær nådig? Det er helt op til dig selv. Vælg din vej frem i dette skruppelløse univers, fyldt til randen med Sith’s, og andre onde kræfter.

En lille gruppe Jedi’s går ombord på det kæmpe battleship, Darth Lord Revan, og hans apprentice (lærling) Malak, befinder sig på. De opsøger dem på broen, hvor skibet bliver styret gennem det enorme univers. Malak undslipper men Revan når ikke at komme væk fra skibet. Bastila, en ung Jedi, er med på holdet der var sat sammen for at udrydde truslen fra Sith’erne. Bastila er allerede, som meget ung, blevet kendt for hendes enestående evne, til at udføre den meget krævende battle meditation. Den kraft, skabt af The Force, gør det muligt for hende at øge hendes allieredes kamp gejst, og samtidig nedsætte fjendens kamp gejst, så hendes side er meget mere oplagt, og klarer sig bedre i kamp. Den egenskab har Republikken vundet mange sejre på.
Men på dette battleship, efter at Jedierne er kommet ombord, og har opsøgt Revan, ser Malak hans chance for at rydde sin herre ad vejen, og selv overtage universet. Han får sit eget battleship til at skyde på broen som Revan, Bastila, og to andre Jedis befinder sig på. Malak håber på denne måde at han kan få udryddet to fluer med et smæk men sådan skulle det ikke komme til at gå.

Når du først kommer ind i spillet skal du selv til at sammensætte en Character som du vil benytte gennem hele spillet. Du starter ud med at du skal vælge hvilken ”klasse” din character skal være. Du kan vælge mellem soldier, scout og scoundrel. En soldier benytter sig mest af fysiske midler og har derfor noget mere liv end de andre klasser.
En Scoundrel benytter sig meget af Stealth. Stealth er en egenskab der gør dig så godt som usynlig for fjenden når du benytter det. Du kan forbedre denne skill i takt med at du går op i level. Level systemet kommer jeg tilbage til.
En Scout er mere en mellemting af de andre to klasser. I selve spillet bliver han beskrevet som en ”Udforsker, der føler sig bedst hjemme i udkanten af rummet”.
Når du så har valgt en af ovenstående klasser, skal du til at fordele point, og lave en god base for din characters senere udvikling. Alt det kan du dog undgå ved at lade spillet placere alle de point der skal placeres, men hvis du virkelig vil være god skal du selv til at i gang. Jeg vil ikke til at gå i detaljer med alle de forskellige muligheder man kan sætte point i, da det nok ville gøre denne anmeldelse meget langtrukken og kedelig. Men bare lige for at sige hvilke forskellige ting man overordnet skal vælge, kan der nævnes, attributes, skills og feats.
Attributes er forskellige ting som har med din characters fysiske egenskaber at gøre. Strenght, Dexterity, og Wisdom for bare at nævne et par af dem.
Skills er andre ting som man vil finde meget hjælpsomme undervejs. Her skal man specialisere sig i forskellige ting. Kunne du tænke dig at være computer ekspert? Det er ikke noget problem du sætter bare point i det. Der kan så også nævnes Persuade som er den skill jeg finder mest interessant og sjov. Den skill gør dig bedre til at overtale andre til for eksempel at gå ned i pris, hvis de er lige lovligt langt oppe. Enten det eller man kan true sælgeren. Trusler giver så bare Dark Side points, hvilket ikke er så godt hvis du har tænkt dig at arbejde for Republikken og være god. Eller er der Repair som gør dig bedre til at reparere ødelagte driods som så kan hjælpe dig i kampen mod det onde. Dog kun over en kortere periode da den ikke decideret følger efter dig. Og så er der som sagt også Stealth som du kan forbedre herinde, Der er en del andre men dem vil jeg ikke til at remse op.
Endelig kommer vi til Feats som er en meget vigtig del af spillet. Feats er ting som flurry (Tre hurtige slag i træk, hvis du kæmper med sværd) og Power blast for dig der er mest til pistoler (blasters). Hver af disse Feats har tre opgrades. Altså der er den basale del af det, og du kan så over nogle levels forbedre det så du bliver bedre til det. Udover angrebs feats er der også nogle der giver mere passive ting som Empathy til dig som er vild med Persaude, altså at overtale folk.
Når du så langt om længe er kommet over denne mere eller mindre kedelige, sammensættelse skal du til i gang med spillet. Med det samme bliver du mødt af, den meget karakteristiske start fra filmen. Du ser en lang skrift, flyve hen over skærmen i det ydre rum, samtidig med at de spiller musik temaet fra filmene. Dette hjælper til at du kommer i den helt rigtige Star Wars stemning. Så snart denne intro er færdig bliver du kastet direkte ud i det.
Du befinder dig på The Endar Spire, et Battleship fra Republikken. The Endar spire er blevet angrebet af en masse Sith Fighters. Nogle små hurtige skibe, som hvis de er nok, hurtigt kan skyde et stort skib som Endar Spire ned. Du bliver mødt af Trask Ulgo en soldat der var med på Endar spire for at beskytte Bastila. Han instruerer dig i hvordan du skal begå dig i spillet. Samtidig forklarer han hvad Endar Spire er for et skib, og hvem Bastila er. Vel og mærke hvis du selv vil høre det.
Hver gang du enten snakker med en person, eller en person henvender sig til dig, får du en mængde svar muligheder du kan benytte dig af. Du kan svine personen til, eller du kan være venlig og spørge om det du har brug for. Alt efter om du vil være god eller ond.

Efter du er kommet af skibet havner du på en stor planet ved navn Taris. Denne planet består ganske enkelt af en stor by. Der er bygninger overalt. Herpå vil du finde mange Side quests du kan løse, og mange situationer hvor du enten kan være ond eller god. Det er dog min erfaring at det er betydeligt lettere at være ond end god. Du for ganske enkelt mulighed for det meget oftere. Men dette er nok et udtryk for fristelsen som Jedis bliver nødt til at modstå. Evig og altid er man fristet til at bande, svovle og svine alle til. Det kan meget ofte ende med at det kommer til kamp hvis du er ond.
På Taris gælder det om to ting. Du skal finde Bastila, og du skal finde en vej væk fra Taris. Planeten er blevet overtaget af The Siths, og bliver styret med hård hånd. Planeten er blevet sat i karantæne så det er meget svært at komme væk fra den. Det er i hvert fald ikke noget man gør sådan uden videre.
Når du er kommet af Taris kommer du til planeten Dantooine, hvor du vil blive uddannet som Jedi. The Force er stærk i dig. Når du først er Jedi får du adgang til de kraftige Force Powers. Som For eksempel Kill, og Force Wave. Du har et vist antal Force point som du kan bruge til at gøre brug af Force Powers. Force Points oplader sig selv igen. Samtidig får du også det kraftfulde Lightsabre til din rådighed.
Det har hele tiden været en gåde hvordan Malak og Sitherne har fået en så stor hær så hurtigt. På Dantooine finder du og Bastila et såkaldt Star map, og en robot der er lavet til at vogte over Star Mappet. Robotten fortæller dig om et Star Forge. Den ved ikke hvad det er, eller hvad det gør. Det er så din opgave at finde frem til dette Star Forge ved hjælp af Star Maps. De forskellige Star Maps er placeret rundt omkring på forskellige planeter som du skal besøge, og undersøge.

Undervejs vil du opleve at kunne spille forskellige små mini games. Først og fremmest er der Swoop Racing. Hvis der er nogen der har set Star Wars Episode 1 filmen, vil de vide hvad dette er. Det er noget hen af samme sport, Annakin Skywalker dyrker. Det er et meget hurtigt og farligt Racerløb. Det gælder sådan set bare om at undgå forhindringer, ramme nogle Speed Bosts, og få den hurtigste tid. Så er der mange penge at hente der.
Det andet mini game vil du opleve et par gange, når du er på vej til en ny planet. Det er en masse små Sith fighters du skal skyde ned for at få skibet i sikkerhed. Mere er det ikke at sige om det.
Styringen virker som den skal uden at være perfekt. Ind imellem kan den godt være tilbøjelig til at gå i em anden retning end den man have regnet med, men dette skyldes højst sandsynligt kameravinklen.
Kampene foregår i Real Time. Det er dog muligt at sætte tiden på pause for at give sine hold kammerater ordrer, til at lave specifikke angreb, eller forces.
Der er nogle få problemer med AI’en. Når ens kammerater skal løbe efter en på de forskellige planeter, har de en sær tilbøjelighed til at gå i stå eller sidde fast så man skal vente i, hvad der føles som, evigheder før de indhenter en igen. Ellers virker den ganske udmærket.

Grafikken er god, men ikke fantastisk. Frameraten går lidt ned engang imellem, men der er intet der slår synet ud over Manaan. Det er flot lavet.
I Filmsekvenserne oplever jeg en ret mærkelig fejl. Det er som om at det hele bliver tværet ud. Måske er det for at få det til at ligne film, men jeg tror nu det bare er en dum fejl. Menneskene er ok lavet, men heller ikke noget imponerende her. Dermed ikke sagt at grafikken er dårlig, men bare at den kunne være bedre.

Lyden er jo fantastisk. Star Wars musikken er, og vil altid være utrolig. Den knitrende lyd fra lightsabrene er virkelig fed.
Stemmerne til de forskellige arter aliens er også virkeligt overbevisende lavet. Den lespende lyd af selkaths der taler, og det vrede brøl fra en flok Sandpeoples der kaster sig ud i kampen mod en Jedi. Personernes voice acting er også rigtig god. Skuespillerne lever sig virkelig ind i det. Specielt kan jeg godt li Jolee’s opgivende stemme når man for trejde gang spørger til hans kone, eller man forstyrrer ham uden nogen egentlig grund.
Lyden af Blasters, der skyder mod dig så der fyger om ørene på dig med røde skud, eller de store bomber fra et Sith battleship. Lyden i det her spil er virkelig til UG. Andet er der ikke at sige.

Dette spil er rigtig holdbart. Første gang jeg gennemførte det gjorde jeg det på 44 timer, og det var uden alle de ekstra side quests der er rundt omkring.
Spillet er også holdbart nok til at blive spillet igen og igen, da der er så uendeligt mange muligheder. Spillet har for eksempel to slutninger. En ond, og en god. Man tænker hele tiden hvad der man var sket hvis man gjorde det og det. Virkelig noget der hiver i en for at man skal spille det igen.

Konklusion
Alt i alt må man sige at det her spil virkelig er fremragende. Historien er god, grafikken er god, gameplayet er godt. Det fortjener virkelig alt den ros det har fået siden det kom ud. Dog synes jeg godt lige de kan se at skynde sig med det downloadable content. Jeg kan ikke tag at PC-spillerne har mere end os.
Star Wars: Knights Of The Old Republic

Star Wars: Knights Of The Old Republic

UdviklerBioware / Lucas Arts