Star Wars: Battlefront

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 6. oktober 2004 - kl. 19:13
7 0

Da EA i sin tid udgav Battlefield serien på pc, var det tydeligt og se, at en multiplayer klassiker var født. Spillet bød på en hidtil uset fornemmelse af at befinde sig i midten af et kæmpe slag, komplet omringet af både venner og fjender. Derfor kan man ikke fortænke LucasArts i at ville overføre sit Star Wars univers til denne spil type og forsøge at tilføre den visse forbedringer.

For de uindviede følger der her en kort præsentation af grund principperne bag spil som Battlefield og nu senest Battlefront. Når man starter op på et nyt map, vil der i hver ende være minimum et start punkt for to rivaliserende grupper. Disse punkter kaldes også typisk spawn- eller control points. Herudover vil der på resten af kortet være placeret en række neutrale control points, som venter på at blive erobret af en gruppe. Hver af de to grupper starter med et bestemt antal point, som typisk ligger lige omkring 200, og for at vinde kortet , så skal man reducere modstandernes point ved, enten at dræbe dem, eller indtage et flertal af control points. Lykkes det et hold at indtage alle control points på et kort, så har modstanderne ikke noget sted at spawne, hvorfor de også automatisk taber, såfremt deres resterende styrker inde i spillet ikke når at indtage mindst et control point. Det må siges at være et ret simpelt udgangspunkt for et spil, men ikke desto mindre kan det være utroligt fængende under de rette omstændigheder. Battlefront byder dog på en række forandringer i forhold til Battlefield, som vi skal komme nærmere ind på senere.

Star Wars: Battlefront er opdelt i to æraer, nemlig Clone Wars, som repræsenterer episode I-III filmene, og så Galactic Civil War, der dækker over episode IV-VI filmene. Hver æra har sine helte og skurke. I Clone Wars prøver den gode Republic hær af kloner på at bekæmpe de onde CIS droid styrker, mens Rebel Alliance forsøger at trodse det mørke Calactic Empire i Galactic Civil War.

Hver af de fire hære i spillet har deres egne tropper, som kan opsummeres under de fem følgende grupper:

Soldiers
Gode all-round krigere, der især udmærker sig i nær- til middel distance kamp med andre infanteri enheder. Desuden har de granater til at udøve en del skade på fartøjer og kanonstillinger.

Pilots
Pilots fungerer som en krydsning mellem engineer og medic enhederne fra Battlefield, idet de dels kan reparere fartøjer og kanonstillinger men dels også kan uddele health og ammunition til andre på slagmarken. Desuden kan pilots automatisk reparere enheder blot ved at betjene dem, dog foregår reperationen her langsommere, end hvis den foretages udefra. Prisen for alle disse muligheder er så, at pilots ikke ligefrem er de farligste i direkte kamp med andre tropper.

Snipers
Snipers i Battlefront er som vi har set dem i alle andre skydespil. På lang afstand er de dødbringende og kan pille en ned med et headshot, mens de straks har det sværere i nærkamp. En særlig egenskab ved snipers er dog, at de råder over en recon droid, som kan sendes forud til et område, man ikke selv har lyst til at gå ind i. Med sin recon droid kan man så enten angribe fjenden direkte med forholdsvis svage skud, eller indkalde et airstrike, som kan være meget effektivt med den rette placering.

Heavy Weapons
Heavy Weapons enheder er så afgjort de mest effektive til at bekæmpe fjendernes fartøjer, når ikke man selv har muligheden for at indtage et fartøj. Med deres missile launchers skal der ikke mange skud til at tvinge modstandernes maskineri i knæ. Prisen for det tunge skyts er, at de er en anelse langsommere end andre til fods og kræver lidt længere tid til at reloade. Man skal også passe på ikke at være til skade for sine egne omgivelser.

Special Units
Ud over de fire ovennævnte klasser, så har hver hær deres egen unikke special unit. Republic og Galactic Empire siderne har henholdsvis deres jet troopers og dark troopers at trække på. Det helt specielle ved disse er, at de er udstyret med jet packs på ryggen, hvilket tillader dem at flyve rundt i korte perioder ad gangen og således opnå en fordel i form af manøvredygighed. Desuden er både jet- og dark troopers forsynet med effektive nærkampsvåben. Rebel Alliance har wookiee smugglers på deres hold, og det kendetegnende ved dem, er at de har ekstra mange hit points og således kan tåle forholdsvis meget skade, før de dør. Desuden er de udstyret med en bowcaster, der særligt er effektiv i nærkamp, og miner, der kan sættes fast på blandt andet fartøjer, med en timer på 10 sekunder. Endeligt har vi CIS hærens store Droideka krigsmaskine. Den er udstyret med to repeating blasters for ekstra ildkraft og et energi skjold til beskyttelse. Desuden har den muligheden for at rulle afsted på jorden i bedste Sonic stil, hvis den skal nå hen til et sted hurtigt.

Desværre har man ikke inkluderet muligheden for at skifte class undervejs, ved at samle døde fodtroppers forsyninger op, ligesom i Battlefield. Alt i alt byder de forskellige fodfolk i Star Wars: Battlefront dog på størrere variation og alsidighed end noget andet spil af samme type hidtil. Det er også tydeligt, at der er lagt et stort arbejde i at afbalancere tropperne i forhold til hinanden, så der ikke er nogen uretfærdige fordele for det ene hold. Eksempelvis kan CIS hærens Droideka umiddelbart virke uhyggeligt skræmmende, på grund af dens skjold og massive ildkraft, men når man holder sig for øje, at skjoldet kun kan opretholdes i begrænsede perioder, og at den kun kan dreje sig ekstremt langsomt, når den skyder, så virker den pludseligt ikke så uovervindelig mere.

Der skal dog knyttes nogle kommentarer til de AI styrede enheder i spillet, også kaldet bots. Problemet er, at de ikke altid opfører sig lige fornuftigt. Eksempelvis kan man af og til opleve hvordan de foretager noget uhensigstmæssigt, så som at blive stående i diverse hjørner på kortene. Generelt opfører AI tropperne sig dog ikke helt så tåbeligt som tidligere set i EA’s Battlefield, hvor det blandt andet var kotume at bots tog alle ens fartøjer og kørte den stik modsatte vej af, hvad de skulle. men der er altså stadig plads til store forbedringer. Foreløbigt må man nok acceptere, at det er et urealistisk krav for programmørerne, at få et så stort antal bots til at agere selvstændigt og optimalt i forhold til hinanden og de forskellige maps. Ikke desto mindre så er de til langt størrere gavn end ulempe, da de stadig er med til at skabe en fremragende illusion af, at man befinder sig midt i store episke slag.

I Star Wars: Battlefront udkæmpes alt krig dog ikke til fods. Stort set alle de velkendte transport- og krigsfartøjer fra filmene er her. Der er alt lige fra lynhurtige speeder bikes, til klassiske X-Wings, TIE Fighters, samt de imponerende AT-ST og Spider Droid krigsgiganter. Ligesom i Battlefield, så har man også her en stor fordel med disse fartøjer, hvis ikke fjenden forstår at arbejde sammen imod en. En kæmpe forbedring i Battlefront, i forhold til Battlefield, er dog, at man ikke kan indtage hverken de neutrale eller fjendernes control points med et fartøj. Det er nødvendigt at være til fods for at gøre dette, hvilket fjerner lidt af fartøjernes dominans, på den gode måde. En anden fordel er, at kanonstillinger og fartøjer bemandet af bots altid kan overtages af human players, hvilket underligt nok ikke kunne lade sige gøre i Battlefield, når der var fjender i nærheden.

Kampene i Star Wars: Battlefront tager udgangspunkt i 16 slag på 10 forskellige planeter, og her har man også inkluderet et bredt udvalg fra alle seks film. Der er også sørget for god variation i terræn, med alt fra ørken i Tattooine til is på Hoth og tæt bevokset skov på Endor. De fleste maps byder også på både store åbne områder og snævre gange, så der er noget for enhver smag. De forskellige maps er dog generelt mindre, end dem man finder i Battlefield. Det har både sine fordele og ulemper. Blandt disse hører, at man ikke bruger urimelig lang tid på at nå hen til et sted til fods, hvis man ikke lige er i nærheden af et fartøj. Til gengæld har man mindre plads at manøvrere fartøjer på, hvilket godt kan hæmme flyve oplevelsen lidt, hvis man ikke har helt styr på den side af spillet. En lækker detalje ved Battlefront er, at der på nogle maps er en AI kontrolleret tredjepart, der blander sig. Det kan eksempelvis være Ewoks der hjælper Rebel Alliance på Endor og bekæmper Galactic Empire med spyd og fælder, eller Tusken Raiders på Tatooine, som bare generelt gør livet surt for alle i nærheden. Det fungerer alt sammen meget godt og tilføjer en ekstra dimension til spil af denne type.

Når man giver sig i kast med single-player delen, så har man to muligheder, udover en hurtig omgang Instant Action, nemlig Historical Campaign og Galactic Conquest. Instant Action er quickmatch, som vi kender det fra andre spil. I Battlefront har det den fordel, at man nemt og hurtigt kan komme igang med en kamp, foruden at man frit kan vælge hvilke af de to æra styrker, der kan dyste på de individuelle kort.

I Historical Campaign kan man spille enten Clone Wars eller Galactic Civil War æraen, med henholdsvis 7 og 9 maps der fører en igennem filmenes handling. Der er desuden lagt en række klip fra de fem filmatiserede Star Wars film ind som cut scenes. Desværre er disse klip af lav billede kvalitet og vist i 4:3 fullscreen, istedet for letterbox, hvilket ødelægger den filmiske oplevelse en smule. Desværre har man ikke muligheden for at spille begge æraer fra start til slut med en side. Istedet spiller man halvdelen af en æra med eksempelvis CIS og den anden med Republic. Begge æraer kan gennemføres i løbet af få timer, alt efter om man vælger spillets easy, medium eller hard sværhedsgrad.

Calactic Conquest er straks noget sjovere end Historical Campaign. Her kan der vælges mellem 8 scenarier i de to æraer, hvor man ud fra forskellige udgangspunkter skal kæmpe om herredømmet over 8 planeter. Hver side har en hjemme planet, og det gælder om at indtage alle de 7 planeter og så til sidst fjendens hjemme planet. Et interessant strategisk element er så, at hver planet har sin egen bonus attribut, som ejeren kan benytte sig af. Inden hvert nyt slag skal hver side nemlig vælge en bonus fra en af deres planeter, som de vil drage fordel af. Calactic Conquest er en ganske underholdende mode, der giver single-player delen lidt ekstra levetid. Ikke desto mindre bliver man relativt hurtigt træt af single-player mulighederne i Battlefront, og det er da heller ingen overraskelse, at størstedelen af spillets levetid skal hentes i multiplayer delen.

Multiplayer i Battlefront byder på to muligheder. Enten kan man spille splitscreen med en ven på samme Xbox, eller også kan der spilles over system link. Spiller man splitscreen med en kammerat, så har man samme muligheder som i single-player, nemlig Instant Action, Historical Campaign og Galactic Conquest. Vælger man system link, så må man desværre nøjes med Instant Action varianten. Til gengæld kan denne så spilles med op til 24 personer, foruden at man kan tilføje op til 16 bots på hver side. Endnu en ulempe er så, at man ikke kan fordele bot spillere skævt mellem holdene, ligesom i Battlefield. Det kunne blandt andet være rart, når man har lyst til at spille co-op med nogle venner, for at udjævne den fordel man har ved at samle alle menneskerne på en side. På trods af lidt mangler, så er Battlefront dog en udsøgt fornøjelse at spille over system link. Desuden byder spillet både offline og online på lidt interessant statestik efter hvert slag, så som hvem der har dræbt flest, og hvem der har stået for flest friendly kills.

I Battlefront foregår der til tider rigtigt meget på en gang. Når op til 56 Star Wars enheder mødes på slagmarken, er det i sandheden et imponerende syn, især når det tilmed sker uden nævneværdig fald i frameraten. Derfor tillader man også, at enhederne og miljøerne enkeltvis ikke er det mest imponerende, der er skabt til Xbox. Det er helhedsindtrykket der overbeviser, og man frygter næsten for sit liv, når man for eksempel som Rebel Alliance ser, hvordan Galactic Empire kommer angribende med deres hær af troopers, AT-AT’s og AT-ST’s.

Er der en ting man altid kan regne med i et Star Wars spil, så er det en fremragende lydside, og Battlefront skuffer da bestemt heller ikke her. De klassiske Star Wars temaer skaber den perfekte atmosfære, og voice acting delen læner sig tæt op af filmene. Alle sound effects er også som de skal være, både fra fartøjer, fodfolk og blasters, og har man 5.1 surround sound, så bliver det hele bare endnu mere fantastisk at høre på.

Xbox Live
Xbox Live delen er stort set identisk med system link delen, på godt og ondt. Lidt mere end Instant Action kampe ville være rart, også selvom hosten kan skifte map efter en kamp, og man så bare automatisk bliver ført videre. Galactic Conquest ville for eksempel have været en alle tiders mode at inkludere. Så er der også aspektet med, at bots ikke kan fordeles ujævnt. Live Aware understøttes, men der er desværre ikke mulighed for at sende voice eller text messages, og når man snakker sammen efter en runde, så er der ikke noget ved spillernes navne, der indikerer, hvem der taler. Desuden føres der ikke nogen permanente scoreboards over online gameres statestikker, hvilket nogen sikkert vil sætte pris på, mens andre er knap så begejstrede. Ikke desto mindre, så er der næsten uendeligt mange timers morskab at hente i Battlefront’s online del, særligt hvis man finder sammen med en gruppe spillere, der forstår at samarbejde. Endeligt skal man være klar over, at spil som Battlefront stiller ret store krav til hosten. Indstiller man sin hosting bandwidth for højt under options, for at få så mange human players med som muligt, så er der stor sandsynlighed for lag. Heldigvis er der et barometer i spil lobbyen, der viser om hosten har forbindelsen til at trække spillet uden særlig lag. Her er indstillingsmulighederne for hostens upload:

DSL/Cable: 4 spillere 256 kbps: 7 spillere
384 kbps: 10 spillere 512 kbps: 13 spillere
784 kbps: 20 spillere T1+: 24 spillere

Konklusion
PC ejere kender genren, men for konsol ejere er Star Wars: Battlefront den første shooter af sin slags. At det så er et meget gennemført spil i sin egen ret, der på mange områder er Battlefield forbilledet overlegent, kan vi jo så kun glæde os over. Man skal bare være opmærksom på, at single-player delen kun har en begrænset levetid, for selvom sværhedsgraderne for AI enhederne er meget gode, så savner man hurtigt andre mennesker på slagmarken. Muligheden for endnu flere indstillinger af bots og navnligt flere multiplayer modes, så som Galactic Conquest, ville have ført Battlefront et niveau højere op. Alligevel er titlen et sikkert køb for fans af multiplayer shooters og et must buy for Star Wars fans. Vi ses på fronten.
Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront

UdviklerPandemic Studios