Skylanders Giants

Anmeldt af: Morten Skou - 22. oktober 2012 - kl. 23:04
4 0

Skylanders er tilbage og denne gang får de hjælp imod den onde Lord Kaos af Gigant Skylanderene.

Bortset fra et par dage er det nu præcis et år siden, at det første Skylanders-spil udkom. Siden da har spillet solgt mere end 30 millioner eksemplarer på verdensplan og det forventes, at det inden slutningen af 2012 vil have indbragt ikke mindre end 500 millioner dollars. Nu er udvikleren Toys for Bob, der også stod bag det første spil, klar med efterfølgeren: Skylanders Giants.

Historien i spillet handler om den onde Lord Kaos, der igen er ude på at lave numre og overtage Skyland. For over 10.000 år siden blev Skyland styret af de onde Arkanere. Arkan Robotkongen styrede ved hjælp af en magisk robothånd, kaldet "Arkus jernnævnen", en hær af robotter, som var med til at undertrykke Skylanderne. Det lykkedes dog de store Skylander Giganter at besejre Arkanerne ved at adskille den magiske jernnæve fra robotten. Efterfølgende blev Giganterne bortvist fra Skyland og er først blevet fundet af dig i butikken. Nu er der igen brug for dem, da Lord Kaos har en plan om at få fingrene i jernnæven for at kontrollere den store robothær og til sidst overtage Skyland.

For at forhindre dette skal du som portalmester styre de forskellige Skylanders i kampen mod Lord Kaos for at redde Skyland. Historiedelen af spillet består af i alt 16 forskellige baner, som alle går ud på, at man skal kæmpe sig vej igennem horder af forskellige fjender, løse forskellige små gåder og ikke mindst finde skjulte skatte, eller guld om man vil, som du igennem spillet kan bruge til at opgradere dine karakterer med. Der er også et hav af forskellige andre ting, som du skal samle op rundt omkring på banerne, nogle ting er bedre skjult end andre.

Du rejser ikke alene igennem historien, med på din vej har du nemlig den voldsomt selvglade Kaptajn Flynnt, Cali og en række andre venner, som du får på din vej igennem spillet. Det hele er krydret med ganske fin humor, som gentagne gange fik mig til at trække på smilebåndet.

For dem, som ikke kender eller har hørt om Skylanders-spillene før, så er der tale om et action-platformsspil, som indeholder mange af de elementer, som man ser fra de forskellige "hack n slash"-spil. Man kan måske også sammenligne mange af elementerne i spillet med det vi kender fra de forskellige LEGO spil.

Det unikke ved Skylanders spillene er naturligvis, at der reelt er tale om en sammenblanding af ting fra den virkelige verden, altså figurerne, som du fysisk skal gå ned og købe i en butik, og så et spil, som du hygger dig med foran skærmen. Skylanders Giants forstår at udnytte disse figurer i en sådan grad, at jeg nærmest vil kalde det for pinligt. For det første er der en række forskellige områder i banerne, som man kun kan låse op for, hvis man har de rigtige figurer. For det andet finder man igennem spillet en hel del "reklame" for alle de andre figurer - en ting, der selvsagt er placeret der for at påvirke børn eller andre spillere til at købe de øvrige figurer.

Helt generelt så findes der 8 forskellige kategorier af figurer, og man kan så få flere forskellige figurer indenfor hver af disse kategorier. Der findes mere end 45 forskellige figurer, og da de koster et sted imellem 80 og 150 kroner pr. styk, så kan det hurtigt løbe op, hvis man skal have flere af dem end de tre, der følger med selve spillet. For at få det maksimale ud af spillet, bør man nok investere i figurer, så man har en enkelt indenfor hver af de otte kategorier.

Heldigvis er det også muligt at benytte de forskellige figurer fra det første Skylanders-spil, og hvis man eksempelvis har samlet guld eller opgraderet disse tidligere, så får man automatisk alt dette med over i Skylanders Giants - spillet er nemlig bagudkompatibelt. Man skal dog være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis går den anden vej, og at det ikke er alle figurerne fra Skylanders Giants, der kan bruges i det forrige spil. En af de nye ting ved mange af Skylanders Giant-figurerne er, at de lyser op, når man placerer dem på portalen. Det er dog kun figurer, der er markeret med "Light Core" eller de helt store Giant-figurer, der gør det.

Når man spiller, anbringer man en af figurerne på den magiske portal, og straks dukker figuren op inde i spillet. Man kan løbende skifte sin karakter i spillet blot ved at fjerne den fra portalen og sætte en ny karakter derop. Dette fungerer super godt, og man kan skifte karakter som man lyster, uden at man eksempelvis skal starte forfra på en bane. Er man så uheldig at man dør, imens man er i gang med en bane, kan man enten vælge at starte banen helt forfra - eller ganske enkelt bruge en af sine andre Skylander-figurer. Dermed også sagt, at når en Skylander-figur dør, så kan man ikke bruge den mere før næste bane.

Selv om spillet er ret underholdende og ganske godt lavet, så savner jeg egentlig en generel mulighed for, at karaktererne kan løbe lidt hurtigere. Nogle af dem har mulighed for at lave et løbende angreb, og det kan man så bruge til at bevæge sig hurtigere igennem banerne. Men det ville være rart med en mulighed for at løbe hurtigere. En anden ting jeg savner lidt er nogle statistikker for hver enkelt karakter, det kunne være ting som, hvor meget guld man har samlet med den, hvor mange fjender man har slået ihjel og meget andet - det burde have været nemt at lave og ville give nogle sjove ekstra tal. Der er i øvrigt nogle statistikker, men ikke nær nok.

Et andet kritikpunkt, som faktisk irriterede mig lidt er, at spillet ikke gemmer stedet man er nået til særlig tit. Faktisk lader det til, at det kun sker imellem missionerne, og det er egentlig lidt synd. Her kunne det have været bedre, hvis der løbende blev gemt - og at det i det mindste var tydeligt, hvornår det skete.

Hvis man vil spille igennem spillet sammen med en ven, er der også mulighed for det - man kan nemlig spille to personer samtidig, selv om man kun har en portal. Der er dog ikke mulighed for at spille flere sammen over Xbox Live, det er kun lokalt. Er man frisk på at spille imod hinanden, så indeholder spillet også en "Duel"-spiltype. Duel er en række multiplayer spiltyper, hvor man spiller to personer imod hinanden - igen ved at placere to figurer på samme portal. Jeg savner egentlig lidt en mulighed for både at spille igennem historien sammen med en ven over Xbox Live og det samme med disse duel-spiltyper.

Grafisk er spillet ganske pænt, der er mange flotte detaljer, og de 16 forskellige baner i historien byder på vidt forskellige miljøer. Det er også godt lavet, at de forskellige fysiske figurer er lavet så detaljerede i både spillet og som figurer - første gang jeg satte en figur på portalen, og den kom frem i spillet, må jeg erkende, at jeg var overrasket over det. Kvaliteten af de forskellige mellemsekvenser svinger meget. I den lave ende ligger de små reklamefilm for de forskellige figurer, som man finder rundt omkring - i toppen ligger mange af de normale mellemsekvenser, som binder historien sammen.

En af de ting som jeg synes er lavet virkelig godt i Skylanders Giants, og som vi ellers ofte ser mange andre spil har problemer med, er oversættelsen til dansk. I dette spil er både tekst og tale oversat til dansk, og jeg synes faktisk, at det er gjort på en ganske overbevisende måde. Der er ikke umiddelbart nogle af de her halvdårlige oversættelser, som man ellers ret ofte ser i andre spil.

Lydsiden er også ganske fin, de forskellige karakterer, der som sagt er oversat til dansk, har hver deres accent, og det er alligevel med til at give humoren i spillet en tand i den rigtige retning.

Når det kommer til holdbarheden, så synes jeg, at man til trods for den høje pris for de enkelte figurer, får en hel del for pengene. Hvis man ser lidt objektivt på det, så får man både nogle legetøjsfigurer, som man kan lege med uden at sidde foran skærmen, derudover får man mulighed for at bruge de selvsamme figurer i et spil, og til sidst er der faktisk mulighed for også at bruge dem i Skylanders Universe, som er en onlineverden, som man kan bruge via sin computer. Det er bestemt også et plus, at man kan bruge figurerne på kryds og tværs af platforme, så hvad enten du vil spille på Wii, Xbox 360, PlayStation 3, PC eller Mac, kan du bruge de samme figurer.

Derudover skal det siges, at jeg brugte på den anden side af 12 timer på at gennemføre spillet på det nemmeste niveau. Her har jeg selvfølgelig også brugt rigeligt med tid til at udforske de forskellige baner, dog uden at få tre stjerner i dem alle. Vil man gennemføre på de øvrige sværhedsgrader og eventuelt have tre stjerner i alle banerne, så er der uden tvivl gemt rigtig mange timer i Skylanders Giants.

Skylanders Giants: 10 minutters gameplay

Der er ingen tvivl om, at Skylanders-spillene primært er rettet imod børn, og jeg ved, at børn ned til 7 år spiller det uden problemer. Men med det sagt, så synes jeg faktisk også, at jeg som voksen fornøjede mig udmærket med spillet. Det eneste problem er, at man som voksen typisk har råd til at købe de mange figurer - personligt endte jeg selv ud med at have investeret i 10 forskellige alene i forbindelse med anmeldelsen, så det kan gå ret stærkt med at få brugt penge på det, hvis først man får set sig varm på spillet.
Skylanders Giants

Skylanders Giants

UdviklerToys for Bob