skate.

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 4. oktober 2007 - kl. 16:11
13 0

Velkommen til San Vanelona, det ultimative paradis for skatere. Stedet, hvor du skal forsøge at skabe en levevej som professional skater. Velkommen til skate.

I årevis har Tony Hawk-serien stort set været eneste spiller på markedet, når det kommer til skateboard-spil. Og det er egentlig underligt at tænke på, at der stort set ikke har været udfordrere til den serie, eftersom den har været en rigtig stor succes. Men det laves der om på nu med EA’s skate.

EA har virkelig forsøgt at bringe noget væsentlig nyt til genren – samtidig med at man også tydelig kan se, at Tony Hawk-serien, på godt og ondt, har inspireret til flere elementer i spillet.

Messed up
Til tonerne af The White Stripes ”Girl, You Have No Faith In Medicine” bliver din skater i starten af spillet kørt ned på brutal vis. Stort set ingen knogler er efterladt uberørt. Du er med andre ord rigtig ”messed up”, som din ven, der har filmet det tragiske uheld, udtrykker det. I al hast bliver du kørt til et nærliggende hospital, hvor en læge forsøger at lappe dig sammen, så godt som han nu kan. Spørgsmålet er jo nu, om din skater igen kan blive ligeså god som før uheldet?

Måske, men det kræver hård genoptræning, hvis niveauet fra tidligere skal hentes igen. Så med denne lille intro er det nu op til dig, at træne dig op igennem skate-hierarkiet endnu engang. Og her tager skate. sin begyndelse.

Du starter med at skulle kreere din helt egen personlige skater. Har du prøvet andre af EA’s spil, blandt andet NBA Street Homecourt, vil du være bekendt og fortrolig med med systemet, som helt basalt går ud på, at du skal vælge om din skater skal være tyk eller tynd, høj eller lav osv.

Inden man får helt frie tøjler skal man først igennem en lille tutorial, en slags ”genoptræning”, hvor man lærer de helt basale tricks via forskellige små stillede opgaver og konkurrencer. Og herefter er det så endelig tid til at tage din skater ud på vejene i byen San Vanelona. Det er med andre ord tid til, at du begynder at sprede det gode rygte om dine fabelagtige egenskaber som skater.

På dette punkt ligner skate. f.eks. Tony Hawk’s Project 8 meget. Her var målet, at blive en af 8 udvalgte amatørskatere, og måden man skulle bevæge sig frem mod dette mål skete via forskellige opgaver, hvor man for eksempel kunne risikere at blive udfordret af en ”pro skater” eller lave en skatevideo. Disse elementer findes også i skate.: Målet i din karriere som skater er, at komme på forsiden af forskellige magasiner. Og måden du gør dette på, er f.eks. ved at vinde konkurrencer, jamsessions, løb, lave billeder og videoklip eller vise, hvad du kan i spillet S.K.A.T.E., som kort sagt går ud på at udfordre en modstander på fliptricks og spins.

Opgaverne er heldigvis, som det måske kommer til udtryk i ovenstående, tilpas varierede, og jo flere af disse opgaver du klarer, jo større medie- og sponsorinteresse får du – og dermed flere penge til at købe skatergear for.

Tony Hawks miljø- og bybaserede tilgang til skateelementet er også på stort set reproduceret i skate., hvilket vil sige, at du som skater bevæger dig rundt i en by, og efterhånden som du oplever fremgang i spillets karrieredel bliver flere elementer og steder i byen åbnet op for dig.

Selve karrieredelen er altså ikke synderlig original, og man kan måske også mene, at EA har kigget Tony Hawk-serien lidt for meget over skuldrene, når det kommer til dette element. På den anden side, så er det nok også de færreste der forventer en stor udfoldet episk historie i et skateboardspil. Så hvad der er til stede i skate. fungerer på sine egne præmisser fint.

San Vanelona er endvidere en rigtig stor by, der giver rigeligt med udfordringer og inviterer til opdagelse. Selve byen består således af fire områder, der er meget forskellige i form og udtryk, og på den måde gives der stor variation i de miljø som man skater i. Så man kan virkelig bruge meget tid på bare at skate rundt i byen.

Over hele byen er er desuden indlagt forskellige aktive områder, hvor man bliver udfordret på forskellige måder. Dette hedder ”Own the Spot”, og når man slår stedets highscore er området dit. Stederne er endvidere koblet til et online leaderboard, så du kan sammenligne din score med andre. Der er i alt 20 af disse områder rundt omkring i byen, så det er bare med at gå på opdagelse - og det kan betale sig, at kigge efter hvor byens andre skatere søger hen. For ofte er det ”her det sker”.

Realisme og flickit
Der hvor skate. for alvor adskiller sig fra Tony Hawk-serien og bliver sin egen, er i måden spillet spiller på. For selvom selve ”indmaden”, byen og måden man bevæger sig frem i spillets historie på, minder meget om f.eks. Tony Hawk Project 8, så er styringen og fokuseringen af skatefysikken helt anderledes.

For det første er spillet forankret i en realistisk fysik. Man skater altså ikke rundt fra hustag til hustag, eller skater op og ned af vægge, som man kan opleve det i Tony Hawk. Nej, skate. er anderledes ”nede på jorden”, og det er virkelig lykkedes EA, at ramme en god stil og føling med denne fysik.

Synsvinklen er meget lav, og er næsten nede på gadeniveau, hvilket nok skyldes, at EA forsøger at give serien et ”hjemmevideo”-look, forstået på den måde, at det skal se ud som om din skater hele tiden bliver filmet af en af dine venner. Og det giver et fint råt realistisk look. Selvom synsvinkel i det store hele fungerer rigtig fint, så kan man indimellem få problemer med at ens skater står i vejen – eller også at kameraet er forkert placeret i forhold til ens retning. Men det hører til i småtingsafdelingen.

Styringen følger egentlig den mekanisme som EA for første gang introducerede i NHL 07. Og det går i alt sin enkelthed ud på, at du med venstre stick på din controller styrer kroppen på spilleren, og med højre stick styrer du dit redskab, som i NHL’s tilfælde altså er hockeystaven, og i skate.’s tilfælde dit skateboard. I skate. er styringen døbt ”flickit”. Det er simpelt, og det fungerer fabelagtig godt.

Har man tidligere spillet Tony Hawk-serien vil det nok tage lidt tid inden man har helt fod på styringen i skate. For i modsætning til Tony Hawk-serien, så skal der altså ikke trykkes på en masse knapper her. Det helt essentielle og enestående ved flickit-systemet er, at der gives et utal af trick-variationer på en utrolig simpel og intuitiv måde. Nøglen til at lave gode tricks og spins i skate. handler altså ikke om at kunne bashe en masser knapper i en bestemt rækkefølge, nej, det hele handler om timing og balance.

Når det så er sagt, så kan styringen godt være kilde til frustrationer, når man når til de lidt sværere opgaver i spillet, for styrer man bare lidt for meget til den ene eller anden side med flickit-styringen, så kan man risikere at lave et helt andet trick end det man rent faktisk intenderede. Men som i alle spil handler det om øvelse, øvelse og mere øvelse. Og det er kilde til stor tilfredsstillelse, når det ENDELIG lykkedes at lave det der umulige ”grind til manual til fliptrick til manual”, som man har bøvlet med i lang tid.

En lille irriterende ting ved gameplayet er, at man ikke kan stige af sit board. Det kan lyde som en detalje, men det kan indimellem være ret frustrerende, at komme over helt almindelige ting som trapper og kantstene, fordi det trods alt kræver, at man har bare en lille smule fart på, for at kunne hoppe over den lille forhindring. I disse situationer kunne det derfor have været ganske rart, hvis man i stedet kunne gå op af trappen eller forbi kantstenen. Men ok, vi håber, vi håber det kommer med i næste udgave af skate.

Et smukt syn og god lyd
Grafikken i skate. er virkelig flot, og det er tydeligt, at EA virkelig har kælet for mange detaljer. Animationen på din skater er virkelig flot, og det er en fryd at se på. Byen er også et imponerende syn, og når man drøner ned af gaderne i byens forstæder i modlys, så oser det skate. af stemning. Ragdoll-effekterne er også fine. Stort set alle grafiske aspekter af skate. stråler altså af høj detaljerigdom, og det her er absolut det flotteste skateboard spil set til dato. Skal man være lidt på tværs, så har byens biler og personer ikke samme grad detaljer. Men det fjerner ikke indtrykket af et særdeles højt grafisk niveau.

Lydbilledet er også godt med fin fornemmelse for de forskellige underlag man kører på, ligesom ens board også afgiver de helt rigtige lyde. Dette er jo et spil fra EA, så selvfølgelig er der også et svedigt soundtrack inkluderet. Der er virkelig skudt med spredehagl i dette soundtrack, for det indeholder alt fra ambient, Hip Hop til Thrash Metal. Heldigvis kan man selv udvælge hvilke sange der skal afspilles. Så kan man selv luge ud i de genrer og numre, der ikke lige falder i ens smag.

Online: En blandet pose bolsjer
Onlinemulighederne i skate. er lidt af en blandet pose bolsjer. Der er ting der fungerer godt, og der er ting der fungerer knapt så godt. Lad os starte med de gode ting.

skate. har en stærk community-del, hvor man kan dele billeder og skate-sekvenser med andre brugere. På den måde kan man jo bevise over for andre, hvilke syge og vilde tricks og sekvenser man har lavet i spillet. På skate. TV er det også muligt, at være tilskuer til forskellige løb og konkurrencer.

Når vi så kommer til selve eksekveringen af de forskellige løb og konkurrencer, er der lidt længere mellem de rosende ord. Selve opbygningen er egentlig fin nok: Der er mulighed for at skabe en online-karriere inden for henholdsvis Trick (Spot Battle, Jam, Best Trick og S.K.A.T.E) og Race (Death Race, Spot Race). Jo mere Trick- og Race-erfaring man får i onlinedelen, jo flere erfaringspoint opnår man. Desværre oplevede jeg tit, at spillet laggede, hvilket totalt ødelægger et spil, der handler om timing og præcision. Og jeg havde også ofte problemer med at connecte til flere løb og konkurrencer. I Jam-sessionerne er der også indimellem lidt for mange skatere samlet på for lidt plads, hvilket resulterer i, at man ofte drøner ind i hinanden.

Det skal dog siges, at de gange, hvor der ikke var lag, og hvor det lykkedes mig at connecte, så var det særdeles underholdende, så der er absolut potentiale i onlinedelen. Så det er så meget desto mere ærgerligt, at det ikke kører helt flydende.

Et flot og vellykket skateboardspil
skate. er et virkelig flot og vellykket skateboardspil, og det er i den grad et spil der udfordrer Tony Hawk-serien, som efter EA’s indtog i denne genre må se at komme op på mærkerne, hvis EA ikke skal løbe med al opmærksomheden.

Man kan bruge mange timer i selskab med skate. Spillet er rigtig stort, opgaverne er mange, og byen er designet på en måde, så man også sagtens kan bliver underholdt af bare at skate rundt i de smukke omgivelser. Sværhedsgraden vil måske sætte enkelte af undervejs, og det kunne også være rart, hvis man kunne vælge mellem forskellige sværhedsgrader. Men det kan vi ønske os i næste udgave af skate.

Flickit-styringen og den realistiske vinkel på genren er dét, der gør skate. til en unik oplevelse. Og så kan man sagtens leve med, at karrieredelen ikke er synderlig original. For hvordan man end vender og drejer det, så er skate. i øjeblikket ikke til at komme uden om: skate. er med andre ord pt. kongen over skateboardspil.

skate.

skate.

UdviklerEA