Sixty Second Shooter Prime

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. juni 2014 - kl. 22:53
2 0

60 sekunder, ét liv og massevis af fjender. Så simpelt er Sixty Second Shooter og vi ser i vores anmeldelse nærmere på, om denne simple formel holder

Tak Sony! Vi kan nemlig takke Sony for, at Sixty Second Shooter Prime nu er ude på Xbox One. Hvordan hænger det lige sammen? Jo, Sixty Second Shooter er udviklet af en-mands studiet Happion Laboratories og manden bag, Jamie Fristrom, som tidligere har arbejdet hos Treyarch på bl.a. Spider-Man spillene. Sixty Second Shooter har tidligere været udgivet på Chrome Web Store som et free-to-play spil og senere på Playstation Vita. Da Jamie Fristrom undersøgte markedet, fandt han ud af, at der ikke var nogen twin-stick shooter på vej til Xbox One og at hans Sixty Second Shooter derfor ville have en pæn chance for succes på Microsofts platform.

Problemet var, at han netop havde afsluttet en Kickstarter kampagne for hans næste spil, Energy Hook til Playstation 4 og Playstation Vita og hvis han skulle lave Sixty Second Shooter til Xbox One, ville de betyde en tre måneders forsinkelse på Energy Hook. Da han spurgte de mere end 1.600, der havde støttet Energy Hook på Kickstarter, om deres mening, var langt de fleste enige i, at han skulle lave Sixty Second Shooter til Xbox One og da han tilbød de få uenige støtter, at de kunne få deres penge tilbage for Energy Hook støtten, var der kun én der tog imod tilbuddet.

Nu kom det svære dog, nemlig at overbevise Sony om, at han skulle udskyde Energy Hook i tre måneder, for at lave et spil til en konkurrerende platform. Sony var dog midlertidig large og gav Jamie lov til at gøre hvad han synes var rigtigt med den begrundelse, at indie-udviklerne er vigtige for Sony og en glad indie-udvikler er bedre end en utilfreds. Så derfor kan vi sige tak til Sony for, at vi nu kan spille Sixty Second Shooter Prime på Xbox One.

Men har vi i virkeligheden noget at takke Sony for? Er Sixty Second Shooter Prime så værd at bruge tid og penge på? Spillet er en uhyre simpel twin-stick shooter, lidt i stil med Geometry Wars. Man har et lille rumskib, en afgrænset bane og 60 sekunder til at nå den højeste score. Døden indtræffer ofte og hurtigt - én fejl og det er forfra. Spillet er inddelt i levels og man kan selv bestemme, hvornår man vil gå til næste level. Man har mulighed for at tjene flere points i de højere levels, men antallet af fjender stiger betydeligt og de bliver sværere at tage livet af, jo højere level man spiller i.

I løbet af de 60 sekunder man maksimalt lever, kan man samle forskellige ting op. Det kan være power-ups, som gør ens skud kraftigere, det kan være bomber, der udsletter fjenderne i nærheden af den, det kan være missiler, det kan være et timeglas, der får tiden til at til går langsommere eller Ramboost, der gør ens lille rumskib usårligt i en kort periode. Man kan også samle energistumper op, som, når man har nok af dem, åbner op for nye ting i spillet. Disse nye ting er f.eks. evnen til at starte i en højere og sværere level, så man har mulighed for at score flere point hurtigere, eller nye baggrunde til banen. I løbet af spillet kan man også åbne op for en Infinity Mode, hvor man har mulighed for at forlænge ens 60 sekunders levetid, ved at samle timeglas power-up'en op.

Gameplayet er hurtigt og velfungerende og som nævnt før, kan det sammenlignes lidt med Geometry Wars eller Super Hexagon. Det er et meget simpelt spil, men mange gange er det de simple spil, som fænger mest. Man kunne dog godt have ønsket sig et par spilmuligheder mere end de to som er i spillet, fordi de er næsten identiske og selv om det er et spil lavet af en enkelt mand, burde han nok kunne have presset et par spilmuligheder mere ind i spillet.

Gameplayet er som nævnt ganske velfungerende, men ikke perfekt. Man oplever af og til, at fjender spawner lige ved siden af ens lille rumskib og man er stort set chanceløs i den situation. En anden ting er, at kameraet er zoomet lidt for langt ind på banen, så når det går hektisk for sig, kan man have svært ved at se omgivelserne på banen godt nok, så man kan ved et uheld bevæger sig direkte ind i en fjende, som ikke var på skærmen for et splitsekund siden.

Grafikken er simpel men fungerer fint. Banen er lavet med tynde linjer, ens rumskib er en lille trekant og fjenderne er for det meste firkanter, små spiraler eller andre geometriske figurer. Lydsiden er præget af et typisk arkadespil soundtrack og små eksplosioner når man rammer fjenderne. Både grafik og lydsiden er velfungerende for et spil af denne type, men ikke noget som hæver spillet over andre lignende spil.

Sixty Second Shooter Prime gameplay - se i HD her

Sixty Second Shooter Prime er et fint lille spil, som high score freaks vil elske. Det er et svært spil, men det er også charmen ved det. Det er let at gå til, let at forstå men svært at mestre. Jagten på high scoren og det at spillet hele tiden belønner spilleren med nye ting, er med til, at man lige skal prøve en gang mere og inden man ser sig om, er der gået en halv time mere - hvilket i Sixty Second Shooter's tilfælde, betyder 25-27 spil.

Sixty Second Shooter Prime koster 37 kr. og til den pris, er det pengene værd - der er ikke mange andre steder, man kan få flere timers underholdning for under 40 kr. Spillet kan købes nu på Xbox Games Store og fylder lidt under 300 MB.
Sixty Second Shooter Prime

Sixty Second Shooter Prime

UdviklerHappion Laboratories