Shrek 2

Anmeldt af: Nicolai Dalsgaard (Specialty) - 4. september 2004 - kl. 17:40
3 0

Efterfølgeren til den meget populære animationsfilm Shrek har netop ramt de danske biografer. Det er atter blevet tid til et gense Shrek, Donkey, Fiona og de mange andre karakterer.

Selvfølgelig kommer det ikke som et chok for nogle at der også skulle komme et spil som omhandler Shrek 2. Det var dog med blandede følelser at vi satte spillet i vores test maskine her på redaktionen. Shrek 1 var ikke ligefrem nogen spilsucces, og da Shrek 2 virkelig har overgået sig selv filmmæssigt ville det være en stor skam at udvikle et spil som ikke når filmen til sokkeholderne. Men det gik hurtigt op for os at vi tog grueligt fejl.

Shrek 1 havde den kraftige fejl at underholdningsværdien klart var størst for børn, det ironiske aspekt er at filmen henvender sig mere eller mindre ligeså meget til voksne. Activision har dog formået at ændre på dette og ud af der er der faktisk kommet et spil som har ekstrem høj underholdningsværdi for alle aldre og også for dem som ikke er Shrek tilhænger.

Spillets regler
Spillet foregår i de samme landskaber som filmen, du tager kontrollen som Shrek og 3 af hans andre karakterer fra filmen. Du kan frit skifte mellem karaktererne alt efter hvilken af dem du vil styre, da hver karakter har hver sine special moves, skal du gøre brug af alle for at klare dig igennem spillets missioner, et princip som sidst er set i Sonic Heroes.
I alt er der 9 forskellige karakterer ud over Shrek selv. Personerne som følger Shrek afhænger af hvor langt du er i spillet og situationen du befinder dig i. Det giver spillet et meget godt flow, da der løbende kommer nye ansigter i din flok, og nye måder at klare dine forskellige opgaver.
Hvis dine venner ikke vil nøjes med at se på, kan man i Shrek 2 når som helst klikke sig ind og tage kontrollen af en af de 3 andre personer. Alt i alt kan man sidde 4’er venner og spille en karakter hver, dette giver lidt mere udfordring da samarbejde er en vigtig fase. Men det giver også spillet en lang holdbarhed da man altid kan hive de sjove karakterer frem fra skuffen og lade vennerne rulle rundt af grin af den sjove dialog som hele spillet er bygget op om. Hele denne seance af nye spillere gennemgås helt uden at stoppe spillet, ikke noget med at du først skal runde en menu, det er ganske simpelt ved et enkelt tryk på en anden controller også kæmper din ven og dig side om side.

Selve spillet foregår ved at dit hold på 4’er karakterer gennemgår utallige missioner, hvor du kastes ud i situationer hvor du skal gøre bestemte ting, løse gåder eller kæmpe mod andre skabninger for at bane din vej videre i historien. Hele konceptet fungere i sin helhed godt og det skaber en atmosfærer man bliver grebet af. På sin vej gennem historien opstår der sommetider små mini-missioner hvor det er den enkelte af dine 4 karakterer som kan klare udfordringen. Dette giver hver enkelt karakter sin egen lille berømmelse for en stund.

I hele spillet kan man fornemme en meget tæt lighed med filmen, den sjove dialog som er speciel for hver enkel karakter og Shrek’s lidt britiske accent. Samtidig har udviklerne af spillet formået at få målene i hver mission til at ende i et eventyr i en eller anden form. Det giver spillet et ægte eventyr look som os spillere nu engang elsker det.

Animation
Spillet har en fortræffelig grafik side, det er her også en stor fordel at spillet er bygget op over en animations film da konverteringen fra film til spil har været noget nemmere. Shrek vores "lille" grønne skabning er som vi altid kender ham virkelig flot lavet og ligner på alle måder karakteren som vi også kender fra det hvide lærred. Selvfølgelig er det ikke samme kvalitet som det ses i filmene da vores kære lille sorte boks også skal have chancen for at trække vejret under optegningen af grafikken. Dog er grafikken i højsædet og det gør at man virkelig lever sig ind i eventyret om Shrek og sine venner. Samtidig har animatorerne på spilteamet formået at få godt og vel næsten alle speciale karakter træk med over fra filmene. Måden de bevæger sig på og bl.a. måden som æslet er irriterende på er identisk. En koncept som tit fejler men som i Shrek 2 virkelig forhøjer underholdningsværdien.

Lyden
Lyden til spillet leveres i Dolby Digital, og med en ganske udmærket forstærker og en direkte forbindelse til anlægget er lyden i top. Hvis du ikke er en heldig ejer af en surround sound forstærker er lyden også ganske udmærket i dit fjernsyns almindelig højtalere. Den gode humoristiske dialog fra de forskellige karakterer sammen med de ganske fortræffelige lydeffekter giver i sin helhed en virkelig god lyd oplevelse. Under testen af spillet blev vi flere gange forstyrret af vores naboer da de åbenbart ikke så den samme glæde i spillets lydside som vi gjorde, og vi måtte derfor skrue ned igen. Spillet understøtter desværre ikke Custom Soundtracks. Ikke for at sige at dette skulle være nødvendigt, da der er ganske gode numre fra Shrek 2’s soundtrack som baggrundsmusik, men man kunne nu engang godt tænke sig at valget af baggrundsmusik var helt valgfrit. Men dette er også den eneste negative ting man kan finde på lydsiden af dette fremragende spil.

Konklusion
Shrek 2 er virkelig et spil som lever op til filmen, noget som er et sjældent syn inden for film til spil princippet. Det anbefales dog lige at tage et smut forbi biografen inden man sætter Shrek 2 skiven i maskinen. Da det giver en bedre nærværs følelse at man kender områderne og karaktererne.
Endnu engang er der dog også tale om en titel som ingen Xbox Live funktioner har, dog er multiplayer funktionen virkelig genial hvis man er nogle venner samlet, og der er controllere nok. Og hvis man spiller alene så kan timer hurtigt føles som minutter. Alt i alt er det en virkelig god titel som kan underholde i rigtig mange timer. Tilhænger eller ej, så er spillet til alle aldre og alle spillere med høj eventyrlyst og sans for humor. Et virkelig godt køb i den nok mere eller mindre travle sensommer tid.

Spillets egen hjemmeside: www.shrek2thegame.com

Shrek 2

Shrek 2