Shaun White Snowboarding

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 4. december 2008 - kl. 17:21
19 0

Så er det om at komme ud på de sneklædte bjerge. Ron Weasley kalder, og vi spænder et bræt på fødderne.

Shaun White er nok ikke et navn, der får mange danske klokker til at ringe, men han er for snowboarding hvad Tony Hawk er for skateboarding, og hvad Bubber er for voksne mænd i smækbukser og omvendt kasket; et ikon. Igennem de sidste 8 år har Shaun ”The Ginger” White været én af de mest sejrsrige udøvere af sporten og hentede guld hjem til USA ved vinterolympiaden i 2006.

Den feterede stjerne træder nu frem - i digital form - på størstedelen af denne generation af konsoller, godt hjulpet på vej af Ubisoft. Shaun White Snowboarding markerer Ubisoft’s entre ud på de sneklædte bjerge, og førstehåndsindtrykket lover godt.

Shaun White Snowboarding er et freeroam spil, forstået på den måde, at det ligger dig helt frit for, om du vil deltage i udfordringerne på bjergene, eller om du blot vil kaste dig ud i det hvide helvede. Spredt omkring på spillets bjergtoppe findes markører, der indikerer, at her ligger en udfordring. Du vælger selv om du vil udforske bjerget i forsøget på at finde markørerne, eller om du vil benytte dig af oversigtskortet og automatisk blive flyttet til markøren. Udfordringerne rangerer lige fra normale løbsdiscipliner over freestyle- og flatland-tricks til speedruns.

Den første opgave du bliver udsat for i spillet præsenteres af Shaun White selv, komplet med hans knaldrøde hår, der i spillet nærmest får ham til at ligne Ron Weasley fra Harry Potter-filmene. Opgaven går ud på, at du skal samle et antal mønter sammen, der er spredt ud over bjerget. Her er oversigtskortet dog ikke til meget hjælp, da du er nødt til at finde mønterne selv. Dette kan betyde mange ture ned af bjergene, før du finder den korrekte linie hen til mønten. Det er sjældent morsomt at skulle samle ting sammen i computerspil, og Shaun White Snowboarding er ingen undtagelse. Indsamlingen virker nærmest som en distraktion fra dét, der er spillets og sportens primære formål; sindssyge, dødsforagtende tricks ved svimlende hastigheder.

Styringen i spillet vil være en skuffelse for folk, der håber på en oplevelse i SSX-stil. Retningen kontrolleres af venstre styrepind, hop af venstre aftrækker og grabs på den højre styrepind. Dette controller-layout kan virke kontra-intuitivt til at starte med, og der skal ret meget øvelse til, før det sidder fast. Men hvor selve styringen og trickudførelsen er besværlig, så er grinds på rælinger og væltede træer overraskende simpelt. Et let hop guider dig automatisk på plads, og du skal derefter blot justere balancen. Det kan endda lade sig gøre at lande i en perfekt grind, selvom din karakter nærmest hang med hovedet nedad efter et mislykket hop.

Det tager sin tid at indse, at spillet er bygget på baggrund af realistiske tricks, og det er derfor frustrendende, at man ikke kan give sig fuldt ud på selv de mindste hop men istedet har mere held ved at holde sig til de simple, sikre tricks. Indlæringskurven er stejl, og det første lange stykke tid vil du tilbringe i bunden af ranglisten.

Spillets singleplayerdel er kun halvdelen af fornøjelsen, da udviklerne har inkluderet en såkaldt ”drop in – drop out” multiplayerdel. I stil med f.eks. Burnout Paradise har Shaun White Snowboarding mulighed for at op til 16 spillere kan boltre sig på bjerget, udfordre sig i diverse løb og discipliner samt afholde regulære sneboldskampe. Multiplayerdelen fungerer ganske udmærket med kun minimal lag og slet ikke i en ødelæggende grad. Dog har jeg ikke haft mulighed for at spille med 15 andre og kan derfor ikke sige om lag er mere udtalt i den sammenhæng.

Ubisoft Montreal har under udviklingen af Shaun White Snowboarding benyttet sig af samme grafikmotor som blev brugt i Assassins Creed og det ses. Bjergene er enorme og detaljerede med en fænomenal optegningsdistance og minimale popups. Afviklingen af spillet er utroligt flydende, og fartfornemmelsen er i top. Specielt den glidende overgang fra off piste-områderne øverst på bjerget til de mere bebyggede og designede områder tættere på bjergets fod er meget overbevisende.

Som det efterhånden er standard for sportsspil i dag har udviklerne sørget for et soundtrack bestående af både etablerede og forholdsvis ukendte artister. Numre som Heart’s Barracuda og Blue Oyster Cult’s Don’t Fear The Reaper flyder ud gennem højttalerne sammen med nyere skæringer, men formår desværre ikke at løfte musikken ud af middelmådighedens pløre. Bevares, der er et par enkelte numre, man kan tåle at høre, men oftest ignorerer man bare musikken eller spiller et enkelt eller to af dem konstant.

Shaun White Snowboarding er et forsøg på at vinde indpas på en virtuel sportsplads, der længe har været domineret af SSX-serien, men desværre for Ubisoft har de ikke formået at overbevise. En alt for besværlig styring, for store områder uden åbenlyse muligheder for tricks og en mildest talt ligegyldig historie kan ikke opvejes af den imponerende grafik, fartfornemmelsen og det middelmådige soundtrack.

I sidste ende virker det som om Ubisoft Montreal har fokuseret for meget på at give spilleren noget at tage sig til istedet for at indse, at det vi vil er at suse ned af bjerget med lukkede øjne og håbe på, at vi ikke brækker nakken.
Shaun White Snowboarding

Shaun White Snowboarding

UdviklerUbisoft Montreal