Shank 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. februar 2012 - kl. 14:20
0 0

Shank er tilbage og igen bydes der op til dans med smuk grafik og ultravold. Har folkene bag kunnet få rettet op på forgængerens små problemer, eller er det mere af det samme?

Shank udkom i sommeren 2010 og det var en god nyfortolkning af den gamle 2D beat’em up genre. Desværre var det en smule ensformigt og der var plads til forbedringer rundt omkring. Grundstenene i Shank 2 er de samme som i det første spil, men det er forbedret på en række punkter. Spillet er stadig en moderne form for 2D beat’em up, med lækker grafik og masser af vold.

Man tager igen rollen som Shank, et tidligere bandemedlem, som igen skal skyde, hakke og smadre sig igennem bunker af fjender ombord på skibe, i brændende landsbyer og mørke huler. Som altid er det ikke nok bare at slå ihjel, men man skal også se godt ud mens man gør det og til at hjælpe med det, har man en række frække moves til rådighed og et kampsystem, der er let at sætte sig ind i. Man hopper rundt og skærer fjenderne i småtykker med ens motorsav og sværd eller fylder dem op med bly fra de forskellige skydevåben. Styringen er knivskap og meget hurtig og det er en fornøjelse at danse rundt blandt massevis af fjender, for med et par velplaceret skud og et par hug med sværdet, at lave dem om til kødfars stort set inden de opdager hvad der ramte dem.

Der er ikke sparet på blodet og volden er specielt udtalt når man udfører en række ”counter moves”, hvor man bl.a. underholder med at aflive fjenderne ved at losse dem i skridtet for derefter at banke et baseballbat ned i halsen på dem eller hamre en spade i brystkassen på dem.

De forskellige levels er mere afvekslende denne gang og med jævne mellemrum kan man gøre brug af f.eks. stationære maskinkanoner og lignende, som er med til, at gøre gameplayet mere varieret end tidligere. Det er dog stadig meget af det samme, men disse små afbræk er alligevel nok til, at det hele føles lidt mere afvekslende end forgængeren. Man får desuden adgang til nye våben i løbet af spillet og de har alle forskellige egenskaber, nogen er gode mod hurtige fjender, mens andre giver mere skade på de større fjender. Så det gælder om at få det rigtige udstyr med sig før hver mission, for det er ret vigtigt, at være udstyret med f.eks. de rigtige skydevåben og granater hvis man skal overleve.

Sværhedsgraden er forholdsvis høj og allerede i første level får man røvfuld hvis man ikke passer på. Sværhedsgraden er dog mere jævn end i forgængeren, der havde nogle uhyggeligt svære passager undervejs, som kunne betyde at man kunne sidde fast i længere tid. Historiedelen kan gennemføres på en koncentreret eftermiddag og der er ikke meget at komme tilbage efter, når man først har gennemført spillet.

Co-op delen fra forgængeren er droppet til fordel for en ægte online Survival Mode. I denne gamemode skal to spillere forsvare sig mod bølger af fjender, der er ude på at tage livet af dem. Der er en smule taktik indblandet, da fjenderne har nogle bombefolk med sig, som vil forsøge at springe ens forsyningskasser i luften og det skal man naturligvis forhindre. Når de først at placere deres bomber, skal man bruge lidt tid på at få dem desarmeret og det kræver samarbejde.

Co-op delen er hektisk og sværhedsgraden er også her ret høj. Der er masser af fjender at holde øje med og dør en af spillerne, får den overlevne pludselig nok at se til, indtil man får kæmpet sig frem til den faldne spiller og får ham/hende genoplivet. I løbert af co-op delen optjener man penge, som kan bruges på nye våben og hjælpemidler. Co-op delen er fint balanceret og samarbejde belønnes, hvilket man helt sikkert også bør gøre, hvis man vi have forhåbninger om at kæmpe sig igennem de mange bølger af fjender som hver af de tre co-op baner byder på. Selv om Survival-delen fungerer fint, virker den en smule påklistret, måske fordi at ”sådan en skal man bare have”.

Shank 2 er et rigtig flot spil. Klei’s kreative direktør, Jeff Agala, har en fortid som tegnefilmsillustrator og animator, og det er helt tydeligt, når man ser på Shank 2. Stilen er smuk og knivskrap hele vejen igennem spillet; lige fra mellemsekvenserne til de forskellige figurer og til de håndtegnede baggrunde. Underligt nok er nogle af menuerne noget kedelige og passer slet ikke ind i resten af spillet, men bortset fra det, er stilen holdt hele vejen igennem og ned til mindste detalje - virkelig smukt. Lydsiden passer fint til stilen, med et stemningsfuldt actionpræget soundtrack og gode lydeffekter.

Shank 2 er en typisk fortsættelse. Det bygger videre på de grundsten som det første spil lagde og har forbedret det på en række vigtige punkter. Det er mere afvekslende, grafikken står endnu skarpere, styringen en endnu mere præcis og tilføjelsen af en online co-op suvival mode, klæder spillet godt. Måske er historiedelen lidt til den korte side, men igen, hellere 5 gode timer end 10 kedelige.

Er du til klassiske 2D beat’em ups, vil du elske Shank 2, som er en glimrende nyfortolkning af en døende genre og så kan det endda fås til ganske rimelige 800 MSP, som er en god pris, specielt set i lyset af, at den ringere forgænger kostede 1200 MSP da det udkom.
Shank 2

Shank 2

UdviklerKlei Entertainment