Scrap Metal

Anmeldt af: Sebastian R. Sørensen - 13. april 2010 - kl. 21:37
6 0

Med spillet Scrap Metal er der dømt arcaderæs i bedste grillbarstil. Titlen er en ligetil og nostalgisk omgang underholdning med mange timers hvinende dæk og smældende maskingeværer i sig.

Med spillet Scrap Metal er der dømt arcaderæs i bedste grillbarstil. Titlen er en ligetil og nostalgisk omgang underholdning med mange timers hvinende dæk og smældende maskingeværer i sig. Spillet er dog ikke uden problemer, hvor særligt styringen får én til at ønske, at langkast med controllere var en olympisk disciplin.

Scrap Metal er et bilspil, hvor udfaldet af løbene bestemmes af en kombination af hastighed og arsenalet af våben monteret på ens køretøj. Man følger løbene ovenfra, hvilket bringer associationer frem omkring gamle arcadetitler fra spillehallerne i firserne. Der er kort sagt tale om et godt gammeldags racerspil, hvor modstanderen skal omdannes til skrot hurtigst muligt. Spillet har ikke nogen sammenhængende historie, og de enkelte bidder information man får, har alene til formål at lægge op til en efterfølgende bossfight.

Spillet starter med, at man har adgang til et par faldefærdige biler, hvorefter det er om at komme i gang med løbene. Ved at vinde får man adgang til nye biler og muligheden for at opgradere køretøjerne i ens garage. Gennem spillet får man adgang til et væld af forskellige køretøjer, som blandt andet inkluderer hot rods, sumpbåde, formel 1 biler, kampvogne og monstertrucks. Desværre er opgraderingen ikke videre spændende. Man får aldrig indtrykket af, at ens tilkøb har den store indflydelse på de senere løb. Særligt ville det have været elegant med en mulighed for at købe nye våben frem for alene at kunne opgradere. Efter løbene får man adgang til nogle af de biler, som man har smadret på banen, og de kan herefter placeres i én af de fire pladser, som man har til rådighed ved sin garage.

Scrap Metal har en stor mængde udfordrende missioner, hvor alt fra stockcarløb til flugt- og escortmissioner er med. Der ligger mange timers underholdning i dette store udvalg, og selvom antallet af racerbaner ikke er overvældende, så gør de forskellige missioner, at det sjældent føles ensformigt og kedeligt. Grafisk er spillet uden de store armbevægelser. Der er ikke kælet for detaljerne, og grafikken virker lidt gammeldags, men omvendt så fungerer det efter hensigten og ødelægger på ingen måde spiloplevelsen. Lydsiden leverer også varen, og sekvenserne ved garagen mellem løbene er fyldt ud med en omgang heavy metal, som nu engang er standarden for denne type spil. Desværre er det tæt på samme kedelige melodi hver gang, hvilket ikke får nogen spillere til hverken at spille luftguitar eller headbange.

En af spillets svagheder er styringen. Som nævnt følges racerløbene ovenfra, og der er to forskellige opsætninger for styringen at vælge imellem. Den ene er centreret omkring venstre styrepind og er meget simpel. Flere Xbox Live arcadetitler, såsom Assault Heroes, anvender samme styring, hvor man simpelthen peger i den retning, man gerne vil køre hen. Dette fungerer godt på nogle baner, men bliver nemt noget kaotisk i store stockcarløb, hvor man vælter rundt mellem modstanderne. Den anden mere avancerede opsætning anvender højre trigger-knap som speeder og venstre som bremse. Venstre styrepind anvendes stadig til at styre. Igen virker denne styring langtfra intuitiv, og i pressede situationer får man en voldsom lyst til at smide controlleren udover markerne. Men selvom styringen i perioder kan være spillets sande udfordring, så er der enkelte gyldne øjeblikke, hvor man føler, at alt passer sammen, og svingene bliver taget på den rigtige måde. Disse små øjeblikke af glæde er i de klassiske racerløb, hvor man bare skal derudaf og væk fra modstanderne. I de store kampe, hvor man skal bremse og bakke det ene øjeblik for derefter at drøne af sted i det næste, bliver styringen en tydelig svaghed ved spillet.

Der er flere muligheder for multiplayer i Scrap Metal. Den gode gamle splitscreen er heldigvis inkluderet, hvilket gør spillet til en titel relevant som partyspil hjemme i stuen, hvor man op til fire spillere kan sidde skulder ved skulder i sofaen og forsøge at omdanne de andres køretøjer til skrot. Dette er virkeligt sjovt og et stort plus for titlen. Online virkede spillet også fint. Flere gange var der dog ikke nok spillere online, og de tomme pladser blev herefter udfyldt med digitale modstandere. Alt i alt vinder titlen meget på multiplayermulighederne, selvom man godt kan frygte, at der i den nærmeste fremtid vil være mennesketomt på serverne.

Scrap Metal indeholder flere bosser, som hver udløser en achievement, når de er nedlagt. Udover achievements lukker spillet op for avatar awards og billeder til din profil. For achievementjægere vil titlen sikkert være attraktiv, da alle syntes at være opnåelige.

Selv med sine styringsmæssige udfordringer er Scrap Metal et sjovt arcadespil med mange timers underholdning. Prisen på 1200 Microsoft points er dog i den dyrere ende. Scrap Metal kommer i samme periode som eksempelvis Toy Soldiers, som er sat til samme pris. Ud fra denne sammenligning er Scrap Metal for dyr og har mindre varieret indhold for pengene end Toy Soldiers. Spillet er dog en værdig titel til harddisken, når familie og venner skal laves om til rygende skrot både online såvel som hjemme i stuen, hvilket klart giver titlen et stort plus.

Scrap Metal

Scrap Metal

UdviklerSlick Entertainment