Saints Row 2

Anmeldt af: Morten Skou - 14. oktober 2008 - kl. 23:28
88 0

Vi tager en tur tilbage til byen Stillwater, hvor en ny bandekrig skal til at starte og vi er midt i den.

Har du ikke hørt om spillet Saints Row før, så er det et såkaldt ”sandkasse”-spil, hvor man styrer en person rundt i en by og blandt andet skal gennemføre en række missioner, stjæle biler og forsøge at udrydde rivaliserende bander. Genren, som spillet befinder sig i, er den samme som eksempelvis Grand Theft Auto, dog er det vigtigt at understrege, at Saints Row absolut ikke blot er en billig kopi af førnævnte konkurrerende titel.

Saints Row 2 tager os tilbage til byen Stillwater, og handlingen starter fem år efter, at man som hovedperson i Saints Row 1 var blevet bedraget af sine egne bandemedlemmer. De tidligere medlemmer af ”3rd Street Saints”, banden som man tidligere var medlem af, er enten gået hver til sit eller er blevet dræbt, og en række nye bander er kommet til byen for at få en bid af kagen.

Det første man bliver præsenteret for, når man starter spillet, er en meget omfattende karakter-generator. Her skal man designe den karakter, man vil spille som i spillet. Historien er lavet på en sådan måde, at på grund af slutningen i Saints Row 1, er det naturligt, at man får mulighed for at danne en helt ny person. Der er mulighed for at ændre alt lige fra hudfarve til måden personen skal gå og snakke på. Den karakter, som man får lavet, kan man efterfølgende bruge både i singleplayer, co-op og online multiplayer.

Lige fra starten af spillet bliver man kastet ud i hæsblæsende action. Man vågner op i en seng på et fængselshospital, og på samme stue ligger der en anden fange, som tilbyder at hjælpe med at undslippe fængslet. Hvis man vælger at gennemføre spillets indlæringsdel får man mulighed for at kæmpe sig fri fra hospitalet og bliver her præsenteret for de mest basale funktioner i spillet. Efter tutorialen befinder hovedpersonen sig atter i byen Stillwater og begynder hurtigt at samle en ny bande, som kan bekæmpe de tre nye rivaliserende bander; ”Brotherhood of Stillwater”, ”Sons of Samedi” og ”Ronin”.

Historien i Saints Row 2 er opbygget på samme måde som forgængeren. Det vil sige, at der er tre forskellige historielinier, som hver handler om en af de rivaliserende bander. Historierne opbygges langsomt i takt med, at man gennemfører de forskellige missioner i spillet. Der er rigtig mange forskellige slags missioner og sidemissioner, så spillet når på ingen måde at blive trivielt. Har man lyst, kan man endda skifte løbende imellem de tre historielinier, man er altså ikke bundet til at gennemføre dem i slavisk rækkefølge. En rigtig dejlig ting, der er værd at bemærke, er, at hvis man dør under en mission og dermed skal starte forfra, kan man umiddelbart bare give sig i kast med missionen – man skal ikke først tilbage til der, hvor missionen blev startet op fra. Dermed løber man ikke ind i, at spillet virker langsomt og kedeligt, fordi man gentagne gange skal køre fra den ene ende af byen til den anden, udelukkende for at komme i gang med en mission.

Som nævnt er der igen en masse sidemissioner, som man skal gennemføre for at opnå nok ”respekt” til, at man kan få lov til at gennemføre de rigtige missioner. En del af sidemissionerne var ligeledes at finde i forgængeren, men der er alligevel kommet et par nye til, og et par af de gamle har måtte lade livet. Iblandt de sjoveste kan nævnes ”forsikringssvindel”, hvor man skal kaste sig ud foran biler for at komme til skade på de værst mulige måder – selvfølgelig for at tjene en masse penge. Af nye sidemissioner kan blandt andet nævnes ”Crowd Control”, hvor man skal agere bodyguard for en kendt person og sørge for, at fansene ikke får slået ham ihjel. Der er også kommet ”Heli Assault”, hvor man skal flyve rundt i en helikopter og skyde ting. Desværre er muligheden for at lave bortførsler i biler blevet fjernet fra Saints Row 2. Typerne af sidemissioner er ifølge udviklerne blevet justeret ifølge den feedback og de ønsker, som er kommet fra Saints Row spillere fra hele verden.

Når man kaster sig ud i en af de mange heftige skuddueller, kan man ofte drage fordel af et af de nye elementer i spillet. Det er nu muligt at tage en anden person som gidsel og bruge denne som et menneskeligt skjold. Det er ganske effektivt overfor politiet, som på de første to ”efterlyst”-niveauer ikke skyder, når man har et gidsel. Har man været lidt for voldelig og kommer op på 3 stjerner eller derover, så bliver politiet mere og mere ligeglade, og man vil således opleve, at de ofte ser stort på, om man står med et gidsel. Fra 3 stjerner og op vil de ofte også forsøge at køre dig ned. Jo højere et ”efterlyst”-niveau man har, jo heftigere bliver politiets indsats også for at få fingrene i en. I de højere niveauer bliver der eksempelvis indsat helikopter og naturligvis vejblokeringer.

Våben er selvfølgelig også en stor del af et spil som Saints Row. Man kan bære rundt på i alt 8 forskellige våbentyper af gangen, og der er mulighed for at have to våben af samme slags, altså én i hver hånd samtidig med et par enkelte af våbentyperne. Man skifter hurtigt imellem de forskellige våben ved at holde ”B”-knappen nede for at aktivere våbenoversigten og bruger derefter den venstre analogstick for at vælge våbenet. Ekstra energi i form af mad og lignende får man adgang til ved at holde ”B”-knappen nede for derefter at vælge med D-pad. Det er muligt at bære rundt på fire forskellige madgenstande af gangen.

Selve byen, hvor spillet foregår i, Stillwater, ligner langt hen af vejen sig selv – dog er den blevet shinet gevaldigt op af organisationen Ultor, som nu er meget dominerende i bybilledet. Ifølge Volition, som har udviklet spillet, er byen blevet cirka halvanden gang større end i forgængeren og der er kommet et par nye byzoner til, blandt andet universitetet, et kraftværk og selvfølgelig fængslet, hvor man starter op. I modsætning til eksempelvis Grand Theft Auto er hele byen i Saints Row 2 låst op til at starte med. Det betyder, at man ikke skal gennemføre en række missioner for at få låst op for nye områder, men at man i stedet kan bevæge sig frit hvor end man vil hen.

Nu skal man jo ikke bevæge sig igennem livet helt alene, det samme gør sig gældende i Saints Row 2, der ligesom forgængeren giver mulighed for, at man kan samle en bande, som kan supportere en i forbindelse med de forskellige missioner. Man kan rekruttere de personer, der er på gaden og i ens gemmesteder (bulerne) og som har samme tøjfarve på som en selv – det vil sige lilla. Og nu hvor vi er ved tøjet, så er der selvfølgelig også butikker i Stillwater, hvor man kan købe nyt tøj, smykker, biler og alt hvad hjertet ellers måtte begære for de penge, som man optjener igennem spillet. Butikker som ligger i det område, som ens egen bande kontrollerer, kan man overtage for en sum penge, derefter får man ugentligt en del af omsætningen i den pågældende butik. Disse penge dukker på mystisk vis helt automatisk op i pengeskabet i ens hjem.

Styringen i spillet er en hel del bedre end det vi oplevede i Grand Theft Auto IV. Kameraet føles nemmere at styre rundt, og diverse knapper virker velplaceret i forhold til deres funktion. Der er også kommet lidt ny funktionalitet omkring styringen, nemlig muligheden for at slå fartpiloten til, når man kører i et køretøj. Dette gør, at det eksempelvis er nemmere at lave drive-by angreb, fordi man nu kan styre sigtekornet langt nemmere end uden fartpilot – altså en rigtig god ide, der endda er godt bygget ind i spillet.

Der er også mulighed for, at man kan gennemføre spillet eller dele af det som Co-op med op til 2 personer. Til at starte med er det lidt forvirrende, når man spiller sammen med en anden. Sætter man eksempelvis en markør på kortet, så man kan finde hen til en mission, så er det kun personen, der har sat markøren, som kan se den. Det samme gælder for visse missioner, som man finder rundt omkring på gaderne, eksempelvis drive-by, der er det kun den person, som har initieret missionen, der kan se uret der tæller ned og andre oplysninger om missionen. Generelt virker co-op virkelig godt, under testen var der intet lag eller andre problemer, og så er det super sjovt at spille igennem spillet med en kammerat - det eneste, der er lidt ærgerligt, er, at man ikke kan spille lokal co-op på en enkelt maskine.

Multiplayer er der også rig mulighed for i Saints Row 2. Dog har Volition valgt at gå en lidt utraditionel vej ved blandt andet at lave en spillemode, der hedder ”Strong arm”, som løbende blander de forskellige sidemissionstyper sammen. Så det at spille online betyder ikke længere, at man gang på gang udelukkende skal forsøge at skyde modstanderne, men i stedet kan man more sig med spiltyper som blandt andet Insurance fraud, Mayhem, Racing, Theft, Hitman, Demo derby og Snatch.

En af de ting, som gør multiplayer mere taktisk er, at der er mulighed for at spraye sit tag på bestemte bonusområder. Så længe modstanderen ikke formår at tage tagget tilbage, får ens hold en fordel/bonus, som eksempelvis kan være mere præcise våben. Det er muligt at spille op til 12 personer online.

Soundtracket i spillet er ganske enkelt genialt og er uden tvivl med til at give den helt rette gangsterstemning hjemme i de danske hjem. Der er tilpas meget afveksling i de forskellige musikgenrer, som dog primært er præget af hip-hop.

Spillet kan fra starten spilles igennem på tre forskellige sværhedsgrader, og det er endda muligt at ændre sværhedsgraden som man måtte lyste igennem hele spillet. På grund af spillets voldsomme karakter og indhold kan det ikke anbefales til de yngste familiemedlemmer, men det er derimod et spil, som uden tvivl kan nydes til fulde af de lidt ældre.

THQ vælger ofte, desværre som en af de få udgivere, at få lokaliseret spillet til dansk. Dette gør sig også gældende i Saints Row 2. Desværre er det til tider ret belastende at køre den danske udgave, hvor man blandt andet møder tekster som ”du er historie”, når man dør (oversat fra ”you are history” på engelsk). Heldigvis kan man ændre sproget tilbage til engelsk via ”locale” indstillingerne på sin Xbox.

Mange vil uden tvivl se på Saints Row 2 som en efterligning af Grand Theft Auto-serien. Dette er både rigtigt og forkert. Saints Row 2 har bare rigtig meget andet at byde på end GTA-serien og er et spil, som langt nemmere kan spilles af casual gamere, eller hvis man lige har en halv time til overs. Hvor gameplayet i Grand Theft Auto IV til tider kan føles lidt langsomt, er det hele tiden fuld knald på i Saints Row 2, og den super sjove humor gør, at selv folk med meget tør humor vil grine sig igennem hele spillet. Derudover gemmer der sig rigtig mange timers spil i Saints Row 2, og dermed får man virkelig valuta for pengene, også selv om man måske ikke har lyst til at spille imod andre online.

Tragisk nok er den eneste rigtige ulempe ved Saints Row 2, at det på mange områder ligner den forrige udgivelse i serien. Tag dog ikke fejl, Saints Row 2 er uhyggelig vanedannende og virkelig underholdende – hvad enten man slavisk fuldfører missionerne eller man bare render rundt på må og få i byen.

Indtil videre har Saints Row spillene altid måtte leve med at være underlegen i mange folks øjne, når det kom til sammenligningen imellem Grand Theft Auto IV og Saints Row. Dette er dog ikke tilfældet med Saints Row 2, som er endt ud med at være det, som de tidligere udgivelser i Grand Theft Auto-serien var, nemlig super god og politisk-ukorrekt underholdning time efter time.

Mine damer og herrer, Grand Theft Auto-serien har i mine øjne endelig mødt sin overmand – Saints Row 2 er ganske enkelt genialt. Ses vi i Stillwater? Det tror jeg nok vi gør!
Saints Row 2

Saints Row 2