Rise of the Tomb Raider

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 9. november 2015 - kl. 09:01
20 17

Tomb Raider serien fik en fin genfødsel for et par år siden, hvor Crystal Dynamics pustede nyt liv i en hensygnende Lara Croft. Nu er hun tilbage og der er store forventninger til hende.

Efter Lara Crofts oplevelser som skibsbruden på en temmelig skræmmende (næsten) øde ø, hvor hun til fulde fik vist sine evner som overlever (og dræber), er det igen tid til at finde klatrekrogen, buen og pistolen frem. Denne gang starter turen i Sibirien, hvor Lara følger op på de opdagelser hendes far gjorde kort før sin død. Noget med en skjult hemmelig by og en magtfuld artefakt. Det bliver startskuddet til endnu et adrenalin-fyldt eventyr med masser af action. Det er, meget kort fortalt, baggrundshistorien for Rise of the Tomb Raider.

Jeg vil ikke fortælle så meget mere om historien, da den skal opleves, ikke fortælles. Det er en dragende, levende og medrivende historie, som vil holde de fleste fanget i et jerngreb helt til slut. Stjernen i Tomb Raider serien er måske, ved første øjekast, Lara Croft, men i de to spil Crystal Dynamics har stået for, er det uden tvivl historien der er den virkelige stjerne.

Dermed ikke sagt, at der er gået på kompromis med gameplay. Har man spillet det seneste Tomb Raider, så vil man ikke blive overrasket i denne udgave. Lara befinder sig, omringet af fjender, i et ufremkommeligt, farligt terræn og skal bruge alle sine evner for at overleve. I starten blot med en klatreøkse og en bue, men langsomt får hun skrabet mere og mere udstyr sammen, og dermed mere og mere variation i spillet. Terrænet er, som nævnt, ikke videre samarbejdsvenligt, så klatrekrogen bliver flittigt brugt sammen med alle Laras akrobatiske evner.

Kontrollen med Lara er rigtig god. På trods af de mange udfordringer, så foregår det hele helt flydende og naturligt. For eksempel når Lara springer hen på en isvæg, og timingen ikke er helt fin. Så kommer der et lille x på skærmen, som indikerer at man kan nå at redde det. Lykkedes det ikke, så falder Lara ned og ofte er der så langt, at hun ikke overlever det, og man må genstarte fra sidste sted der blev gemt. Heldigvis gemmes der ofte, så det er aldrig ret meget man skal gentage.

Lara er hele tiden på udkig efter ressourcer, som hun kan bruge til at opgradere sit udstyr eller lave ammunition. Ud over at plyndre alle trækasser hun kommer forbi, så indebærer det også at jage dyr, samle planter, fjer og træ. Næste gang hun kommer til en lejrplads, kan hun så bruge det hun har samlet. Hun kan faktisk også bruge det undervejs til at lave pile, både almindelige pile og specialpile, hvis hun løber tør. Hun behøver heller ikke være i lejren for at lave bandager. Så indsamling af ressourcer er ikke blot tidsspilde mellem lejrene, men kan faktisk have betydning for hvordan man kommer igennem et område. Ud over at opgradere Laras udstyr, så skal Lara selv også opgraderes. Undervejs optjener du XP, som veksles til point. De kan så bruges til at købe færdigheder i tre forskellige kategorier: kriger, jæger og overlever. Det er gode og nyttige færdigheder man skal vælge imellem og det er ofte svært at vælge, selv om ens spillestil nok gør det lidt nemmere.

Men naturen er naturligvis ikke den eneste fjende, Lara støder på. Der er masser af onde fyre, der skal nedkæmpes og til det formål har Lara masser af våben. I starten, som sagt, kun sin bue og økse, men det bliver hurtigt suppleret med pistol, gevær, shotgun, molotovcocktails, granater og speciel ammunition til alle våben. Så der er masser af muligheder, når fjenderne skal nedkæmpes.

Selv om Lara ender med at være et omvandrende våbenlager, så kan man klare store dele af spillet med list. Lara sniger sig rundt og kan nedkæmpe hele lejre uden fjenderne opdager noget, hvis man ønsker det. Det kræver noget snilde, for fjenderne er ikke dumme, men det føles godt når det lykkedes. Når det ikke lykkedes, så har man våbnene til at redde situationen. Så der er masser af variation i kampene og man skal udnytte alle Laras evner og udstyr for at komme helskindet igennem. Meget få steder oplevede jeg kampene som lidt frustrerende, men det skyldes mest et kamera, som ikke altid var lige godt til at fange alle trusler, så man nemt kunne blive fanget i et hjørne. Men rigtig gode action-fyldte og intense kampe.

Vi må heller ikke glemme at Lara er arkæolog. Der er masser af godt gemte gravsteder og templer, der skal udforskes og de byder alle på en god gåde. Der skal tænkes, når man skal regne ud hvordan man kommer frem til skatten. Det er nogle ret fornøjelige sekvenser, og veksler lige fra de ret nemme til de noget mere uigennemskuelige, hvor der skal eksperimenteres lidt inden man har regnet den ud. Lara finder også symboler, kort og monolitter rundt omkring, som bidrager enten med lidt baggrundshistorie eller opdateringer til kortet, så flere hemmeligheder kan findes. Så man keder sig bestemt ikke. Der er altid noget at give sig til, også selv om man lige har behov for en pause fra den hæsblæsende historie.

Rise of the Tomb Raider er meget stemningsfyldt og flot. Den flotte natur og de klaustrofobiske tunneler og krypter er godt gengivet og lys, tåge, røg og sne er med til at levere et rigtigt flot spil. Selv når der er masser af action med røg, eksplosioner, geværskud, sne og hvad der ellers hvirvler rundt om ørerne på den unge dame, så foregår det flydende og ser rigtig godt ud. Det bliver så også fulgt godt til dørs med gode lydeffekter og musik. Så der er ikke noget at kritisere på lyd og grafik i spillet. Det er i den absolut pæneste ende på Xbox One.

Når man er færdig med kampagnen, så er man nok næppe færdig med spillet. En del områder er låst af, første gang man er i et område, så med mindre man har taget sig tid til at vende tilbage senere, så er der stadig områder der skal udforskes. Det er der mulighed for efter kampagnen, hvor man kan begive sig igennem områderne igen og få låst op for de sidste hemmeligheder. Men det er ikke den eneste mulighed, hvis man har lyst til mere Tomb Raider. Der er flere muligheder for at spille videre. Undervejs i spillet optjener man nogle kort og nogle kreditter (til at købe nye kort), og disse kort kan bruges når man fra hovedmenuen vælger at genspille et kapitel. Så kan man bruge disse kort til at opstille specielle betingelser eller give sig selv nye udfordringer. Som for eksempel at alle fjender er immune over for ild, eller blot tager halv skade af pile. Disse gennemspilninger giver så point, og så gælder det om at få så høj en score som muligt. Vil man ikke blot gennemspille de samme kapitler igen, så er der også mulighed for at sammensætte sine egne missioner. Vælg et kort og nogle mål og kast dig så ellers ud i det. Det virker faktisk ret godt, og er med til at sikre masser af genspilsværdi. Man er bestemt ikke færdig med Rise of the Tomb Raider blot fordi man er færdig med kampagnen.

Rise of the Tomb Raider er finpudsning af det koncept, som Crystal Dynamics introducerede med så stor succes for et par år siden. Det er genial underholdning. Skulle man kritisere noget, så skulle det være, at der ikke er så meget nyt i forhold til det forrige spil. Men det syntes jeg ikke er helt rimeligt, for det er altså god underholdning med varieret gameplay, masser af action, gode gåder og en medrivende historie. Så kan man ikke rigtig forlange mere.
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

UdviklerCrystal Dynamics