Riptide GP2

Anmeldt af: Morten Skou - 26. januar 2015 - kl. 19:51
0 1

Udviklerne bag Hydro Thunder Hurricane er nu klar med en ny udgivelse i samme genre til Xbox One.

Så er det tid til endnu et af de spil, som er blevet udviklet under Microsofts ID@Xbox program, som giver små indieudviklere mulighed for at udgive deres spil på Xbox platformen. Udvikleren bag spillet er Vector Unit, som blandt andet har stået bag Hydro Thunder Hurricane til Xbox 360 og i øvrigt også iOS og Android udgaverne af Riptide GP2, som udkom tilbage i 2013. Nu er vandscooterspillet altså også kommet til Xbox One, og det kigger vi nærmere på i denne anmeldelse.

Spillet byder på tre forskellige spilmuligheder, nemlig en karrieredel, en onlinedel og så er der muligheden for at spille lokal multiplayer imod op til fem af dine venner på samme skærm. Karrieredelen gemmer på mange timers underholdning og er opbygget på den efterhånden klassiske måde, hvor man skal gennemføre en række forskellige baner, og for at låse op for flere baner skal man have optjent et bestemt antal stjerner. Man får disse stjerner, når man får en top 3 placering. En førsteplads giver tre stjerner og en tredjeplads giver en stjerne. Har man problemer med at opnå tre stjerner, kan man altid vende tilbage til banen senere, det bliver nemlig nemmere, efterhånden som man får opgraderet sin vandscooter.

Der er fire forskellige løbstyper: "Race", som går ud på, at man skal sejle imod syv modstandere og så selvfølgelig prøve at få en så god en placering som muligt. "Hotlap", hvor man skal prøve at gennemføre en bane så hurtigt som muligt. "Elimination" går ud på, at den dårligst placerede deltager bliver sendt ud af løbet hvert 15. sekund. Den sidste spiltype er "Stunt", her får man et minut til at sejle rundt på banen og lave forskellige stunts - denne spiltype er ret sjov, men til tider også frustrerende på grund af sværhedsgraden.

Uanset hvilken løbstype man spiller, så handler en stor del af spillet om, at man skal optjene "boost", så man nemmere kan ræse fra modstanderne. Denne boost optjener man ved at lave stunts i forbindelse med at man kører over en række flyvehop, som er placeret rundt omkring på banerne. I starten af spillet har man adgang til en række standard stunts, men det er muligt at tilkøbe flere og mere avancerede stunts for de skillpoint, som man optjener efterhånden som man stiger i rang i takt med, at man får gennemført flere og flere løb.

Efter man har gennemført en bane, bliver man tildelt nogle XP, som gør, at man stiger i den førnævnte rang. Derudover får man også en sum penge, alt efter hvor godt man var placeret på den pågældende bane. Pengene kan bruges til at opgradere vandscooteren med, så den eksempelvis bliver hurtigere, får bedre styring eller hurtigere acceleration. Der er også mulighed for ganske enkelt at købe en helt ny og hurtigere vandscooter - og det er der uden tvivl brug for, efterhånden som man kommer længere ind i spillet, og modstanderne bliver mere og mere udfordrende.

Selvom spillet er så simpelt, som det i virkeligheden er, så synes jeg egentlig, at karrieredelen er ganske sjov, men samtidig bliver spillet også hurtigt utroligt ensformigt. En af årsagerne til, at det på et tidspunkt bliver lidt trivielt er, at der ikke er særlig mange forskellige baner og man derfor ofte kører den samme bane igen og igen. Spillet ville uden tvivl have haft godt af at få dobbelt så mange baner, som det er tilfældet.

Som sagt indeholder spillet også en slags onlinedel, men desværre er der kun mulighed for at køre imod sine venner i hotlaps og kun på 10 forskellige baner. Der er altså ikke mulighed for at invitere andre ind i en lobby og derefter suse derudaf i fællesskab, i stedet handler det bare om at sætte den bedst mulige tid. Endnu mere overraskende synes jeg det er, at det rent faktisk kun er muligt at køre op imod dine venner, man kan nemlig ikke se tider for andre spillere. Det virker ellers oplagt, at der havde været en rigtig multiplayerdel, ikke mindst fordi der jo rent faktisk er den førnævnte mulighed for at spille lokal multiplayer med op til seks personer i splitscreen.

Den lokale multiplayer fungerer ganske fint. Man kører igennem en række forskellige baner og får tildelt point alt efter, hvilken placering man får i løbene. Når man er færdigt med et løb, så hopper den hurtigt videre til det næste.

Grafisk er Riptide GP2 ikke ligefrem nogen perle. Spillet har enkelte fine detaljer, men det er ikke ligefrem noget der tvinger Xbox konsollen i knæ. Til gengæld giver det en fin fornemmelse af fart og til tider går det så hurtigt, at det kan være svært at overskue, hvilken vej man skal dreje. Der er desværre også nogle grafiske fejl, blandt andet oplevede jeg at ryge igennem omgivelserne så man ligesom kom udenfor banen i et sekund, for derefter at kunne fortsætte, men det er faktisk ikke noget som ødelægger spilleoplevelsen.

Lydsiden er præget af pumpende up beat musik og begynder meget hurtigt at virke ensformig. Det samme gælder lyden fra vandscooteren og ikke mindst den monotome lyd fra diverse vandfald.

For mig viste holdbarheden at være længere end jeg egentlig havde regnet med. Jeg synes at det er sjovt at prøve at få tre stjerner i alle løbene og ikke mindst jagte de forskellige achievements, som spillet har at byde på. En del af achievementsne kræver, at man dedikerer ret lang tid til det, så hvis man har mod på det, så gemmer der sig virkelig mange timer i Riptide GP2.

Alt i alt så overraskede Riptide GP2 mig rent faktisk positivt. Dette til trods for, at spillet i virkeligheden er ganske simpelt og også ret ensformigt. Prisen på 40 kroner taget i betragtning så synes jeg, at man får udmærket underholdning for pengene, men man skal selvsagt ikke forvente, at Riptide GP2 er vandscootersportens svar på Forza Motorsport, så bliver man nemlig gevaldigt skuffet.

Riptide GP2

Riptide GP2

UdviklerVector Unit