Resident Evil 5 Versus

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 18. juni 2009 - kl. 20:32
11 0

Er du møgtræt af Sheva\'s uduelighed til ildkampe og dumsmarte kommentarer? Så kig med her!

Med Resident Evil 5’s Versus indhold giver Capcom os muligheden for at gøre det, vi alle sammen inderst inde gerne vil – nemlig at lade den indestængte vrede gå udover vores uduelige makker fra singleplayerdelen.

Resident Evil 5 gav første gang siden Outbreak titlerne to spillere muligheden for at spille sammen online i et third person spil baseret på det makabre univers omhandlende resterne af S.T.A.R.S. holdet og deres nemisis Umbrella Company, og nu åbnes et nyt kapitel.

For 400 Microsoft Points kan man nemlig erhverve sig Versus-pakken, som for første gang giver spillerne muligheden for at overtage styringen på flere af personerne fra Resident Evil 5 i en række intense gamemodes, som byder på noget der bedst kan beskrives som en blanding af Mercenaries og deathmatch modes. Overordnet set består Versus pakken af to forskellige spiltyper som både kan findes i en team og single udgave – altså i alt fire forskellige muligheder. Disse er Slayers og Survivors, og så Team Slayers og Team survivors.

Slayers delen minder mest af alt om en onlineudgave af Mercenaries men med et twist, for essensen er i bund og grund, at der skal slagtes masser af Manjinis på tid og derudover indsamle bonusser i form af høns, som skal skydes i smadder, combo-time timeglas samt timeglas der forlænger tiden. Banerne og fjendetyperne er de samme som Mercenaries men til forskel fra denne del, skal man i Slayers ligeledes holde øje med sine online-venner, som kan stikke et kæp i hjulet, når man forsøger at opbygge sig en god combo.

Det fungerer nemlig sådan, at den skade der bliver tildelt andre spillere også giver points, men samtidigt fratrækker points fra modstanderen, så en fodfejl på det forkerte tidspunkt kan sagtens koste sejren på falderebet, mens et kill samtidigt kan give dig de fornødne bonuspoints. Et ganske underholdende aspekt og en ekstra stressfaktor, når man pludseligt opdager det røde lasersigte i panden på sin spilfigur.

Survivors udspiller sig på præcist samme baner med samme fjender – dog kan man i denne gamemode udelukkende få og miste points, ved at tage livet af sine onlinemodstandere. Derudover starter man med et minimum af våben, så man skal samle, stjæle eller dræbe sig til et fornuftigt arsenal, som naturligvis er tabt, når man må lade livet. Der er, ligesom i slayers, også forskellige bonusser, som kan opsamles undervejs. Såvel slayers som survivors kan spilles i team-mode hvor man spiller to mod to, men derudover er intet ændret.

Fra starten har man kun Chris og Sheeva at vælge imellem, begge iført deres traditionelle outfits. Men efterhånden som man får skrabet sig bonuspoints sammen kan man købe nye figurer med hvert deres arsenal af våben. Af historiemæssige årsager vil jeg undlade at nævne hvilke personer, men folk som har været igennem spillet kan nok gætte hvem der er tale om. Bonuspointene kan ligeledes bruges på de traditionelle bonusting som f.eks. figurer, tøj og uendeligt ammunition til singleplayerdelen, så foruden Versus-delens achievements, kan man få glæde af sit hårde arbejde på anden vis.

Grafisk og lydmæssigt kører Resident Evil 5 Versus delen præcist lige så flot som singleplayerdelen. Grafikken er stadigvæk noget af det flotteste som er set til denne generation af konsoller og lyden er fremragende. Dog kan der opleves nogle store udsving på frameraten når aktiviteten bliver allermest hektisk på skærmen, men det er dog sjældent at dette sker.

Men medaljen har som bekendt en bagside og Resident Evil 5 Versus er ingen undtagelse. Selv den mest karseklippede spilfanatiker vil manisk forsøge at rive den resterende del af hårpragten af ved rødderne i afmagt over den kampvognsbaserede styring, som bestemt ikke egner sig til heftige onlinedueller. Det er simpelthen frustrerende at det skal tage urimeligt lang tid at dreje bare 90 grader, og selvom det fungerer som en stressfaktor i singleplayerdelen, så er det til tider grunden til endeløs irritation online.

Dog ændrer dette ikke på, at Versus sagtens kan være ganske underholdende og give timevis af afveksling fra singleplayerhistorien, som siden udgivelsen med garanti er spillet tyndt. I særdeleshed springer Versus ud som en tidsrøver, når man sammen med tre andre fra vennelisten finder sammen i samme lobby, hvilket er uhyre let, selv i rankede kampe, og tager nogle runder.

Det hele afhænger dog i høj grad af, om man kan tøjle den til tider besværlige styring og i øvrigt nøjes med i alt fire gamemodes, men hvis dette er tilfældet, så er der bestemt ingen grund til ikke at skrabe 400 Microsoft Points sammen og erhverve denne ekstra spildel, som vi dog gerne ser gratis næste gang, når nu den alligevel var på skiven Capcom…
Resident Evil 5 Versus

Resident Evil 5 Versus

UdviklerCapcom