Resident Evil 5

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 9. marts 2009 - kl. 00:00
115 0

Resident Evil serien er tilbage efter næsten fem års ventetid.

Forventningerne har været store og ventetiden lang, men nu er det her. Det næste afsnit i Capcoms bestsellerserie Resident Evil er på markedet med et brag. Spørgsmålet er så, om det er gennemslagskraftens brag, eller lyden af noget, der falder brat til gulvet.

Resident Evil så første gang dagens lys i 1996 på Playstation One og seriens første afsnit blev begyndelsen på ét af spilmarkedets stærkeste brands. Sidenhen blev en række mere eller mindre succesfulde titler i serien udgivet og flere husker utvivlsomt bedst den efterhånden legendariske 4’er, hvor Capcom gjorde op med de fastlåste kameravinkler og ikke mindst spillets hovedpersoner, zombierne og det er ikke nogen overraskelse, at det er Capcom der har taget sig af udviklingen af Resident Evil 5.

Seriens femte afsnit har en gammel kending i hovedrollen – det drejer sig om intet mindre end Resident Evils faderfigur, Chris Redfield. 10 år er gået efter hændelserne i Raccoon City og den gamle STARS deling er nedlagt. I stedet arbejder Chris nu for BSAA, en gruppe som undersøger hændelser indenfor biologiske våben, og hans næste mission fører ham til en afrikansk landsby med det efterhånden velkendte navn Kijuju.

Ved ankomsten bliver Chris smedet sammen med en agent fra det vestafrikanske BSAA, Sheva Alomar, og de to hovedpersoner finder hurtigt ud af, at intet er som det bør være. Kijuju’s indbyggere befinder sig i en trancelignende tilstand og angriber fremmede med ekstrem aggressivitet og pludseligt har de en horde af blodtørstige landsbyboere i hælene. Det ville være synd at skrive mere om historien, den skal opleves – men det kan dog afsløres, at der er masser af goodies til fans af Resident Evil serien.

Selve spillets gameplay er som vi oplevede det i Resident Evil 4. Man styrer Chris Redfield eller Sheva Alomar i tredjepersonsperspektiv og dermed er der ikke noget med fastlåste kameravinkler eller den specielle kampvogns-styring, som seriens første afsnit var kendt for. Generelt set vil man lynhurtigt føle sig hjemme i styringen, hvis man førhen har stiftet bekendtskab med Resident Evil 4.

Den store forskel er, at man i Resident Evil 5 har fået konstant følgeskab af en makker, og der er konstant taktiske beslutninger der skal tages, med hensyn til hvem der skal have våben, hvem skal have de helbredende herbs og hvordan tackler man en given situation. Op til flere gange vil man opleve, at man via teamwork kan nå frem til ellers utilgængelige steder og flere forhindringer i spillets baner, skal klares på tomandshånd.

Sheva er for det meste en fremragende makker når man spiller offline, og til trods for at hun til tider er lidt for glad for at skyde løs, så fungerer hun ofte som en optimal partner og en glimrende skytte. Man føler overraskende nok ikke, at hun er i vejen, og hun er ligeledes hurtig til at redde Chris ud af problemer, når det bliver hedt om ørerne.

Fra spillets første bane er det tydeligt, at Resident Evil ikke længere er survival horror men i stedet et fuldblods action-eventyr. Der er adrenalinpumpende intensitet hvert sekund og selvom man ikke længere sidder og får svedige håndflader og psykotiske nervetrækninger, fordi man frygter en zombie rundt om det næste hjørne, så bliver stress-tærskelen i den grad afprøvet. Fjenderne er mange og de angriber fra stort set alle verdenshjørner, og hvad demoen ikke viste, så er det ikke alle fjender, der på underligste vis stopper op foran dig, inden de angriber.

Og her kommer den omdiskuterede styring, hvor man ikke kan gå og skyde samtidigt, til sin ret, der er nemlig ingen anledning til at få stillet Rambo-lysten, og bare fare frem med granater i den ene hånd og en shotgun i den anden. Man kan aldrig føle sig ude af farezonen, netop fordi man ikke kan gå gun-crazy og hamre varmt bly af sted i 360 grader. Det skal dog siges at styringen til tider kan føles en anelse forældet, men det er absolut ikke den irritationsfaktor, som det er blevet fremstillet som af flere medier.

Hvad man heller ikke fik lov til at opleve i demoen er, at der undervejs i banerne er checkpoints. Så hvis man skulle være uheldig at miste livet, så starter man fra denne, og inden da har man mulighed for at benytte sine surt optjente penge og fundne skatte på forskelligt gear via en indkøbsfunktion inden man forsøger sig igen. Dermed er der mulighed for at forsøge sig med et andet approach, hvis den før prøvede taktik endte i den sikre død.

Selvom det flere gange kan synes uundgåeligt, så er der bestemt flere måder at undgå døden på og man har et enormt våbenarsenal til rådighed efterhånden som spillet skrider frem. Flammekastere, RPG’s, granatkastere, maskinpistoler og rifler – ja det skorter ikke på muligheden for at hamre hovedet af de nærgående fjender, som ønsker at sætte tænderne i dig.

Bedst som man føler, at man er ved at have overtaget over de angribende landsbyboere, så dukker et andet af Resident Evil seriens kendetegn op, de overdimensionerede bosser. Der er masser af dem og de fremstår større, flottere og mere bad-ass end nogensinde før. Hver enkelt boss er nærmest et level i sig selv, og der kan bruges masser af tid på strategisk forståelse, før man kan knække dem.

Selvom gameplayet er særdeles solidt, så er der enkelte udsving. Til tider kan Resident Evil 5 føles ensformigt og man ærgrer sig over, at der ikke er lavet flere af de puzzles, som serien ellers er kendt for. Endvidere minder det til tider ekstremt meget om sin forgænger, Resident Evil 4, og til trods for at der bestemt er forskel på de to spil, så sender man undervejs flere tanker tilbage til 4’eren, med hensyn til såvel fjendernes ageren, banedesignet og brugen af våben.

Lad det være sagt med det samme. Resident Evil er et steroidepumpet grafikmonster, der i den grad sender flotte landskaber, virkelighedstro personmodeller og bombastiske eksplosioner ud i dagligstuen. Der er kredset for detaljerne, og Resident Evil fremstår flottere end nogensinde. Textures, polygoner, animationer – ja man kan blive ved med at nævne endeløse rækker af grafiske afdelinger, og Capcom mestrer dem alle. Eller det vil sige alle på nært ét område; Screentearing. Under specielt cutscenes er screentearingen til tider meget synlig og det ødelægger oplevelsen hvilket i særdeleshed er ærgerligt, når nu resten er så uforskammet flot sat sammen. Det er tilmed også det, der trækker ned på grafikkarakteren, som ellers uden tvivl var en ren 10’er.

Lydsiden følger trop med velinstruerede baggrundsmelodier, som tilpasses den enkelte situation. Er der fjender i nærheden skifter lyden an og bliver langt mere nervepirrende og intens og specielt under spillets mange boss-battles får den musikalske side lov til at stråle. In-game lyden er veltilrettelagt og de mange udbrud fra fjendesiden virker realistiske, ligesom våbenlyde, eksplosioner og støj fra miljøerne har den rette dybde og sender surrounden på prøve. Stemmeskuespillet er glimrende, men der er enkelte udsving ved et par biroller. Derudover har specielt Chris og Sheva god følelsesmæssig involvering og realisme.

Selvom singleplayerdelen i sig selv er flot skruet sammen, så er det online, at Resident Evil 5 virkeligt funkler. Co-op’en fungerer upåklageligt, og har man en fast gaming-makker, så skylder man ham og sig selv, at investere i Resident Evil 5, som uden tvivl er blandt de absolutte toptitler når det kommer til samarbejde. Man kan bruge timevis på at finpudse strategien, og kommunikationen er i højsædet, når ammunition, helbredende herbs og våben skal fordeles, mens man forsøger at undgå at blive slået til plukfisk af de fremadstormende fjender.

Der er tonsvis af underholdning at hente i co-op, og til trods for at det kan lyde som en beroligende faktor, at man er to til at dele rædslerne, så er det i langt højere grad en stressfaktor, når ”help” advarslen pludseligt popper frem på skærmen, og man skal styrte til for at hjælpe sin makker i nød. Netop disse strategiske faktorer giver teamworket en enorm dybde, og så gør det naturligvis ikke noget, at det hele kører flydende, samtidigt med at den grafiske power holdes ved lige. Der er dog ingen tvivl om, at co-op gør sig bedst online, da split-screen er sat op på en anderledes måde end normalt, og kan være forvirrende at give sig i kast med.

Når man har gennemført spillet er der traditionen tro en del forskellige unlockables. Hvilke der er tale om, vil jeg ikke komme ind på, da det afslører for meget om historien, men for fans af serien er der tale om flere lækkerier. Derudover er der forskellige ting at finde i spillet og det forhøjer holdbarheden, som dog ikke er helt oppe og tangere titler som Call of Duty 4 og GTA IV på baggrund af manglende multiplayermuligheder.

Resident Evil 5 er med andre ord en fantastisk oplevelse. Gameplayet er solidt, til trods for en vis gentagelsesfaktor fra seriens fjerde afsnit, grafikken er ekstrem flot, lyden ligeså og så er der Xbox Live, som er en decideret perle. Fans af zombie slagtning og survival horror vil uden tvivl blive skuffede i erkendelsen over, at man skal kigge langt efter gys og gru, mens den ikke helt så prægede gamerskare kan læne sig tilbage og blive blæst bagud af et særdeles kompetent actionspil.

At efterfølge et så fantastisk spil som Resident Evil 4 er uden tvivl svært, og med hele fem års udviklingstid har forventningerne været tårnhøje af såvel fans af serien som spilfans generelt. Den opmærksomme læser har nok bemærket, at undertegnede har et svagt punkt for Resident Evil serien, hvilket har resulteret i nærmest uopnåeligt høje forventninger til Resident Evil 5. Derfor er tilfredsstillelsen også større, når man efter et dræbende flot sidste chapter kan læne sig tilbage med et lettelsens suk og konstatere, at Capcom bestemt ikke fejler, til trods for at Resident Evil 5 ikke er perfekt. De få fejl hist og her ændrer dog ikke på det afsluttende statement: Must have!
Resident Evil 5

Resident Evil 5

UdviklerCapcom