Red Faction: Armageddon

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. juni 2011 - kl. 15:40
3 0

Så er det tilbage til Mars og den står igen på total ødelæggelse og masser af action. Det er dog ikke nær så underholdende som tidligere, desværre.

Volition og THQ valgte i 2009 at genoptage Red Faction-serien efter 7 års pause med det glimrende Red Faction: Guerilla. Nu er Red Faction så tilbage igen, denne gang med Red Faction: Armageddon.

Red Faction: Armageddon er et tredje-persons actionspil, hvor der er fokus på action og ødelæggelse af omgivelserne – noget som altid har været Red Faction-seriens varemærker. Spillet udspiller sig et halvt århundrede efter Guerilla og Mars er et godt sted at bo, indtil terroristen Adam Hale sarboterer en Terraformer, som gør det muligt for mennesker at bo på overfladen af Mars. Da denne Terraformer nu ikke længere fungerer, flygter folk ned under overfladen og det er nu op til Darius Mason, at få Adam Hale ned med nakken og genopbygge Terraformeren, så livet på Mars kan blive normalt igen.

Red Faction: Guerilla var en ganske glimrende reboot af serien, med et åbent og frit gameplay, masser af ødelæggelse og ganske nydelig grafik. Af en eller anden grund, har Volition valgt at droppe langt det meste af dét, som gjorde Guerilla til et godt spil og er i stedet gået et par skridt tilbage til et lineært og noget gammeldags spil, som ganske enkelt ikke er nær så velfungerende og sjovt som forgængeren.

Det meste af spillet foregår under Mars’ overflade, hvor man render igennem uendelige gange og kæmper mod hundredevis, nej, tusindevis af aliens. Det bliver ret hurtigt ensformigt, da man konstant bliver overrendt af aliens i alverdens afskygninger og det hele krydres med mere eller mindre spændende boss-kampe. Det er dog altid sjovt at smadre alt i omgivelserne og det fungerer, som altid i Red Faction, rigtigt godt. Alle menneskeskabte strukturer, som broer, bygninger, tanke, siloer og andet, kan smadres og det kan bruges aktivt i kampene mod fjenderne. Det bliver aldrig kedeligt, at smadre en bygning, så den vælter ned over en gruppe fjender eller ødelægge en gangbro fyldt med fjender, så de falder i døden i dybet.

Som noget nyt har Mason sin Nano Forge, en dims på hans ene arm, som kan bruges til forskellige ting. Den kan f.eks. genopbygge hvad der er blevet ødelagt i omgivelserne og kan bruges aktivt i kampene, ved f.eks. at genopbygge det skjul, som tidligere er blevet skudt i smadder. Nano Forge kan også bruges som skjold, den kan lamme fjender og gøre Masons våben kraftigere i en kort periode. Nano Forge er en fin lille gadget, som er med til at gøre gameplayet en smule mere interessant.

Red Faction: Armageddon er spækket med våben, faktisk tæt på 20 forskellige slags. De fleste af dem er ret traditionelle, mens nogle få af dem er ganske underholdende. Den mest originale er den såkaldte ”Magnet Gun”, som er et våben i to stadier. Først affyrer man en kraftig magnet mod f.eks. en gangbro og derefter et anker over på f.eks. en klippevæg og derefter trækker ankeret automatisk magneten til sig med høj fart, hvilket resulterer i at gangbroen bliver revet fra hinanden. Det er et ganske sjovt våben, men i en snæver vending under kraftige angreb fra aliens, er det lidt for omstændigt at bruge, så man vælger ofte at gøre brug af ens Nano Forge kombineret med et mere traditionelt våben. Våbnene og ens Nano Forge kan opgraderes i løbet af spillet og mod slutningen har man nogle ganske kraftfulde våben og evner.

Historie-delen kan gennemføres på ca. 8 timer og derefter kan man kaste sig over to andre gamemodes; Infestation og Ruin. Infestation er en online co-op gamemode, hvor man op til fire spillere sammen skal overleve bølger af angreb fra aliens. Ruin er en singleplayer gamemode, hvor det gælder om, på tid, at smadre så meget som muligt og tilkæmpe sig en plads på online ranglisterne. Bemærk, at denne gamemode kun er tilgængelig, hvis den aktiveres med et password, der naturligvis følger med spillet, men køber man en brugt kopi af Red Faction: Armageddon, skal man købe et nyt password før man kan spille Ruin mode. Disse to gamemodes er faktisk det bedste ved hele spillet, da de ikke hæmmes af lange gange og kedelige sektioner, men er koncentreret action og ødelæggelse.

Da det meste af spillet foregår under jorden, er grafikken ganske naturligt noget farveløs og en smule kedelig. Der er ikke de store effekter at se, men det hele kører flydende hele vejen igennem. Det ser dog ofte rigtigt fedt ud, når man har sendt et par missiler ind i en stor minebygning, som kollapser og falder til jorden i en grå støvsky – det er i sådanne øjeblikke, at grafikken i Red Faction: Armageddon kommer til sin ret. Lydsiden er ganske ordinær, med et fint soundtrack, fine lydeffekter og stemmeskuespillet er okay. Lydsiden udmærker sig ikke rigtigt, men den fungerer som den skal.

Red Faction: Armageddon er ikke noget dårligt spil, det er bare heller ikke særlig godt. Det er altid sjovt at smadre omgivelserne og også at eksperimentere med de mange forskellige våben. Men når man har afprøvet det i løbet af de første par timer, er resten af spillet en ørkenvandring af bølger af aliens, som skal nedkæmpes i trange korridorer og det bliver ret hurtigt ensformigt og kedeligt. Dog er der mere underholdning at hente i Infestation og Ruin spilmulighederne, men disse bliver dog også lidt ensformige med tiden.

Det er uforståeligt, at Volition er gået væk fra det åbne og frie gameplay, som gjorde Red Faction: Guerilla til et så glimrende spil og i stedet er gået flere skridt tilbage, til et lineært og noget gammeldags spil. Savner du dog et actionspil med fokus på ødelæggelse, eller er du stor fan af Red Faction spillene, så tag et kig på Armageddon, men forvent ikke, at det er et spil du vender tilbage til igen og igen – dertil er det ganske enkelt for ensformigt.
Red Faction: Armageddon

Red Faction: Armageddon

UdviklerVolition