Raskulls

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. januar 2011 - kl. 21:17
1 0

Raskulls er et udfordrende lille spil, som kombinere flere forskellige velkendte spil til en ny og underholdende cocktail – den høje sværhedsgrad visse steder, vil dog nok skræmme nogen væk.

Raskulls er udviklet af den lille uafhængige australske udvikler Halfbrick, der tidligere har stået bag spil som det underholdende Fruit Ninja til iPhone/iPad og Android samt Age of Zombies til PSP og iPhone.

Som man næsten kunne forvente, når spillet kommer fra en australsk udvikler, er humoren i højsædet. Det hele starter med, at de onde pirater (der i dette tilfælde er rotter) styrter ned på Raskulls’ planet i deres flyvende piratskib – og for at komme videre, må piraterne finde nogle såkaldte ”Shiny Stones”, der vil give ny energi til deres skib. Det vil Raskulls, som er nogle små fyre med dødningehoveder som ansigter, naturligvis ikke finde sig i.

Derefter går den vilde jagt igennem tre forskellige verdener og i alt 60 levels, hvor der skal hoppes, fjernes klodser som i en slags omvendt Tetris og løbes om kap. Gameplayet er en anderledes blanding af Mr. Driller, et traditionelt platformspil, tilsat en smule Mario Kart. Der er overordnet tre forskellige typer af levels; Race, puzzles og events på tid – og indenfor for disse, er der forskellige typer af baner.

Sværhedsgraden er i starten ret lav, men det varer ikke længe, før man mærker spillets høje sværhedsgrad. Det er specielt i banerne med tidsbegrænsning, at man for alvor bliver presset. Det kan f.eks. være, at man skal løbe igennem en bane (hoppe over huller, ødelægge klodser så man kan danne sig en rute igennem banen, forsvare sig mod angribende fjender vha. powerups), inden tiden løber ud eller at skulle løbe et checkpointløb, hvor man skal nå fra checkpoint til checkpoint inden man løber tør for tid. Mange gange er tidsgrænsen på disse baner utroligt stram og det kan være frustrerende for de mindre tålmodige spillere.

Anderledes underholdende er puzzle banerne. Her er der intet tidspres og her skal de små grå på arbejde. Her skal man fjerne klodser ved at skyde dem med ens ”tryllestav” og få dem til at smelte sammen hvis to klodser af samme farve står ved siden af hinanden. Udover dette, skal man f.eks. desarmere bomber, få krukker til at falde ned og stå på nogle søjler uden at de går i stykker eller klare forskellige opgaver uden at man løber tør for skud til ens tryllestav. Disse baner er langt mere underholdende, mere taktiske og virker ikke så urimelige som banerne hvor der er tidsbegrænsninger på.

Endelige er der Race banerne – og her gælder det ganske enkelt om at komme først over målstregen i et løb mod en lille håndfuld modstandere. Her skal der samles power-up’s op, der skal skydes klodser og hoppes rundt på platforme. Disse levels kan også være pænt svære, men ofte er det blot et spørgsmål om at prøve igen og igen og på et tidspunkt lykkedes det at vinde.

Efterhånden som man kommer igennem spillet, åbnes der op for nye levels og med mellemrum nogle ekstra svære specielle baner, som nok skal byde på en del spil, da de bestemt ikke er nogle man klarer i første forsøg.

Går du målrettet efter at gennemføre spillet, kan det gøres på en eftermiddag – men vil du gennemføre spillets 60 levels, er der flere timer gemt i det – specielt hvis man begynder at gå efter ens venners scores og tider på online leaderboards, som der er i nogle af banerne. Man kan også spille sammen med tre af ens venner, enten i splitscreen på den samme Xbox eller over Xbox Live. Her er dog kun en af de tre spiltyper repræsenteret og det er Race. Her løber man om kap mod ens venner og der er da lidt sjovere end mod de computerstyrede modstandere, men det bliver dog hurtigt lidt ensformigt.

Som nævnt i starten, er humoren i Raskulls ganske god – og det er i lige fra den nuttede grafik med de sjove figurer (specielt ninjaen med den evigt forstyrrende modbiltelefon med en forfærdelige ringetone er underholdende) til en ganske fremragende dialog som kan mere end få smilet frem på læberne hos spilleren.

Ved første øjekast, kan Raskulls ligne et lille hyggeligt børnespil, på grund af den nuttede grafik, men det er bestemt ikke tilfældet. Som nævnt tidligere, kan sværhedsgraden være temmelig høj, grænsende til det urimelige i nogle af de tidsbegrænsede levels. Grafikken er velfungerende og farveri og figurerne er fint designet og de tegnede mellemsekvenser direkte morsomme. Lydsiden er også ganske fin, med et passende soundtrack og fine lydeffekter – ikke noget specielt, men det fungerer som det skal.

Raskulls er et fint lille spil, som nok skal underholde de fleste fans af platform- og puzzlespil en god weekends tid, med en god portion udfordring og god humor. Raskulls kan købes for 800 MSP på Xbox Live Marketplace.
Raskulls

Raskulls

UdviklerHalfbrick