Quantum Break

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. april 2016 - kl. 09:01
15 14

Efter fire år og flere udsættelser, er Quantum Break endelig klar – vi har spillet forårets vigtigste spil for Microsoft og er imponerede. Men har det været den lange ventetid værd?

Quantum Break udkommer eksklusivt til Xbox One og Windows 10 og er forårets højest profileret spil for Microsoft. Spillet er udviklet i Finland hos Remedy Entertainment, som nok er bedst kendt for Max Payne og Alan Wake spillene.

Quantum Break er ikke umiddelbart nyt territorie for Remedy, da det egentlig virker som den logiske videreudvikling af Max Paynes bullet-time slowmotion-action og Alan Wakes lys-baseret gameplay. Men der er ingen tvivl om, at Quantum Break er finnernes mest ambitiøse projekt nogensinde og manden bag spillet, Sam Lake, har tidligere udtalt, at målet hele tiden var at lave en Hollywood blockbuster og kombinere action-pakket gaming-sekvenser med filmisk narrativ, som det aldrig var set før. De ville udviske linjerne mellem spil og tv-serie med Quantum Break.

Om det så er lykkedes, ser vi på lidt længere nede i anmeldelsen. Først skal vi lige se lidt på historien og hvad Quantum Break egentlig er for en størrelse – naturligvis uden at afsløre noget, så du kan roligt læse videre. Spillet består af fem hovedakter, hvor vi indtager rollen som Jack Joyce, der spilles af Shawn Ashmore, som mange måske kender fra The Following og X-Men filmene. Hans ven gennem mange år, Paul Serene, der spilles af Aiden Gillen, som vi kender som Petyr ”Littlefinger” Baelish i Game of Thrones, har bygget en tidsmaskine, hvor det er muligt at rejse både frem og tilbage i tiden.

Bag det hele, står det multinationale selskab Monarch Solutions, som har stor økonomisk interesse i, at få det her til at fungere. Et forsøg med tidsmaskinen går naturligvis galt og der opstår flænger og huller i tiden, hvor alt er ødelagt. Det viser sig ved, at ting for eksempel hænger og svæver i luften, hele toge springer frem og tilbage på skinnerne fordi tiden er nedbrudt og ikke længere er lineær og visse steder varer et døgn kun omkring fire sekunder. Remedy har haft en tidligere CERN forsker med på holdet, for at konstruere hvordan tiden ville opføre sig, hvis et tidsforsøg skulle gå galt. Tidsaspektet er en stor del af spillet og nogle gange slår ens hjerne knuder, når man forsøger at forstå hvad der sker og det påvirker gameplayet på spændende måder.

Quantum Break er et typisk tredjepersons actionspil, med en simpel cover mekaniske, der dog ikke er nær så udtalt som i for eksempel Gear of War og The Division. Spillet er ret lineært men det gør bestemt ikke actionen mindre intens. Ret hurtigt får man adgang til en række tidsmanipulerende evner, for eksempel Time Dodge hvor Jack kan zappe sig igennem tiden og aktivere en slowmotion bullet-time, hvor han har mulighed for at fylde fjenden med kugler. Der er Time Stop, som er en tidslomme hvori han kan fange fjender, granater eller projektiler, for så enten at nedkæmpe fjenden eller skynde sig væk og ud af farezonen, inden tidslommen kollapser.

Time Rush gør ham i stand til at løbe hurtigt over for eksempel kollapsende platforme, som nu kollapser langsommere da de bliver fanget i tiden. Han kan også bruge Time Rush til at udføre et kraftigt melee-angreb fra lang afstand, da fjenden også er fanget i tiden og stort set ikke kan bevæge sig. Jack kan også bruge sin tidsmanipulerende kraft til, at genskabe omgivelserne som de tidligere var, ved at spole dele af tiden tilbage, så for eksempel en kollapset gangbro bliver bygget op igen, som den engang var. Der er i alt seks forskellige evner og disse kan, meget traditionelt, opgraderes i løbet af spillet, så de bliver kraftigere og mere anvendelige.

Gameplayet fungerer for det meste fint. Ildkampene er suverænt fede når de foregår midt i tidsrevner og nedbrudte tidslommer, da det resulterer i projektiler der stopper undervejs, mennesker som hænger i luften ude af stand til at bevæge sig og omgivelser, som konstant ændre sig, da de bevæger sig frem og tilbage igennem tiden, fordi tidslinjer er brudt sammen og overlapper hinanden. At sigte og skyde kan føles lidt upræcist, men det er ikke noget som ødelægger spillet og actionen er underholdende, meget hektisk og anderledes end hvad vi har set i de fleste andre spil, på grund af ovennævnte muligheder med tiden.

Efter hvert afsluttet akt, når man til en skillevej i handlingen, et såkaldt Junction Point. Her kan man bestemme hvilken vej handlingen skal tage, ved at tage nogle valg som Paul Serene. Den første skillevej drejer sig for eksempel om, hvordan Serene vil håndtere det fejlslagne tidseksperiment i forhold til omverden. Han har to veje han kan gå; enten Hardline eller PR. Vælger han Hardline, vil han rydde alle spor og vidner af vejen og det vil være den gode løsning på den korte bane, men det vil formentlig vende byen imod Monarch Solutions og kan give ham problemer senere. Han kan også vælge at gå PR-vejen og iværksætte en kampagne, som vil hænge Jack Joyce ud som skurken og han vil blive stoppet hurtigere. Det vil dog efterlade mange øjenvidner, som på sigt kan ødelægge det for Monarch Solutions. Serene har evnen til at se lidt ind i fremtiden, så spilleren får flot præsenteret, hvad de forskellige valg vil betyde for handlingen, før valget skal træffes.

Valget påvirker handlingen i de 20-30 minutter lange live-action-sekvenser, som er inkluderet i spillet. Idéen med en sideløbende tv-serie lader til, at være blevet en for stor logistisk løsning for Remedy og Microsoft, som nu er blevet reduceret til nogle meget lange mellemsekvenser, som man bestemt bør sætte sig ned og se. Det vil ikke falde i alles smag, at skulle se en 20 minutter lang mellemsekvens og de kan droppes hvis man ønsker det, men vores anbefaling er helt klart, at man bør se dem, fordi de er en så stor del at spillet og de fortæller historien set fra Paul Serenes – og andre vigtige karakterers vinkel og tilfører historien langt større dybde, end hvad spillet i sig selv er i stand til at give.

Live-action-sekvenserne er helt på niveau med hvad vi ser på for eksempel Netflix og andre serie-tjenester. Filmklippene tilpasser sig de valg man tager i spillet og er derfor skræddersyet til ens handling. På grund af de mange kombinationer af valg som spilleren kan tage, er der over 40 forskellige film og nok af den grund, kommer de ikke med spillet, men streames når de skal afspilles. Her før udgivelsen af spillet, var der ingen problemer med at streame disse film, men vi er lidt spændt på at se, hvordan Microsofts servere vil klare presset når spillet bliver frigivet den 5. april. Det er dog også muligt, at hente disse episoder ned på ens maskine fra Xbox Games Store, så det ikke er påkrævet at være online når man spiller Quantum Break – man skal dog lige være opmærksom på, at de fylder lidt over 75 GB.

Spillet er fyldt med rigtige skuespillere, som ligger både stemme og udseende til spillets figurer og de gør det rigtigt fint i både filmsekvenserne og i selve spillet. Hovedpersonen Jack Joyce og Paul Serene spilles som sagt af Shawn Ashmore og Aidan Gillen, men også Monarch hackeren Charlie Wincott spilles overbevisende af Marshall Allman (Prison Break, True Blood). Af andre prominente skuespillere kan nævnes Lance Reddick (Fringe, The Wire) der spiller Serenes højre hånd og Patrick Heusinger, som har optrådt i både Bones og Castle, der spiller Monarch-elitesoldaten Liam Burke. Det er tydeligt, at Microsoft og Remedy er gået all-in på historiefortælling og historien fortælles rigtigt fint, både i spillet og i live-action-sekvenserne. Det er dog en smule skuffende, at hele tv-serien idéen er blevet reduceret til nogle lange, men dog rigtigt fine, mellemsekvenser.

Grafikken i Quantum Break er virkelig lækker og noget af det flotteste på Xbox One. Remedy har tydeligvis optimeret den grafiske side specifikt op mod Xbox One hardwaren og det resulterer i en meget detaljeret grafik og nogle særdeles flotte lyseffekter som bruges virkelig godt. Der er også virkelig fede visuelle effekter når man bevæger sig igennem steder hvor tiden er brudt sammen og nogle meget livagtige og udtryksfulde ansigter. Det hele kører flydende af sted og det hele emmer af kvalitet. Der er dog steder, hvor overflader er lidt længe om at komme frem og det er ærgerligt, men det er bestemt til at leve med, når man ser på, hvor lækkert hele spillet ser ud. Lydsiden er ligeledes god, med et fint futuristisk soundtrack, tunge lydeffekter fra våbnene og fra projektilerne som hamrer ind i kroppe og i væggen bag en. Det er tydeligt at se og høre, at Quantum Break er en højprofil-titel for Microsoft, for der er tydeligvis smidt nogle penge efter det.

Quantum Break er en af de bedste single-player oplevelser på Xbox One – det ikke alene ser fremragende ud, men det fungerer også godt. Nogen vil blive trætte af de lange mellemsekvenser, men har man interesse i historiebaseret spil - ellers skal man ikke købe Quantum Break, vil de absolut være tiden værd. Det er også interessant at se, hvordan valgene i skillevejspunkterne kan ændre spillet og man kan sagtens spille spillet igennem en ekstra gang og tage nogle andre valg og opleve hvordan tingene ændre sig.

Quantum Break er uden tvivl et meget ambitiøst projekt og man kan se, at der er smidt mange penge efter det. Det hele oser af kvalitet og selv om gameplayet har lidt grove kanter her og der, kan vi kun anbefale Quantum Break, hvis du er til single-player spil med en god historie. Det skal også lige nævnes, at spillet er fyldt med Alan Wake easter-eggs og når du køber Quantum Break, så får du såmænd også Alan Wake inklusive de to udvidelsespakker The Signal og The Writer med gratis, som kan spilles på Xbox One via maskinens bagudkompatibilitetsfeature.
Quantum Break

Quantum Break

UdviklerRemedy Entertainment