Pro Evolution Soccer 4

Anmeldt af: Lars Grubak Larsen (Bannon) - 20. januar 2005 - kl. 20:57
4 0

Fodboldspil har opnået en stor fanskare de seneste år. Specielt to titler har skilt sig ud; EAs Fifa Football og Konamis Pro Evolution Soccer (PES), hvor begge serier har haft hvert deres publikum. Hvor Fifa de seneste år er anklaget for at være den ene årlige opdatering efter den anden, har PES fået ros for sin realisme og flotte detaljer - Til gengæld har Fifa sine licenser i orden. Er PES’s fjerde spil i rækken en øgning af applausen, eller er de store armbevægelser begyndt at svinge?

Pro Evolution Soccer 4 er ikke en halvdårlig opdatering, lad det stå klart med det samme. De små lækre ting, der har gjort tidligere spil populære, er blevet finpudset på mange punkter, og spillet har fået en ny mulighed tildelt, nemlig Xbox Live. Desuden er de tidligere modes tilbage. Master League som vi kender den, hvor du starter med en flok amatører eller et fuldprofessionelt hold, det er op til dig, og skal så rykke op gennem divisionerne for at få bedre spillere. Du vælger selv hvilken af de 3 divisoner du vil starte i, så du kan få en lille karrieredel ud af det. Training er blevet virkelig omfattende, hvor du kan øve alle kvaliteter til punkt og prikke, og give dig mest ud af spillet. Du kan også tage en traditionel kamp mod en ven eller 3, og du kan rette hold og spillere i Edit Mode. Der burde være ting nok at gå i gang med, og man kommer ikke til at kede sig.

Ja, det hele kan lyde vældig godt, men der hvor et slag skal stå, er nu på grønsværen. Og her skinner spillet virkelig igennem med den klassiske sætning: ”Let at gå til, men svært at mestre”. Du lærer hurtigt styringen, og er klar til at kæmpe med dit hold amatører, hvis du har valgt at starte i Master League. Men små slag – er du ny skal du ikke regne med at vinde de første kampe, ikke let i hvert fald. Dine spillere er virkelig en flok bondeknolde, der mest af alt kan ligne en spejling af FC Zulu, og selv på en ser det ud til let sværhedsgrad kan du godt få modstand fra modstanderen. Til gengæld oplever du noget nyt hvis du er tidligere Fifa-spiller. Du vil opdage, hvordan kampene er meget mere varierede end i noget du før har prøvet. Du kan simpelthen ikke gå offensivt med det samme, og score på stribe. Du skal lægge taktik med dine spillere, spille modstanderens forsvar igennem og score i starten et rigtig arbejdsmål. Som du senere får bedre spillere kan du prøve dig frem med langskud, eller tage en dribeltur på fløjen og lægge den indover.
Frispark er simpelt at bruge, og igen bliver man bedre med tiden, og med tiden menes også når man senere får bedre spillere at benytte. Men hvornår Konami lærer at bruge analog er stadig en gåde, da man stadig kun kan nøjes med 8-vejs digital styring. Ellers er styringen fin og simpel, selvom et par flere finter kunne være tiltrængt, mest med spillere som Ronaldinho eller C. Ronaldo. Boldens fysik fungerer godt, og den er ikke klistret til spilleren som man kan huske det fra ældre fodboldspil. Du bliver lettere tacklet hvis du kommer i fuld storm fremad, så du må time dit løb forbi modstanderen. Det samme må du når du står i forsvaret, og her kan du vælge mellem at løbe ind i bolden, blokere eller lave en fæl tackling, der tit giver frispark og det ostefarvede kort.

Som nogle nye ting er dommeren blevet synlig på banen, hvilket han ikke var i tidligere spil, og hans dommekendelser er blevet forbedret. Han er bl.a. blevet bedre til at kunne annullere et mål, hvis den scorende spiller står i offside eller har lavet frispark forinden. De forskellige dommere har hver deres stats, hvor det dermed er blevet mere realistisk, som vi kender det fra den virkelige verden. Det er blevet lettere at få skadet spillerne, så du må have nogle gode reserver klar på bænken. I 3'eren var reglen om hånd på bolden meget udskældt, og var tit fejlbedømmende. Også det er forbedret, så det ikke sker så hyppigt.

Du vil i løbet af spillet nok højest sandsynligt opdage, at mange af spillerne mangler deres rigtige navne. Et af de mere ærgerlige minusser ved Pro Evolution Soccer er, at Konami ikke ejer licenser til mange spillere og klubber, og derfor må man selv, hvis man orker det, rette alt igennem i Edit Mode. Der er dog sket en opdatering på dette område her i 4’eren. Både den spanske, hollandske og italienske liga samt en række landshold har fået rigtige navne på spillere og hold, samt klublogo og sponsor-mærker, hvilket må ses som et plus i forhold til tidligere spil i serien. Dog er der nogle få fejl med klubskifter siden sidste spil. F.eks. er Owen at finde på Real Madrids hold, mens klubkammerat Woodgate ikke findes i truppen. Disse manglende opdateringer kan dog også rettes i Edit Mode.

PES 4 er virkelig et flot spil at spille. Som min far nævnte: ”Hvilken kamp ser du?”. Spillerne er utrolig detaljerede, og det hele er virkelig realistisk. Mange af de kendte spillere kan kendes i ansigtsudtrykkene, og ligner virkelig den ægte vare. Spillet lider ikke under slowdowns, kun i meget meget korte træk. Menuerne har også fået et pænt løft fra tidligere spil, hvor de er lettere at finde rundt i og samtidig mere indbydende. Det er virkelig en fornøjelse at spille fodbold på plænen, men kigger man derimod ud på tilskuerne kunne de bruge en hjælpende hånd, så de ikke bliver for flade i pappet. Du kan også nu se når spillerne bliver skiftet ud med en lille animation. Det giver alt i alt en rigtig god grafisk side, spillet indeholder.

Her trænger spillet til gengæld til en forbedring. Kommentatorerne er meget irriterende at høre på, og burde for længst være afskaffet, eller udskiftet med andre. Efter et par kampe hører man de samme sætninger igen og igen, og til sidst får man mest lyst til at slukke for dem. Tilskuerne er derimod meget medrivende på hægterne, og gør stemningen på stadionet meget ekstatisk.
Musikken i menuerne er for det meste rytmer man slet ikke lægger mærke til.

Selvom spillet byder på gode singleplayer-muligheder med Xbox Live og Master League, er det selvfølgelig sjovest med et par venner ved siden af dig. Her kan du få aften efter aften til at gå, enten ved at kæmpe imod eller med din kammerat. Master League kan sagtens være underholdende, men hvis du kun er ude efter det, er det nok ikke det værd.

Xbox Live
En meget kærkommen ting, som mange fans af spillet har savnet, har været multiplayer over nettet. Dette er nu sket, og har åbnet mange muligheder for turneringer og ligaer mod andre, uden at gå udenfor en dør. Desværre er der en del problemer, specielt for den der joiner et spil – spillet lagger meget, og kun hosteren får det fulde ud af spillet. Desuden er det evige problem quittere stadig aktuelt, da de kan gå ud af en kamp midt i spillet, uden det ændre deres rang på den internationale rangliste. Heldigvis er en patch undervejs, og regnes med at udkomme her i januar. Den vil rette op på mange af problemerne, så man kan sagtens glæde sig til en god onlinematch.

Konklusion
Endelig kom det første PES til Xbox, og det kommer med manér. Selvom der er visse problemer med Xbox Live for øjeblikket, og kommentatorerne kunne være meget bedre, er dette det bedste fodboldspil på konsollen hidtil. Kampene er dejlig afvekslende og underholdende, og i multiplayer vil du få mange timer til at gå, og garanteret også i Master League, hvis du er alene om bolden.
Selvom vi nok allerede næste år kan forvente en opdatering, skal man ikke snyde sig selv hvis man mangler et godt fodboldspil – det her har du ventet på længe!
Pro Evolution Soccer 4

Pro Evolution Soccer 4