Prince of Persia: The Forgotten Sands

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. juni 2010 - kl. 20:23
5 0

Den persiske prins er tilbage i endnu et eventyr, hvor der skal klatres, hoppes og kæmpes. Ubisoft bevæger sig stilmæssigt tilbage til 2003’s populære Sands of Time – læs her, om det er en god idé.

Den persiske prins er tilbage i endnu et eventyr, hvor der skal klatres, hoppes og kæmpes mod massevis af fjender. Ubisoft bevæger sig stilmæssigt tilbage til 2003’s populære Sands of Time – læs her, om det er en god idé.

I 2003 genoplivede Ubisoft Jordan Machner’s klassiske Prince of Persia serie fra slutningen af 1980’erne med det fremragende Prince of Persia: The Sands of Time. Siden da er der udkommet en række spil i serien, som er blevet til en af Ubisofts større franchises og ikke nok med det, så har den første Prince of Persia film netop haft premiere i biograferne. I forbindelse med filmen kommer der naturligvis også et nyt spil – et spil, som i øvrigt ikke har noget som helst med filmen at gøre.

Prince of Persia: The Forgotten Sands udspiller sig plotmæssigt i den syv års periode, der ligger mellem Prince of Persia: Sands of Time og Prince of Persia: Warrior Within. Vores helt, prinsen, er på besøg hos sin bror Malik i det enorme palads, men finder hurtigt ud af, at der er noget galt. Paladset er under belejring og er ved at blive løbet over ende af en enorm hær – og i et sidste og desperat forsøg på at redde sit palads, vælger Malik at gøre brug af Kong Solomons hær af sandkrigere – noget han aldrig skulle have gjort. Historien er måske ikke den mest originale, men den bliver fortalt fint og binder spillet godt sammen.

The Forgotten Sands bringer Prince of Persia serien tilbage til sit nye udgangspunkt, da det minder meget om The Sands of Time fra 2003 – hvilket er en god ting i min bog. Det er, som de andre spil vi har set i serien de seneste år, et tredjepersons actioneventyr, hvor der er stor fokus på akrobatiske spring og hop. Prinsen skal igen løbe op af og hen ad vægge, han skal hoppe og svinge sig fra afsats til afsats og lave massevis af akrobatiske manøvrer for at undgå fælder som roterende savklinger og lignede.

Kort inde i spillet støder prinsen på en mystisk kvinde, der hjælper ham på hans færd og som løbende tildeler ham forskellige specielle egenskaber. Hun gør ham bl.a. i stand til at manipulere med tiden, så falder han i døden, eller ryger han i en af de mange fælder, som er overalt på paladset, kan han bevæge sig tilbage i tiden og prøve igen fra før det gik galt. Han kan også skyde igennem luften som et projektil eller fryse vand i kort tid. Det betyder, at vandfald bliver til massive vægge, han kan klatre op af, vandstråler bliver til stænger, som han kan svinge sig i og kraftige lodrette vandstråler bliver til søjler, han kan klatre op af. Endelig får han også muligheden for at se paladset fra før det kom i forfald og faktisk genskabe visse afsatser, vægge og søjler. Disse egenskaber er måske ikke så unikke i sig selv, men når spillet mod slutningen begynder at kombinere disse, bliver de for alvor interessante og kan byde på nogle ret komplicerede platformsekvenser.

Disse platform- og klatresekvenser krydres med nogle hektiske actionsekvenser, hvor prinsen kæmper mod op til 50 fjender på én gang. Kampsystemet er let og simpelt, måske lidt for simpelt, for selvom man kan lave simple kombinationer, ender det oftest med, at man sidder og bokser løs på knapperne, for det er faktisk det mest effektive. Ved at dræbe fjenderne, optjener man erfaringspoints, som kan bruges i et traditionelt opgraderingstræ, hvor man kan opgradere prinsens kampegenskaber. Man kan f.eks. give ham mere energi eller gøre hans angreb med sablen kraftigere – eller give ham magt over elementerne. Han kan f.eks. lære at sende en mindre chokbølge af sted, som skubber fjenderne væk fra ham, og dermed giver ham tid til selv at angribe. Han kan lave en bølge af is, som skader alle, der står i skudlinjen, eller han kan omgive sig med et skjold af uigennemtrængelige klipperstykker og lægge et spor af ild bag sig, som skader alle, der kommer i berøring med det.

Jeg rendte dog på en grim fejl i dette opgraderingstræ – og en simpel søgning på Google afslører, at jeg ikke er den eneste, som har problemet. Jeg havde spillet i et par timer, fået opgraderet prinsen på nogle få områder og valgte så at slukke for spillet for at spille videre igen senere. Da jeg kom tilbage og indlæste mit gemte spil, synes jeg, at prinsen manglede nogle egenskaber – og en tur i menuen og ind i opgraderingstræet afslørede, at spillet havde glemt alle min opgraderinger. Det er en pænt kritisk fejl, men jeg valgte at spille videre og opgradere fra bunden på ny, og jeg har ikke oplevet fejlen siden. Men det er et stort problem, hvis det sker mod slutningen af spillet, da man formentlig ikke vil kunne gennemføre spillet med en prins, som ikke er opgraderet.

Spillet kan gennemføres på omkring 8 timer, hvorefter man får adgang til en Challenge arena, hvor man skal kæmpe mod en række fjender fra spillets historiedel. Denne del virker lidt overflødig, så når spillet er gennemført, er der ikke ret meget mere at komme tilbage efter, med mindre man jagter alle achievements. Da der heller ikke er nogen multiplayer mode, er spillet måske lige lovlig tyndt, hvis man skal ud og give fuld pris for det.

Prince of Persia: The Forgotten Sands er et forbavsende flot spil – det trækkes da også af Ubisofts Anvil Engine, som blev brugt i Assassins Creed 2. Figurerne ser lidt mærkelige ud, men det enorme palads, som prinsen bevæger sig rundt i – og udenpå – ser rigtigt flot ud. Nogle af rummene er enorme, og man kan godt få et mindre sug i maven, når man hopper fra afsats til afsats oppe under loftet på det store palads. Lydsiden er rigtig fin med et helt fantastisk soundtrack, som giver spillet en rigtig god stemning – lydeffekterne er ligeledes gode men ikke på niveau med soundtracket.

Helt overordnet fungerer spillet godt, og det hele virker mere flydende og tilgængeligt i forhold til Sands of Time, som altså er det spil, dette bedst kan sammenlignes med. Grafikken er nydelig, styringen stram og præcis og gameplayet er i god balance mellem platform, action og løsning af gåder. Jeg var overraskende godt underholdt hele vejen igennem, og selvom gameplayet måske ikke er specielt varieret, så bliver prinsen konstant opgraderet, så man hele tiden får nye bevægelser og nye evner, som holder spillet interessant. Derfor er det ekstra ærgerligt, at det indeholder den grimme fejl i opgraderingstræet, og på grund af dette trækkes karakteren på spillet lidt ned, da den rent faktisk - i værste fald - kan betyde, at man ikke kan gennemføre spillet uden at skulle starte forfra. Man kan dog håbe, at Ubisoft snart får rettet fejlen med en patch.

Prince of Persia: The Forgotten Sands er et dejligt skridt tilbage til seriens rødder – i hvert fald de nye rødder, som Ubisoft grundlagde i 2003. Da jeg hørte, at Ubisoft ville lave The Forgotten Sands i forbindelse med filmpremieren, frygtede jeg, at det ville blive endnu et spil, som blot skulle støtte op om en film, og det er muligt, at dette spil skal gøre dette, men det er også et underholdende og sjovt spil i sig selv.
Prince of Persia: The Forgotten Sands

Prince of Persia: The Forgotten Sands

UdviklerUbisoft Montreal, Ubisoft Shanghai