Port Royale 3: Pirates & Merchants

Anmeldt af: Jakob Tofte - 25. september 2012 - kl. 20:59
12 0

Kalypso Media vækker nu med deres eget udviklerfirma, Gaming Minds, en gammel PC-kending til live med Port Royale 3: Pirates & Merchants.

I 2002 og 2003 udkom de første to spil i Port Royale serien, og begge fik ros for den velintegrerede handelssimulator og de interessante scenarier. Næsten ti år senere bliver efterfølgeren nu også gjort tilgængelig på konsollerne, men tåler serien nyt liv, og er udviklerne sluppet godt fra overførslen til konsolmarkedet?

Port Royale 3: Pirates & Merchants er en åben handelssimulator med elementer af real-time søslag og muligheden for at etablere industri i de 60 caribiske byer, som bliver kortlagt i løbet af spillet. Port Royale 3 foregår i Caribien i det 16. og 17. århundrede, hvor stormagterne Spanien, England, Frankrig og Holland sad på al søfart og handel i området.

Som nævnt er Port Royale 3 åbent i sit gameplay, og det er derfor også fuldstændig op til spilleren selv at vælge, hvordan vejen til sejr og dominans skal se ud. Udover det frie spil, tilbyder spillet dog to kampagner, nemlig handelsvejen og eventyrervejen. Begge kampagner styres af en overordnet historie, og fælles for begge historier er, at eventyret begynder med, at vi spiller en ung spansk mand med drømme om en frisk start. Under en transport på én af de mange handelsflåder på vej til Caribien, kommer vi i havsnød og falder over borde. Heldigvis er der som nævnt tale om en handelsrute, og disse blev flittigt brugt i gamle dage. Vi bliver derfor samlet op af et skib og ender i Port Royale. Fælles for begge historier er også, at vi kort tid efter forelsker os i vicekongens smukke datter, Elena. Vores mål er nu at vinde hendes hjerte samt faderens accept. Hvordan dette gøres, og hvordan historien derefter udvikler sig, afhænger af om vi valgte handels- eller eventyrervejen.

Overordnet set er historien egentlig fin nok, men den er meget overfladisk og bliver aldrig gribende nok til at man sidder med en følelse af tilhørsforhold. Den er mest af alt lavet for at skabe rammen om en lang række målrettede missioner og delmål, som skal opnås i spillet. Disse kan være alt fra at levere 100 tønder rom til en given by, bygge en bomuldsplantage eller til at angribe pirater eller nedlægge embargo og derved fremtvinge hungersnød i en afsides liggende provins. Første gang de to kampagner spilles, holdes spillerne pænt i hånden af intuitive og let forståelige undervisningsvideoer, der lærer en alt, hvad man behøver for at komme godt i gang med sit eget eventyr.

Uanset om man vælger den ene eller den anden kampagne eller man vælger at spille helt frit uden historie og mixe tingene lidt, så foregår alle spil på det samme kort og med samme startsituation. Spilkortet dækker 60 byer og strækker sig fra Colombia og Venezuela i syd, til Florida og USA's sydkyst mod Nord. Hele den mexicanske golf er med, og lige i midten af det hele ligger steder som Cuba, Jamaica og Bahamas. Lande og byer er geografisk korrekte og afspejler området som det så ud på tidspunktet i historien.

Hovedformålet med spillet er handel. Port Royale 3 indeholder tyve forskellige handelsvarer, for eksempel rom, korn og hamp. Kort sagt, så handler det om at købe varer billigt og sælge dem dyrt. Udbud og efterspørgsel er konstant i centrum og udvikler sig fra det ene øjeblik til det andet. Alle byer producerer noget, men har brug for noget andet. I takt med at ens flåde bliver større, vil opsætningen af faste handelsruter skabe konstante indtægtskilder, så udvidelsen af ens handelseventyr forbliver vedvarende. Markedsudviklingen, logikken i mekanismerne og i det hele taget hele det økonomiske aspekt i spillet er veludført og interessant at udforske.

Dertil kommer alle de politiske stridigheder, der kan føre til krige og embargoer, samt den evige tilstedeværelse af pirater, som kan finde på at angribe til hver en tid. Vejret er også en modspiller, hvis orkaner raser og ødelægger produktioner, men den snedige handelsmand vil med det samme se det som en mulighed og hurtigt sende en flåde afsted for at udnytte situationen for guld og ussel mammon. Apropos pirater, så skal det lige nævnes, at ved alle søslag har man muligheden for at kæmpe dem manuelt. Dette vil bringe søslaget frem i fugleperspektiv, hvorefter man manuelt har muligheden for at styre sine skibe, ammunitionstype og bestemme om fjenden skal sænkes eller bordes med henblik på sikring af skibets last. Det er rimelig svært i begyndelsen, men fungerer faktisk rigtig fornuftigt og er et sjovt, lille afbræk til den rene simulation og dyrkelse af tal og ruteplanlægninger.

På konsollerne findes der desværre ingen multiplayer, hvilket kan ærgre godt og grundigt, eftersom PC-spillerne har muligheden for at spille med op til tre venner. Af Kalypsos fora fremgår det, at de fravalgte at fokusere på det, idet næsten ingen brugte muligheden på PC, og at de derfor valgte at fokusere på kontrollen i stedet. Det lyder umiddelbart som en ret dårlig grund, men nu er jeg jo heller ikke spiludvikler, så det skal nøjes med at være en undrende grimasse herfra. Det kunne have været herligt med muligheden, idet lige præcis denne slags spil som regel er genstand for langt bedre underholdning, når konkurrenterne styres af andre, selvtænkende mennesker.

Grafisk er spillet pænt og nydeligt, dog indbyder et spil som dette ikke rigtig til bjergtagende grafiske scenarier. Meget af spillet ses i overblik og derfor også med en rimelig begrænset mulighed for at nyde godt af fine detaljer, hvis de skulle findes. Dog er spilkortet og de små byer farverige og velpolerede i helhedsindtrykket.

På lydsiden finder vi et soundtrack i vaskeægte piratstil, som bringer tankerne hen på den episke musik i Pirates of the Caribbean, dog uden at påstå, at dettes spils musikalske niveau lever op til Hans Zimmers genistreger. Historien i spillet fortælles fint, og den sparsomme mængde stemmeskuespil er godkendt. Lydeffekterne er meget begrænsede i denne type spil, men dem der findes, er i orden.

Port Royale 3: Pirates & Merchants er en ganske udmærket handelssimulator, som indeholder interessante økonomiske elementer, såsom markedsværdi, politiske vinde og udbud og efterspørgsel. Der er ikke kommet mange nye elementer siden de første spil, og det er måske derfor lidt begrænset hvor meget nyt liv, der rent faktisk bliver pustet i serien. Det er sjovt at lege med, men der er risiko for, at man hurtigt mister interessen igen. Port Royale 3 er bestemt ikke noget dårligt spil, og overførslen til joypad er faktisk udført rigtig fint, idet styringen er let og brugbar. Fans af serien har af naturlige årsager fået deres kærlighed på PCen, og dette faktum samt den manglende onlinedel i konsolversionen gør, at jeg forestiller mig, at markedet for Port Royale 3: Pirates & Merchants vil være størst på PC.
Port Royale 3: Pirates & Merchants

Port Royale 3: Pirates & Merchants

UdviklerGaming Minds