Penguins of Madagascar: Dr. Blowhole returns - again!

Anmeldt af: Jens Nørup - 28. september 2011 - kl. 14:04
2 0

Får du også kommentarer om at spil ikke giver motion? Tag med pingvinerne på stroppetur og du vil brænde kalorier af hurtigere end de kan nå at sige

Det er ikke nemt at være et spil baseret på film eller en serie – alt for mange er sjusket lavet og uden respekt for deres ofte gode oplæg. Mange rynker på næsen når de ser sådan et spil, problemet er ofte, at udgangspunktet har en trofast fanbase, der meget sjældent føler at lige præcis dét de synes er fedt kommer til udtryk i spillet.

Her har vi så The Penguins of Madagascar: Dr. Blowhole returns – again!, et spil der både er licens baseret og samtidig gør brug af den til tider udskældte Kinect sensor, så det kan da kun gå galt, eller hvad? Det er ikke så slemt som man skulle tro. Indrømmet jeg lå ikke søvnløs af spænding, efter jeg fik at vide at jeg ville modtage det til anmeldelse. Jeg er ikke stor fan af pingvinerne fra Madagascar, der til trods for et udmærket forlæg i biograffilmene, ofte er lidt for fjollede efter min smag. Men efter nogle timer i selskab med de militante pingviner, må jeg alligevel som en anden Gunnar overgive mig og indrømme, at det slet ikke er så ringe endda.

Som nævnt, er jeg ikke stor fan af pingvinerne, men spillet henvender sig faktisk heller ikke til mig. Målgruppen er helt klart de 6-10 årige, den samme gruppe, som finder stor glæde ved at følge pingvinerne i fjernsynet. Jeg havde mulighed for at teste spillet sammen med et par børn, og dommen er at det helt klart opfylder forventningerne fra pingvinernes fans - der er dog den store ulempe, at spillet er med engelsk tale. THQ har sikret sig de originale stemmer fra tv-serien, inklusive Neil Patrick Harris (fra 'How I met your mother') som den famøse Dr. Blowhole. Det er selvfølgelig ærgeligt når nu vi har dygtige danske stemmeskuespillere, men ellers var det var ikke anledning til den store kritik. Som voksen kan man så glæde sig over de enkelte gode jokes der trods alt er, inklusive et genhør med Neil Patrick Harris’ berømte 'Wait for it...' signatur bemærkning.

Spillet er et såkaldt 'on rails' spil, det vil sige din figur løber efter en fastlåst retning, hvor du så har mulighed for at påvirke spillet på forskellige måder undervejs. Pingvinerne skal, i løbet af 12 baner fordelt over 3 forskellige verdener, forsøge at redde verden fra den onde delfin Dr. Blowhole, og de skal undervejs indsamle forskellige ting, der giver point alt efter hvor svært det er at få fat i dem. Pingvinerne løber afsted som et hold, og du styrer dem ved hjælp af din krop, som skal indtage klassisk pingvin positur - det vil sige armene ned langs siden og styr ved at vride din krop til højre eller venstre - har du set en Kinder Pingui reklame ved du hvordan dét skal gøres.

Undervejs møder du forskellige forhindringer som du kan forcere ved hjælp af enkle bevægelser, som for eksempel et underhåndskast for at kaste en bombe efter en forhindring eller et spring med armene over hovedet for at hoppe over en mur. Banerne kan virke en lille smule ensformige, men byder alligevel på udfordringer, da man skal bevæge sig en hel del for at gennemføre dem. Der gøres god brug af Kinect sensoren og du har altid et lille hint i siden af skærmen hvis du ikke kan huske en bestemt kommando. Der er en del hoppen, spring og slag mod kasser, så du kan godt regne med at få sved på panden, hvis du giver dig i kast med mere end en bane ad gangen.

Der loves en række minispil, men det er dog ikke det der rykker ved den totale oplevelse. Jeg talte 3 minispil, som selvfølgelig er med til at give lidt afveksling, men som også kan være et irritationsmoment. For eksempel når odderen Marlene springer ud foran dig og afkræver et svar i sin miniquiz som du ikke har en chance for at svare på, med mindre du har set alle seriens afsnit - der er dog ikke den store risiko ved at svare forkert, da du får lov at prøve igen indtil det er rigtigt.

Ved siden af hovedspillet, er der en dansekonkurrence mod Kong Julien, hvor man enten skal matche hans bevægelser eller danse klassisk stopdans, hvor Kinect kameraet registrerer hvis du bevæger dig.

Grafikken er pæn, uden dog at sætte din Xbox på overarbejde – alle baggrunde er forholdsvis stillestående og buske, træer og for eksempel kasser ligner noget fra et ældre spil. Til gengæld kan man se at udviklerne har fået en hjælpende hånd af animatorerne fra Dreamworks og alle figurer og animationer er med til at give en fornemmelse af at man er med i et afsnit af tv-serien. På lydsiden er det som sagt stemmeskuespillet der er det mest iøjenfaldende, man kan høre at skuespillerne kender deres roller og meget af musikken fra serien er også med her. Jeg oplevede dog et par gange, hvor mixningen af lyden gjorde at stemmerne kunne være lidt lave, men ellers ingen tekniske problemer.

Som børnespil betragtet er The Penguins of Madagascar, et fint udspil der kan give lidt aktivitet til en ellers stillesiddende hobby, i form af Kinect funktionen. Men set med vores lokale øjne, er det ikke så gennemtænkt at have et spil, der henvender sig til de 6-10 årige uden at have dansk tale, når nu der allerede er et hold der har lagt stemmer til tv-serien, men det har jo nok noget med økonomien at gøre.

Samtidig er det et singleplayer spil, der ikke gør brug af Xbox Live selvom man hurtigt kan se nogle oplagte muligheder for at koble flere spillere på, for eksempel i minispillet hvor man skal danse mod Kong Julien. Kigger man på æsken, kan man også lade sig narre af, at der loves en masse funktioner hvor man kan styre sin yndlingspingvin og få dem til at udføre specielle opgaver. I praksis fungerer det således, at du altid styrer en fast pingvin og når den 'specielle' opgave på et tidspunkt dukker op, skifter spillet automatisk over til den pingvin, der passer til opgaven. Det fungerer kontinuerligt, men giver ingen valgfrihed og der er heller ikke forskel på den ene pingvins evner frem for den andens.

Genspilningsværdien er begrænset, med mindre man er en af dem der vil samle alle ting på banerne eller bare ikke kan få nok af pingvinernes indfald. Har du små poder som elsker de skøre pingviner, eller er du selv vild med deres eskapader, skal du nok blive både underholdt og motioneret. For den lidt mere kræsne spiller, er der andre spil i genren, der giver mere
valuta for pengene.

UdviklerGriptonite Games
UdgiverTHQ