Overwatch

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. maj 2016 - kl. 13:08
4 7

Blizzard er klar med deres første first-person-shooter nogensinde og den debut klarer de såmænd ganske godt. Vi har anmeldt Overwatch her.

Overwatch er noget så sjældent som et helt nyt spil fra Blizzard Entertainment – og så er det endda en first-person-shooter, det første fra selskabet nogensinde. Vi skal helt tilbage til udgivelsen af Starcraft tilbage i 1998, for at finde et spil fra Blizzard, der ikke var en 2’er eller et spinoff af en kendt serie, men nu er Overwatch her og det er en humoristisk og farverig 6v6 multiplayer shooter, der er bygget på resterne af det droppede MMORPG Titan.

Spillet er en rendyrket shooter og ikke, som man måske skulle tro, et MOBA. Det er fyldt med karakter, humor og et virkelig velpoleret gameplay og en ren multiplayer spil, så det indeholder derfor ingen form for kampagne eller noget som helt andet for solo spilleren.

I Overwatch spiller man side om side med fem andre spillere og man spiller enten mod seks andre spillere eller seks bots i de tre til fire forskellige spilmuligheder, Escort, Control, Assault og Escort/Assault, som er fordelt ud over spillets 12 maps. Spilmulighederne er ikke specielt nyskabende og er indtil videre alle mål-baseret, som for eksempel at skulle eskortere et mål til et bestemt sted på kortet eller angribe/forsvare et punkt, mens det andet hold naturligvis skal gøre det modsatte. Der er endnu ingen Team Deathmatch spilmulighed, men denne lover Blizzard vil blive patchet ind i spillet i løbet af juni, da den blev fjernet kort før udgivelsen, for at finpudse den på baggrund af feedback fra betaen.

Her ved udgivelsen indeholder Overwatch 21 spilbare helte, men Blizzard har lovet løbende at udgive nye og ikke mindst gratis helte. De er fordelt på fire roller; Offense, Defense, Tank og Support – navnene beskriver i virkeligheden meget godt hvilken funktion de fire roller har. Heltene er fremragende designet og der er stor variation i dem og de har naturligvis alle deres styrker og svagheder.

De er ikke blot en flok pretty faces, da de har stor indflydelse på gameplayet. Det er nemlig mere karaktergalleriets diversitet og deres egenskaber, end de forskellige våben, som gør forskellen her. Man kan faktisk slet ikke vælge våben, da hver karakter har ét til to våben, deres egne specielle egenskaber og en Ultimate egenskab – og det er det. Disse faste våben og egenskaber betyder også, at hele købe-, loadout- og opgraderingssystemet er fjernet og sidstnævnte kan muligvis vise sig at blive et problem, for hvordan vil spillet så løbende belønne spilleren, hvis det ikke er med nye våben og opgraderinger?

Der ER dog belønninger for ens indsats, for ved hver ny level modtager man en lootbox, som indeholder for eksempel tøj, logoer, emotes og andet kosmetisk til ens helte, som hver har over 50 opgraderinger tilknyttet. Om det er belønning nok til at holde de hardcore spillere fanget, vil tiden vise. Lootboxe kan desuden købes for penge og selv om jeg aldrig bliver tilhænger af den slags mikro-transaktioner, så betyder det rent faktisk ikke så meget her, da disse lootboxe, i skrivende stund, kun indeholder disse kosmetiske opgraderinger, som ikke påvirker ens evner i kamp.

Heltene er helt klart Overwatch’s genistreg og de første par timer med spillet vil formentlig gå med at afprøve dem alle, indtil man finder dem man helst vil spille med og som passer til ens spillestil. Det bedste af det hele er, at det er sjovt at udforske dem alle og det er tydeligt, at Blizzard har lagt virkelig meget arbejde i designet og udviklingen af heltene – det er længe siden jeg har underholdt mig selv med så gennemførte karakterer.

Efter hver kamp bliver der udnævnt et ”Play of the Game” hvor en spiller bliver fremhævet og man ser et replay af hans eller hendes bedste aktion i kampen. Der er ingen fælles scoreboards og ingen andre kan se din patetiske kill/death ratio, noget som nogen formentlig vil savne. Efter endt kamp kan alle spillere, uanset hold, stemme på den spiller, som de synes har gjort det bedst i kampen – alt dette er med til at motivere spilleren til at spille igen og ikke blive demotiveret af at få ens ringe stats fremhævet på et scoreboard til offentlig skue, men udelukkende belønne dem, som det har gjort det godt. God stil Blizzard.

Endelig er der banerne, som er meget vigtige for, om en multiplayer shooter kommer til at fungere. Også her, har Blizzard ramt nærmet plet, for banerne er fremragende designet, både visuelt og layoutmæssigt. De er fyldt med smutveje og mange af dem er lavet specielt til en bestemt heltetype, da visse for eksempel tilgodeser dem med snigskyttevåben mens andre baner har platforme, som kun helte med evnen til at hoppe ekstra højt kan nå og gøre brug af.

Grafikken i Overwatch er flot og farverig og er et dejligt alternativ til de mange grå og brune militær-shootere på markedet og det hel flyver af sted med 60 billeder i sekundet. Effekterne som eksplosioner og lignende er måske ikke de flotteste vi har set, men de fungerer og den fart som spillet kører med, så har man slet ikke tid til at nærstudere de mindre detaljer. Grafikken fungerer super godt som den er her.

Lydsiden er også god og velfungerende, med gode lydeffekter og udbrud fra ens holdkammerater, som man rent faktisk kan bruge til noget. Hvis man hører dem udbryde, at de slipper deres Ultimate egenskab løs, kan det nemlig være klogt at holde sig på god afstand, da det kan gå voldsomt for sig, hvis man kommer i klemme.

Blizzard Entertainment har med Overwatch bygget et virkelig velfungerende spil. Gameplayet er hurtigt og flydende, heltene er interessante, banerne optimeret til holdkampe og det virker som om, at det er lavet af folk, som virkelig elsker de her lidt mere simple multiplayer shootere, som er lette at gå til og sjove at spillet. Det hele virker gennemtestet og optimeret og jeg oplevede ingen problemer med serverne i den tid jeg testede spillet.

Hvis du er til holdbaseret multiplayer spil med fart, humor og velpoleret gameplay, så er det Overwatch du skal kigge efter. Selv om der er masser af baner og helte, kan skelettet virke en smule tyndt endnu, da de tre til fire spilmuligheder ikke er de mest interessante og belønningerne er, i hvert fald i øjeblikket, heller ikke de mest spændende. Blizzard har leveret en rigtig fin legeplads, som formentlig vil blive opgraderet løbende i lang tid frem, så det er som med alle andre multiplayerspil, op til dem som spiller spillet, om det skal blive en succes. Som det ser ud nu, er grundpillerne til en af bedste multiplayer shootere siden Quake lagt og det får en varm anbefaling med herfra.
Overwatch

Overwatch

UdviklerBlizzard Entertainment