Ninja Gaiden Black

Anmeldt af: Kenny Jensen (il gigolo) - 18. december 2005 - kl. 15:38
8 0

Der er visse ting som er en selvfølge, at man oplever i livet. Ens første skridt, første kærlighed og ens første bil. Ligesom der eksisterer disse ting i det virkelige liv, findes der også selvfølger på diverse konsoller. De fleste vil give mig ret i, at man har ikke har spillet Xbox, hvis man ikke har spillet Halo. Men Xbox’ens repertoire har andet at byde på end rumsagaen, nemlig Ninja Gaiden. Nu er spillet blevet genudgivet, så alle, der missede det i første omgang, får chancen for at rette op på den fejltagelse, at de gik glip af mødet med Ryu Hayabusa.

Ninja Gaiden var en genoplivning af den gamle serie fra Nintendo 8-bit dagene. Siden var Ryu Hayabusa blevet fast inventar i Dead Or Alive-serien, men Team Ninja valgte at kaste Ryu ud på nye eventyr. I mange århundreder har Hayabusa-klanen bevogtet de to dragesværd, et godt og et ondt. Men en dag da Ryu besøger sin onkel, udrydder samuraien Doku fra Vigoor-klanen hele hans klan og stjæler det mørke dragesværd. Så Ryu sværger hævn og drager på korstog. Og sikke et korstog.

Ninja Gaiden er et tredjepersons actionspil, som blander en god actiondel med nogle til tider svære puzzles. Da det i sin tid udkom, fik det hårde ord med på vejen på grund af sin sværhedsgrad. Men med Black har Team Ninja udvidet sværhedsgraderne med en nemmere og en sværere. Når man starter spillet, starter man på normal, men der gik ikke lang tid før spillet bad undertegnede overveje at hoppe ned på den nye Ninja Dog-sværhedsgrad. Alligevel giver spillet god modstand, hvilket vidner noget om, at kritikken af originaludgaven ikke var uberettiget. Samtidig er det lækkert at se, at en udvikler virkelig tager dårlig kritik til sig og bruger det konstruktivt. Ydermere er det en lækker feature, at spillet selv tilpasser sig efter spillerens færdigheder.

Efterhånden som man begiver sig igennem spillet og plottet udvikler sig, får du også nye færdigheder, komboer, våben og udklædninger til rådighed. Og det er ikke så lidt man har at vælge imellem. Faktisk er der så mange komboer, at man generelt bare sidder og trykker og håber på at ramme en af de gode komboer. Men for dem, som virkelig er stærke til at finde rundt i mange forskellige tastekombinationer, er Ninja Gaiden Black i overflod af kombinationer til hvert enkelt våben. Og våbnene varierer lige fra dragesværd, over stave, buer, ninjastjerner til nunchakus. Og så er der jo også alle de magiske tricks, som blandt andet inkluderer ildkugler. Når du har besejret en fjende, efterlader personen en form for energi. Dette kan være energi, som enten giver dig liv eller ninpo, som bruges som en slags mana til din magi. Derudover kan de også ligge en form for valuta, som du så kan købe ind for hos en gammel mand. Her kan du købe liv, forskellige amuletter, osv. eller opgradere et af dine våben efter forgodtbefindende. På den måde er man sikret en naturlig balance for spilleren, efterhånden som fjenderne bliver stærkere og stærkere.

Allerede da Ninja Gaiden udkom for 1½ år siden, var det et utroligt smukt spil, som legede med mange effekter, flotte bagrunde og nydelige teksturer - alt sammen med et flow, som tog pusten fra de fleste. Der er ikke sket de store forbedringer, men Tecmo hævder, at de har optimeret hist og pist. Faktum er, at spillet (stadig?) kører fænomenalt på Xbox’en. Og som om det ikke er nok, så indeholder spillet nogle yderst lækre filmsekvenser, som fejer alt andet til side. Ninja Gaiden står tilbage som et af de flotteste spil produceret til Xbox. Men som i så mange andre spil i genren, lider Ninja Gaiden Black også under en katastrofal kamerastyrring, som efterhånden er mere reglen end undtagelsen. Det er utroligt kedeligt at se et spil være så overlegent på alle punkter og samtidig formå at fremtvinge diverse eder ud af vores ellers så sæberene munde pga. en dårlig kameravinkel. Dette må være et bevist designvalg, for ellers er det skuffende, at det ikke at blevet rettet. Det kræver lidt tilvænning, men formår heldigvis ikke at ødelægge alt for meget i et ellers fantastisk gennemført spil.

Lydsiden er, som de fleste nok har gættet, lige til UG med kryds og slange. Spillet har et stemningsmættet soundtrack, som er inspireret af utallige japanske filmperler, og som virkelig yder sit for den samlede oplevelse. Samtidig er det perfekt balanceret gennem hele spillet, så man ikke konstant får smækket den spændingsmættende musik i ansigtet, men der veksles med den afventende musik. Forbilledligt! Samtidig er lydeffekterne skarpe som et samuraisværd, og stemmeskuespillet er også lige en tand bedre end alt andet. Endelig et spil som virkelig fortjener at blive tilsluttet et godt lydanlæg.

Nu sidder de fleste hardcoregamere jo nok med originalen og tænker: ”Er der overhovedet noget nyt?”. Og svaret er ja. Masser. Hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med de to gratis udvidelser, de såkaldte Hurricane Packs, og ikke har Xbox Live, så er det nu man kan få den ultimative Ninja Gaiden samling. Udover den meget lange og fængende singleplayerdel og de to Hurricane Packs, er der masser af andre udfordringer. Hvis du formår at låse op for det i kampagnen, er der mulighed for et gensyn med det gamle Ninja Gaiden fra NES-tiden. Og så kan man jo lige teame op med en ven og gennemspille det co-op.

Der er lagt op til kanon underholdning i timevis, hvis man er interesseret i mystiske ninjaer, en spilhistorie af Hollywoodformat, masser af udfordring, sublim visuel billedside og kræs til øregangene. Xbox’en har måske kun et eller to år tilbage, og til den tid vil Ninja Gaiden stadig stå som en milepæl i dens historie. Ninja Gaiden Black er blot en chance for ikke at misse det endnu en gang.

P.S: Konvertibel med Xbox360
Ninja Gaiden Black

Ninja Gaiden Black