NBA Live 10

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 2. november 2009 - kl. 18:27
7 0

EA\'s årlige basketball-udgivelse er på gaden. Spørgsmålet er om man endeligt har fundet formlen.

Electronic Arts’ sportskavalkade indeholder naturligvis også basketball – og selvom sportsgrenen endnu ikke for alvor er slået igennem til den danske nation, så er der god grund til at kigge efter NBA Live 10.

NBA Live 10 er, som navnet antyder, Electronic Arts’ årlige udgivelse indenfor basketball-genren og ligesom FIFA-serien er der gang på gang fokus på, hvad udvikleren, med de mange årlige udgivelser under sine vinger, kan præsentere af nye tiltag.

Det helt essentielle er naturligvis gameplayet og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at EA har haft nok at arbejde med, da basketball ikke har været deres stærkeste side på konsollerne. NBA Live 09 var hæderlig, men med masser af plads til forbedringer. Og forbedringer er der kommet.

For at tage det helt fra bunden, så er skudsystemet simplificeret til nu udelukkende at blive styret fra én knap. Dunks, lay-up-afslutninger og almindelige skud styres således fra samme knap, og dette virker fint. Derudover har afleveringssystemet fået sig noget af en overhaling, og man har mange muligheder for at styre dette. Man kan benytte sig af afleveringsknappen og retningsbestemme afleveringen med styrepinden, eller man kan holde venstre trigger inde, hvorefter man enten kan trykke på den knap, der angiver en bestemt spiller, eller alternativt benytte højre styrepind til at lave et freestyle pass. Dette giver et helt andet tempo og når tilvænningsfasen er overstået bruger man stort set kun freestyle passes, da dette giver det bedste flow og tempo i det offensive spil.

I offensiven har man et væld af muligheder. Man kan naturligvis forsøge gennembrud på egen hånd, og satse på at spillernes stats er gode nok til at hælde bolden i nettet, men faktum er, at dagene, hvor man med de hurtige spillere løb fra alt og alle for gang på gang at dunke bolden i nettet, er borte. Modstanderens forsvar er, selv på de laveste niveauer, kompakt, og de det er stort set umuligt bare at tonse igennem.

I stedet kan man benytte sig af forskellige muligheder. Ved at holde B-knappen inde, sættes et screen som kan bane vejen til points, man kan gå i kødet på sin modstander, og via højre styrepind forsøge at drible sig fri, eller man kan ved venstre bumper bladre imellem tonsvis af forskellige plays, som er hentet direkte fra virkelighedens NBA. Dette betyder også at disse plays varierer alt efter hvilket hold du spiller med og dette giver selvsagt spillet en fantastisk dybde og realisme, som NBA Live serien i den grad har sukket efter.

Med andre ord er det gameplaymæssige moment fintunet i allerhøjeste grad, og bliver man træt af antallet af fouls, graden af 3-points-scoringer eller lignende, indeholder menuen en funktion, hvor man kan korrigere for dette. Man kan sågar slå samtlige regler fra og spille freestyle.

Når man kigger væk fra selve gameplayet og i stedet på det overordnede produkt, er det småt med generelle nyheder. Man kan stadigvæk spille en hel sæson i Dynasty Mode, man kan gå direkte til play-offs eller sågar spille med landshold i FIBA-mode. Nyheden ligger i Dynamic DNA, som er et opgraderingssystem i stil med Adidas Live Season fra FIFA-serien.

Dynamic DNA opdaterer løbende spillernes stats, skader, drafts m.m. og derudover føres der løbende statistikker som hentes direkte fra spillernes præstationer i den virkelige verden. Dynamic DNA giver dig også muligheden for at spille virkelighedens kampe efterhånden som disse spilles i real life NBA og du kan sågar gå bagud i tiden og spille tidligere kampe fra sæsonen, eller endda fra sidste sæson. Samtlige kampe der spilles under Dynamic DNA registreres og statistikføres, hvilket i sig selv ikke fungerer som andet end blikfang. Men statistikker er noget amerikanerne er tosset med, så mon ikke det har sin eksistensberettigelse i fremtidige udgivelser. Dog er der et problem med Dynamic DNA kampene, når man går bagud i tid – flere gange oplevede jeg, at der var to af hver spillere på mit hold, og bevares, det er jo altid lækkert at kunne stille op med to gange Kobe Bryant, men videre realistisk er det ikke.

Den grafiske overflade har fået sig et nøk i den rigtige retning. Spillerne har fået tilføjet endnu flere detaljer, så selv tatoveringerne passer nu i overraskende høj grad. Der er stadigvæk udsving og det er tydeligt at se, at det er de mest populære spillere der har naturligt nok har haft størst fokus. Stadions ser godt ud, mens tilskuere og officials har den typiske karton-agtige udseende og mest af alt minder om en opvisning i synkron-jubel. Spillerne virker en tand for porcelænsdukke-agtige på overfladen, men til gengæld bliver hele følelsesregistret benyttet når der skal jubles, skældes ud eller snakkes med team-mates, hvilket giver et realistisk edge og giver indlevelse.

Lydsiden er en blandet oplevelse. Soundtracket er fint og i spillets ånd, med moderne og klassiske RnB kunstnere og generelt set er in-game lyden også fornem og realistisk. Tilskuernes indlevelsesevne har i den grad fået et hak i den rigtige retning og medvirker nu til, at intensiteten i de tætte kampe for alvor er skruet i vejret. Det stærkeste, men samtidigt svageste kort er kommentatorerne. Det er Marv Albert og 3-points-specialisten Steve Kerr der står for kommentarsporet og specielt sidstnævnte bemærker sig såvel positivt som negativt. Kerr er en fantastisk analytiker og kommer med mange gode input omkring spillere, deres stats, evner og gøren i NBA, problemet er dog, at man efter blot en enkelt kamp begynder at støde i graverende gentagelser af op til 30-sekunders kommentarspor, som gentages i ét væk. Dette resulterer i, at lækker bonusinfo pludseligt bliver et irritationsmoment. Ærgerligt!

Onlinedelen indeholder, udover de gængse gamemodes som versus kampe nu også Adidas LIVE run, hvor du, og op til fire andre kammerater kan dyste mod andre brugerbaserede basketballhold. Dette er en kærkommen nyhed og kan bedst sammenlignes med FIFA 10’s pro mode, hvor man styrer samme spiller en hel sæson igennem eller blot i en enkelt kamp. Dog bliver det meget hurtigt klart, at man skal have en form for kontakt til de spillere man er på hold med, for hvis alle blot går efter ”mest-scorende-spiller”-achievementen, så bliver det pludseligt et virvar af spillere under kurven. Kan man derimod få spillet til at flyde, så bliver det en virkelig underholdende oplevelse.

Generelt set er NBA Live 10 en klar forbedring i forhold til sine forgængere. Gameplayet er i den grad finpudset og serien nærmer sig nu den kategori, hvor man kan kalde det simulation. Der er masser af guf for statistik-elskere i Dynamic DNA systemet og Adidas LIVE Run er et kærkomment tiltag til den flok af venner der gerne vil spille sammen hver gang. Til gengæld er det småt med nyheder og det er det generelle problem i NBA Live 10, til gengæld er gameplayet så meget bedre, at man sagtens kan sætte sit ”Anbefales”-stempel på forsiden af coveret. NBA Live 10 er med andre ord god underholdning, både til dem der i forvejen elsker basket, og dem der gerne vil lære at elske det.
NBA Live 10

NBA Live 10

UdviklerEA