NBA Live 09

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 20. oktober 2008 - kl. 21:56
5 0

NBA 09 - nu med træningsakademi og Live-opdatering hele sæsonen igennem. Er dette svaret på alle vores basketball bønner?

Når man ikke er to meter høj, men tværtimod temmelig lavstammet af natur, og derfor automatisk dømt ude på en basketbane, hvor man ikke kan blive opfattet som andet end fysisk handicappet, så er det en trøst, at der til de af os der bærer denne i basket-sammenhænge kropslige deformitet, findes konsolspil som NBA Live. Foran skærmen er højde og drøjde ikke et parameter, man skelner til. Det er jeg stor tilhænger af. Så derfor har jeg naturligvis også set frem til EA Sports 09-udgave af NBA Live, som netop er udkommet.

Sædvanligvis byder EA Sports ikke på revolutionerende ændringer i deres ekstremt populære sportsserier, hvor de årlige udgivelser mest kredser om at forfine et grundlæggende gameplay og grafiksiden en lille smule år for år. NBA Live 09 bryder ikke med den tradition: Hvis du tidligere har haft et NBA Live-spil i hænderne, vil 09-udgaven i sin grundlæggende form derfor også føles nogenlunde velkendt og familiært.

NBA Live 365: Updated daily, all season long!
Et af de mest spændende nytiltag i NBA Live 09 er en feature kaldet NBA Live 365. Når man slår dette til, vil spillet automatisk hente daglige opdateringer fra NBA-ligaen. Det vil sige informationer omkring holdenes og spillernes rigtige formkurver, skader, statistikker osv. Disse informationer og ændringer hos de rigtige spillere og hold vil således løbende blive implementeret i EA’s spil. Bliver Kobe Bryant for eksempel skadet i NBA-ligaen, vil han også, efter opdateringen, blive skadet i spillet. Er han derimod inde i en forrygende formkurve, vil det også komme til udtryk i hans ageren på banen i spillet.

Indføringen af denne feature betyder, at spillerne og holdene igennem hele sæsonen er konstant dynamiske. I teorien er implementeringen af denne dynamik helt fantastisk, fordi spillet netop nu, selvom det har heddet det i mange år, forvandles til NBA LIVE. Som spiller er man hele tiden forbundet til den reelle liga, og det gør spillet mere interessant og vedkommende. Det betyder også, at man faktisk kan, som EA stolt skriver, ”omskrive NBA-historien”. For vandt dit personlige favorithold ikke i gårsdagens kamp, ja, så har du nu muligheden for at omskrive dette nederlag til en sejr – vel og mærke baseret på gårsdagens spiller- og holdstatistikker. Sådan fungerer NBA Live 365. I hvert fald i teorien.

I teorien. Ja. For det har ærlig talt været lidt svært for denne anmelder at finde ud af hvordan dynamikken rent faktisk kom til udtryk i spillet, da ligaen ikke er startet endnu, og der derfor ikke er særlig megen data at hente ned. Det sætter naturligvis sin begrænsning i forhold til ændringer hos spillere og hold. Men fungerer denne feature efter hensigten, er der tale om en meget interessant tilføjelse til NBA-serien. Det bliver spændende at følge denne Live-udvikling. Ideen er rigtig god.

NBA Live – nu med verdensmesterskab!
Spillets hoveddel er stadig Dynasty Mode, hvor man gennemspiller en hel sæson i NBA-ligaen. Denne del er der ikke ændret synderligt på.
Til gengæld finder vi en række andre spilmæssige tilføjelser. For det første er Be a Pro, som allerede er kendt fra FIFA- og NHL-serien, nu også kommet til NBA Live. I Be a Pro styrer du 1 spiller på holdet, hvilket kræver lidt tilvænning, fordi man skal tænke sit spil anderledes end normalt. Desværre er det ikke, som i FIFA og NHL, muligt at spille turneringer på denne måde. Man kan kun, af uvisse årsager, spiller enkelte kampe ad gangen.

En anden nyhed i 09-udgaven er, at man nu endelig har muligheden for at træde uden for NBA-ligaen. Så selvom serien altså stadig bærer NBA-navnet i sig, så har EA denne gang kigget ud over USA's grænser. Det er nu nemlig muligt at spille verdensmesterskab i basketball. Der tilbydes i alt 24 forskellige internationale basketballhold, hvor der spilles med internationale regler og størrelse på banerne. Ikke så ringe endda, som man ville sige i Jylland.

Ellers indeholder spillet mindre gameplaymæssige tilføjelser, såsom den nye ”pick and roll control”, hvor man får muligheden for at styre både boldholder og screener på samme tid. Det tager lidt tid at få has med denne styring, men når man først har grebet om den, åbner det op for nye måder at spille sig igennem modstanderens forsvar på.

Generelt må man sige, at styringen og gameplayet er virkelig vellykket i årets udgave af NBA Live.

NBA Live Academy: Idrætstime med EA Sports
Når man starter spillet føres man overraskende nok ikke til spillets hovedmenu, men placeres i en stor hal med forskellige træningsbaner. Lige til sagen. Ikke så mange dikkedarer.

Hallen kalder EA for ”NBA Live Academy”. Og har man ikke spillet NBA Live før, er dette en oplagt mulighed for at lære de helt grundlæggende styringsmekanismer i spillet. Det er bare at samle bolden op og gå i gang.

Vil man gå lidt mere systematisk til værks med træningen, så tilbyder hallen også det. Og det er egentlig her ”academy”-delen sætter ind. Til hver af hallens i alt fire baner hører nemlig en træner, hvor man via forskellige tilbudte udfordringer, kan øve sig på forskellige aspekter af spillet – og dermed, forhåbentlig, forbedre det. Det drejer sig blandt andet om rebounding, fast breaks, forsvars- og angrebssystemer osv. Udfordringerne fungerer som en række små mini-spil inddelt i forskellige sværhedsgrader.

Træningselementerne er rigtig gode, og det hjælper faktisk en med bedre at forstå spillet og måder man kan spille på. Desuden er minispillene i sig selv ret udfordrende – og der er også en achievement at hente, hvis man kan gennemføre dem alle sammen, som lidt ekstra krymmel på kagen.

Menumareridt
NBA Live Academy er i princippet et rigtig fint tiltag. En ærgerlig sideeffekt af indførelsen af denne hal er, at spillets menusystem partout skal køres ind og ud af denne hal, og det på en lidt for smart måde. I hallen er placeret en masse fladskærme, og når kampe startes og afsluttes zoomer kameraet ind og ud af disse fladskærme. Det ser enormt smart ud. Men det gør desværre også menunavigeringen unødigt langsomt. Ikke nok med at det tager lang tid at zoome ind og ud af NBA Live Academy, så er loadtiderne også urimeligt lange. Det er simpelthen for tungt. Og jeg ville meget hellere have foretrukket et grimt, simpelt navigeringssystem i stedet for dette.

Som man næsten kan fornemme af den vægt der er lagt på menusystemet, er NBA Live 09 et virkelig flot spil, sådan rent grafisk. Spilleranimationerne er helt i top, og de indledende introduktioner til kampene, med cheerleaders og det hele, tilfører den helt rigtige kampatmosfære.
Men igen: Menusystemet og navigeringen er så tung, at de ellers flotte animerede ture ind og ud af fladskærme og stadions rent faktisk hakker og generelt kører meget lidt flydende. Så hvad er pointen egentlig i at gøre meget ud af dette, hvis det ikke kan køre ordentlig? Det er en ommer EA.

Selvom kommentatorerne faktisk er rigtig gode, og kommer med masser af gode kommentarer og analyser (ja, sådan føles det faktisk), så er det som om, gentagelserne hurtigere sniger sig ind her, end det ellers er kutymen hos EA Sports. Det er en skam, men kan man leve med det, så er kommentatorerne faktisk behagelige at lytte til. Og synes man gentagelserne er for mange, kan man heldigvis slå dem fra.

Konklusion
Alt i alt er NBA Live 09 et rigtig godt og flot basketballspil. Især tilføjelsen af NBA Live 365 virker lovende, selvom det stadig er for tidligt at vurdere på hvor stor indflydelse det rent faktisk har i spillet.

Efter min mening tilbyder NBA Live 09 dog ikke samme grad af holdbarhed som for eksempel FIFA eller NHL-serien. Det er måske et spørgsmål om temperament og kærlighed til spillet, men fordi basketball spilles på en forholdsvis lille bane, er det sværere at variere sine gennemspil og angreb . Variationen er lidt mere snæver. Ligesom spillet også ofte klumper lidt sammen på banen. Og det selvom 09-udgaven faktisk indfører mange gode tiltag netop med henblik på at kunne variere angreb og forsvar på nye måder, blandt andet i NBA Live Academy.

Spillets udmærkede Xbox Live-del er selvfølgelig med til at forlænge holdbarheden, ligesom den nye internationale liga.

Et andet element der skæmmer lidt, er det meget tunge navigeringssystem, der nok ser flot ud, men som gør loadtiderne urimeligt lange.

Disse små stikpiller ændrer dog ikke ved, at EA Sports har lavet et rigtig godt basketballspil, som også er en forfinelse i forhold til forrige udgave af spillet. Der er med andre ord tale om et bundsolidt spil, som fans af serien trygt kan investere i.
NBA Live 09

NBA Live 09

UdviklerEA Sports