NBA Jam

Anmeldt af: Jakob Tofte - 3. december 2010 - kl. 13:00
6 0

Det er med en god, solid portion nostalgi i højsædet, at vi har taget hul på EA Sports' remake af NBA arkadeklassikeren, NBA Jam. Har tiderne ændret sig, eller kan NBA Jam stadig underholde?

I 1993 udviklede Midway det første NBA Jam. Spillet kom da klassiske stjerner som Magic Johnson og Larry Bird stadig var i folks hukommelse, og dagens største stjerner havde navne som Michael Jordan, Charles Barkley, Scottie Pippen og Patrick Ewing. Spillet blev modtaget med åbne arme i det meste af spilverdenen for dets simple, lettilgængelige og samtidig dybt urealistiske gameplay. Selv må jeg tilstå, at jeg ikke kan huske et spil, der sad lige så mange timer i sprækken på min gamle Sega Mega Drive. Det skulle da lige være det første spil i serien om Sonic the Hedgehog, men han var vel også for Sega, hvad Mario var for Nintendo, og derfor et absolut must for enhver Sega-ejer.

Der skulle gå ti år før Acclaim prøvede sig med et nyt NBA Jam. Dette blev der dog ikke taget ligeså godt imod som forgængeren, idet der var lavet om på en del ting. For eksempel var der tale om et 3-mod-3 spil, hvor klassikeren var 2-mod-2. Spillede vækkede i hvert fald aldrig rigtigt nostalgien for alle os, der havde mange og gode minder fra de tidlige 90'eres NBA klassiker.

Nu skriver vi 2010, og det er blevet tid til endnu et forsøg på at finde de gamle dyder, der gjorde NBA Jam så hamrende morsomt og simpelt, på én og samme gang. Og hvem kunne være bedre til at tage kampen op end de ukronede mestre i sportsspil, EA Sports. EA Canada står bag denne relancering, hvor der virkelig er søgt tilbage til de gamle dyder, samtidig med, at man har givet spillet en god indsprøjtning af spilstandarden anno 2010. NBA Jam var oprindeligt tiltænkt en rolle som tillæg for indløsning af kode, hvis man købte NBA Elite 2011. Spillet blev dog forsinket, og EA Sports valgte lynhurtigt at implementere et par spilfunktioner mere samt inkludere en onlinedel. Herefter blev spillet i stedet en retailtitel, dog til en nedsat pris, således at spillet sælges for ca. to tredjedele af normale titler. Spørgsmålet er så om der er nok for pengene, eller NBA Jam er for dyrt.

Spillet giver mulighed for at spille på en række forskellige måder. Man kan spille en kampagne på klassisk facon, som den vi kendte for 17 år siden. Her spilles der 2 mod 2 uden andre regler end goaltending og et skudur, således, at der skal afsluttes inden 24 sekunder. Man vælger sit hold og spiller herefter en gang imod alle 30 hold i NBA, og man bliver ved med at spille imod hvert hold til man har vundet. Når man har vundet over alle fem hold i hver af de seks divisioner afsluttes der med en legendekamp imod to legender fra den pågældende division.

Den anden store funktion hedder Remix Tour og byder på en række forskellige småkampe i for eksempel smash, hvor man skal ødelægge modstanderholdets backboard ved at dunke så vildt som muligt eller en klassisk omgang 21, hvor første spiller, der når pointene har vundet. Man kan også komme ud for Domination, hvor man skal score fra forskellige zoner på banen for at eje zonerne. Når man ejer zonerne giver de løbende point. Omvendt skal man forsøge at generobre modstanderens zoner. Desuden kan man spille 2 mod 2 remix, hvor kampen er den samme som i klassisk spil, bortset fra, at der fra tid til anden vil dukke små power-ups op på banen. Ved at tage disse bliver man hurtigere eller stærkere, eller ens modstander krymper til ministørrelse. Efter visse milepæle i Remix Tour dukker der sågar også gamle legender op, som inviterer til Boss Battles.

Alle de små spilfunktioner som smash, domination, elimination, 21 og remix kan spilles af et varierende antal spillere, og de kan alle spilles enkeltvis også. På onlinesiden er der ligeledes mulighed for at spille alle spilfunktionerne. Spillet er vældig underholdende online, og det fungerer på normal EA Sports vis, hvilket vil sige, at man sommetider risikerer at blive smidt af serverne, men det betyder til gengæld også, at når det endelig kører, hvilket det gør for det meste, så kører det også glimrende. Oplevelsen var glidende og fri for lag. Det er et dejlig enkelt spil at dyste i, og så er det ganske som i andre EA Sports titler muligt at invitere gæster til spillet på en ekstra controller fra samme maskine. Det skal bare bemærkes, at det er ekstremt svært grænsende til umuligt at finde nogen at spille med, medmindre man spiller unranked imod nogen i et Xbox Live Party.

Som nævnt har det altid været en mærkesag for NBA Jam at levere en simpel og lettilgængelig spiloplevelse. Det lykkes endnu en gang. Man spiller som nævnt oftes 2 mod 2. Her styrer man kun den ene figur, og der er ikke mulighed for at skifte spiller. Man kan få sin medspiller til at afslutte eller aflevere ved et knaptryk, men decideret kontrol har man kun over én spiller. Herudover kan man vælge om man vil benytte den højre analoge pind eller A,B,X,Y. Lige meget hvad man vælger kan man offensivt kun lave spinmoves, aflevere, skyde samt løbe hurtigt. Hvis man kombinerer det rigtigt og øver sig lidt, så kan man lave pragtfulde ting og udspille sin modstander, selv med de basale og begrænsede muligheder. Defensivt kan man blokere, stjæle bolden, skubbe modstanderen samt løbe hurtigt. Det virker simpelt og det er det også. Det er dog ikke kedeligt. Efter en smule øvelse finder man ud af, at man faktisk kan klare rigtig meget med de begrænsede kontroller, og det er egentlig en sand fornøjelse for en gangs skyld at få et simpelt sportsspil i hænderne.

Som stor fan af de fleste sportsspil er jeg bestemt ikke modstander af den udvikling spillene har taget når det kommer til dybde og kontrolmuligheder, men spillenes tiltagende dybde kommer ikke uden omkostninger, for eksempel ved at man taber en masse spillere på gulvet. I gamle dage var det muligt at tage en gang fodbold eller basketball med en kammerat, der lige kom forbi, også selvom han eller hun aldrig normalt spiller og måske ikke ejer en konsol. Nu om dage er det umuligt, idet kompleksiteten og den påkrævede træning gør, at ”almindelige” mennesker er udelukket fra spilverdenen. Med NBA Jam er vi tilbage til gamle dage, hvor alle kan samle controlleren op og føle, at de har en chance for at levere det, der skal til. Et herligt alternativ at have til den solide bunke af komplekse sportsspil.

Implementeret i NBA Jam er også en lang række små challenges, eksempelvis vind 5 kampe i træk eller vind 10 rebounds. Der er masser af dem, og de låser en række forskellige ting op i spillet. Her kan der være tale om specielt malede bolde, store hoveder, gamle NBA legender og meget andet. De spiller kun en birolle i den overordnede spiloplevelse, men er alle et incitament til at spille mere. Ikke særlig innovativt, men det virker. NBA Jam serien har altid været kendetegnet ved at indeholde hemmelige hold. NBA Jam anno 2010 er skam heller ingen undtagelse. Ved en række knaptryk kan man låse op for forskellige skjulte hold, som absolut intet har med NBA at gøre. Holdene er godt lavet og meget underholdende at spille med. Hvis du allerede nu sidder og undrer dig, og du gerne vil vide, hvilke hold, der er tale om, så kig ind senere. Vi offentliggør en liste over holdene samt røber, hvordan du låser op for dem, i en separat nyhed umiddelbart efter færdiggørelsen af anmeldelsen.

Grafisk er NBA Jam lidt for sig selv. Med en udmærket grafik, som bestemt godt kan gå an i 2010 er det godkendt. Det morsomme er, at EA samtidig har valgt at lægge et gammelt arkadepræget look på spillet ved at bruge todimensionale fotos af spillerne som hoveder. Det ser til tider decideret hylende morsomt ud når spillerne løber rundt i et moderne spil med påklistrede hoveder. Samtidig er spillerne på bænken, træneren samt publikum lavet som noget, der ligner animerede papfigurer, hvilket alt sammen er med til at skabe et moderne spil, som samtidig hele tiden minder os om, at her er der tale om en hyldest til de gode, gamle dage.

På lydsiden leveres der et meget begrænset udvalg af hiphop, hvilket er ok, men også en smule ensformigt. Igen er det nostalgien, der bærer oplevelsen, idet Tim Kitzrow er tilbage som kommentator sytten år efter det første spil. Det er fuldstændig som at sidde ved sin gamle Mega Drive når Mr. Kitzrow giver den gas med kommentarer som ”Boom-shaka-laka” eller ”He's on fire”.

Alt i alt er NBA Jam et fint, lille spil, der i høj grad fejrer de gamle dyder. Man har magtet at skabe et nutidigt arkadespil med masser af paralleller tilbage til den gamle klassiker fra 1993. Og det er måske ikke så underligt med Mark Turnell på sidelinjen som teknisk rådgiver. Turnell er ingen ringere end skaberen af det første NBA Jam spil, så hvem andre end ham, har ligeså godt belæg for at vide, hvordan tingene bør være. Spillet er en smule småt og mangler lidt dybde og længerevarende appel. Heldigvis er EA Sports godt selv klar over dette, idet spillet sælges til en markedspris på omkring 300-350 kroner. Dette er stadig en smule dyrt, og man kunne undre sig over, at det ikke i stedet er blevet udgivet på Xbox Live Arcade. Hvis man elskede det første NBA Jam, ligesom undertegnede, vil man helt sikkert smile halvnostalgisk flere gange imens man får ringen til at brænde og hører alle de gamle catchphrases fra Tim Kitzrow. Spillet er bestemt en oplevelse værd, men under alle omstændigheder ville jeg anbefale at man venter med at købe NBA Jam til det falder en smule mere i pris.
NBA Jam

NBA Jam

UdviklerEA Sports Canada