NBA Ballers: Chosen One

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 9. maj 2008 - kl. 11:20
3 0

Snør dine sneakers, få styr på dine moves og gør dig klar til en omgang arcade basket.

Få styr på bling-bling’en, snør dine sneakers og gør dig klar til at flashe dine moves. Det er muligt at NBA sæsonen er afsluttet men nu gælder det i stedet masser af street credibility, håneret og store mængder blære-faktor.

Som delindehaver af NBA licensen, har Midway nærmest en fast opgave i at sende en pendant til EA’s basketserie på markedet. Dette har udviklerne Midway Amusement Games så gjort igen, og dette har udmøntet sig i NBA Ballers Chosen One.

Hvert år når NBA sæsonen afsluttes mødes en forsamling af de største stjerner og gamle, men stadigvæk overraskende konditionsdygtige, legender i en turnering kaldet NBA Ballers. I selvsamme turnering uddeles årligt et wildcard til en ung, talentfuld men ukendt spiller og i år er det dig der er inviteret! Historien er dermed lige så overfladisk som den er ligegyldig, for det hele drejer sig jo om én ting – basketball!

NBA Ballers Chosen One er ét af disse basketspil hvor realismen er sat i baggrunden, og fokus er på at give spilleren muligheden for at udføre de ting, som man aldrig nogensinde ville blive i stand til at gøre i virkeligheden. Dermed er der lagt op til arcade-action for alle pengene, med alt hvad det indebærer af blærede trick-moves, beskidte kneb og svedige game-breakers. Eller det vil sige, det var i hvert fald udviklerens intention – virkeligheden forholder sig desværre en anelse anderledes.

Den første opgave man skal give sig i kast med er, at oprette sin spiller og her er der rigeligt med muligheder for at ændre alt fra hudfarve til hårstil, sko, bukser og sågar briller, kæder og andet lir. Dette er selvfølgelig fedt for udseendets skyld, men ikke just vigtigt når det kommer til selve kampene. Det er dine spillers skills derimod, og ligesom ved udseendet får man mulighed for at bestemme, lige præcis hvilke egenskaber din spiller skal mestre. Disse skills udvikler sig i løbet af kampene, således at hvis du har spillet en god kamp med mange blocks, så vil spilleren primært udvikle sig i sine block-egenskaber.

Ved første øjekast er NBA Ballers nemt at gå til. Kontrolsystemet er nogenlunde ligetil og med en mere arcadepræget tilgangsvinkel behøver man ikke at være en ørn til regelsættet i basketball for at kunne gå i gang med at spille. Spillet består af seks forskellige levels, som hver især indeholder seks forskellige udfordringer. Disse udfordringer varierer således, at man kommer til at spille head-to-head, 2 vs. 2, alle mod alle med tre personer på banen og også dunks og tre-points kast på tid. Herudover kan kampene variere, således at man har forskellige opgaver under kampene som f.eks. at udføre forskellige moves, holde din modstander fra at score på tre-points kast eller holde modstanderen under et vist antal scorede points. Dette giver en fin afveksling fra kamp til kamp, dog uden at det revolutionerer selve gameplayet.

Kampene er som man kender det fra de f.eks. NBA Street Homecourt. Man spiller mål-til-mål eller på samme banehalvdel, og under kampene kan man gøre brug af de almene basketball begreber som f.eks. driblinger, blokeringer, dunks osv. Derudover har man via LT og RT knappen at udføre forskellige tricks som f.eks. at kaste bolden i hovedet på sin modstander ved tryk på RT+X, at udføre et såkaldt fool-move med LT+X eller sågar at udføre en række forskellige trick kombinationer, hvor man skal trykke kombinationen af taster i takt med at de kommer frem på skærmen. Denne form for trick udløses ved et tryk på LT+LB.

Disse moves har, udover at få din modstander til at ligne en amatør, til formål at fylde et boost-meter op således at du åbner op for nye og kraftigere angreb. Dit boost-meter kan opgraderes i tre forskellige niveauer. I niveau et får du muligheden for at lave et 100 % sikkert steal, eller en blæret dribling. I niveau to har du muligheden for at lave en 100 % sikker scoring eller et block af modstanderens dunk, hvor du tilmed får bolden. Du kan ligeledes bruge et niveau to angreb på at annullere modstanderen, såfremt han får held med at få sit boost-meter op til niveau tre. Niveau tre er en decideret game-breaker, hvor du, ved udførelsen af denne, lukker kampen til din fordel. Du kan være bagud 40-0, og alligevel vinder du kampen, såfremt du udfører et niveau tre angreb. Disse angreb udføres ved et tryk på LT+RT og så den knap der har med den givne handling at gøre (X for et steal, B for et skud og Y for et block). Udover det smarte move giver disse trick-moves et boost til spillerens egenskaber, således at evnen til at dunke f.eks. bliver forbedret med 5% eller lignende.

På papiret er dette jo godt nok, men desværre lider NBA Ballers Chosen One af en række fejl og mangler som virkeligt sætter sorte skyer over gameplayoplevelsen. Den mest markante frustrationsfaktor er uden tvivl de ovennævnte tricks. Årsagen hertil er, at hver gang man udfører ovenstående trick-moves, så indledes en trick sekvens, hvor man ser spilleren udføre sit move. Denne sekvens tager ca. syv-otte sekunder og den kan IKKE skippes, hvilket virkeligt er irriterende, når man for 110. gang skal se sin spiller liste bolden fra sin modstander på præcist samme måde som de forrige 109 gange. En anden ærgerlig fejl ved trick-systemet er, at når man er ved at udføre en kombination af tricks via LT+LB, så springer kameraet straks rundt i alle mulige og umulige vinkler, hvilket ærlig talt er sindssygt irriterende når man nu sidder og koncentrerer sig om at ramme kombinationen af kommandoer som kommer frem på skærmen. Derudover har udviklerne af en eller anden grund valgt at goaltending, charging og fouls er inkluderet i kampene. Goaltending kan man som sådan godt forstå, men det virker ærlig talt lidt tamt at skulle have arcadepræget basketballoplevelse, hvor man kan blive dømt ude for charging eller fouls.

Spillet har herudover en række aldeles irriterende fejl, som f.eks. boldens fysik. Blandt andet kan man opleve at bolden efter en misbrugt chance kommer hoppende direkte mod din spiller, men pludseligt lægger sig død, som var den punkteret. Derudover er spillets AI stort set ikke tilstedeværende, hvilket specielt kommer til udtryk når du spiller med flere spillere end to på banen. Din holdkammerat i 2 vs. 2 kampene fungerer i de fleste tilfælde mere som en kegle med ben, end en egentlig medspiller, hvilket ofte resulterer i at modstanderen nærmest spadserer ned og scorer gang på gang. Spillets lavpunkt er dog uden tvivl de mildest talt frustrerende alle-mod-alle kampe, hvor tre mand konkurrerer på samme banehalvdel, om samme bold, men mod hinanden. Ofte vil disse kampe være 90 % møven og masen under kurven og 10 % konstant blokering, hvor ingen aner hvor bolden er. En fuldstændig umulig udformning af en ellers glimrende idé.

Grafisk set befinder NBA Ballers Chosen One sig i den bløde mellemvare. Grafikken er finpudset fra de tidligere spil i serien, men kan slet ikke måle sig med sværvægterne indenfor grafisk formåen. Miljøerne er ok, til trods for at de trods alt er begrænset til en basketballbane og enkelte baggrundsgenstande. Spillerne er også gennemsnitligt udformet, men dog kan man ikke undgå at tænke på hvor unaturligt falske spillerne ser ud. Specielt i de situationer hvor kameraet zoomes helt op i ansigtshøjde vil man bemærke, at spillerne mest af alt ligner dukker med et ensartet, tomt udtryk i ansigtet.

Også på den grafiske side har spillet et par bemærkelsesværdige fejl. Hvis man udsmykker sin spiller med alle genstande fra top til tå, vil man i enkelte baner opleve, at frameraten falder drastisk når der er flere spillere på banen. En anden fejl, der dog ikke påvirker spillet er, at nettet i kurven overhovedet ikke reagerer når man udfører en trick-move scoring. Dette ser fuldstændigt uvirkeligt ud og medvirker, ligesom spillernes udseende, til at der ikke kommer liv og sjæl i omgivelserne.

Spillets stærkeste side er uden tvivl lydsiden. Udover rapperen Chuck D., som fungerer som nyhedsvært og kommentator, indeholder spillet en række udmærkede lydspor, som dog mest af alt er en række forskellige beats med fin rytme og god relevans for spillets ånd. Der er også godt gang i lydeffekterne på banen, hvor specielt lyden af en bold der rammer kurven er skruet op på et nærmest overdrevent niveau. Man kunne dog godt have ønsket sig flere hånende bemærkninger spillerne imellen som det er tilfældet i NFL Street Homecourt, idet dette giver mere personlighed spillerne imellem.

Når man har tæsket de mange modstandere og klaret de mange opgaver i singleplayerdelen er det naturligvis tid til at hoppe online og udfordre andre basketglade gamere. Onlinedelen er head-to-head og der kan vælges alt fra spilletid, til score limit, hvilken bane man vil bruge og hvilken spiller man ønsker at benytte. Sidstnævnte er naturligvis fedt nok, men det kan dog være svært for ikke-basketkyndige at finde rundt i de mange navne. Gudskelov er der stat-meter der viser hvor gode de enkelte spillere er, men det ender desværre ofte med at alle spiller som f.eks. Ray Allen, der virkeligt har top skills.

Selve onlinedelen fungerer udmærket. Det er en smule ærgerligt at der ikke er flere valgmuligheder som f.eks. nogle af de opgaver man bliver stillet overfor i singleplayerdelen, men har man en god kammerat at spille online med, så giver det spillet ekstra levetid. Jeg vil dog næsten anbefale at man, såfremt man ikke har én i forvejen, anskaffer en kammerat med spillet, da det til tider kan være umenneskeligt svært at finde onlinekampe, og da kampe mod forskellige mennesker man ikke kender hurtigt bliver trivielt pga. de manglende valgmuligheder.

Overall kan NBA Ballers Chosen One ikke rigtigt stå distancen. Spillet er alt for hurtigt gennemført og alt for trivielt til at man gider at tage en tur igennem samtlige opgaver igen på en højere sværhedsgrad. Når man først har gennemført singleplayerdelen er der stort set ikke andet at tage sig til, medmindre man springer online med en kammerat og dyster internt. Er man umådeligt basketballinteresseret vil det naturligvis give større incitament til at købe spillet, men undertegnedes indtryk var uden tvivl, at spillet bedst egner sig som lejespil til en weekend med andre basketballinteresserede.
NBA Ballers: Chosen One

NBA Ballers: Chosen One

UdviklerMidway Amusement Games