NBA 2K14

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 16. oktober 2013 - kl. 22:34
1 0

Det er blevet tid til at iføre sig de klassiske svedbånd og prøve kræfter med basketspillet NBA 2K14, men vil spillet få ligeså stor succes som sin forgænger? Læs mere i anmeldelsen her.

Det er efterhånden ved at være mange år siden, at det første NBA2K spil landede i butikkerne og blev slynget henover disken til de forventningsfulde gamere, der søgte den virtuelle version af den populære sport. Selv må jeg dog krybe til korset og indrømme, at basketball aldrig rigtig har vækket min interesse, og jeg gik derfor også til opgaven med at anmelde dette spil uden den store basket-viden. Jeg så det derfor samtidig også som den perfekte mulighed for endelig at finde ud af, hvad det er, der gør denne sport så speciel. Svaret fik jeg bestemt også, efter at have spillet NBA2K14.

Spillet med den lidt specielle titel leverer nemlig en helt fantastisk basketball oplevelse, der fanger dig med det samme, med den medrivende atmosfære og de imponerende kommentatorer. Visual Concepts, som er udviklerne bag spillet, har tydeligvis haft fokus på at skabe et spil, der oser af realisme på alle tænkelige måder. Tilskuerne reagerer på spillet på banen, f.eks. rejser de sig op når kampen er ved at komme ind i en afgørende fase. Dette er med til at gøre spillet mere intenst og det får hurtigt ens hjerte til at banke hurtigere, da kampen føles mere betydningsfuld. Udover tilskuerne, giver heppekorspigerne, kommentatorerne og maskotterne, også meget liv til spillet; endda i sådan en grad, at andre sportsspil må bøje sig i støvet. NBA 2K14 er et fantastisk eksempel på, hvordan man skaber en sportslig atmosfære, der trods alt er en vigtig faktor for at skabe et godt og realistisk sportsspil.

Min tid sammen med NBA 2K14 har dog ikke kun været præget af ren lykke, selvom det måske lige umiddelbart kunne lyde sådan. Spillet er nemlig rigtig svært at sætte sig ind i hvad både angår regler og ikke mindst styring. Dette er ikke et spil, man lige sætter i maskinen og spiller med sine venner, hvis man ikke har prøvet det før. Der kræves en del træning før man får den fulde glæde af spillet, og man skal derfor være klar på at væbne sig med tålmodighed. Heldigvis har spillet en træningsdel, der stærkt kan anbefales, hvis man ikke har prøvet tidligere udgaver af NBA 2K.

Når det er sagt, er der dog en række fede muligheder ved styringen blandt andet, at du ved hjælp af RB-knappen kan bestemme specifikt hvilken spiller, du ønsker at spille til. Derudover skal du bruge højre analoge pind til at score med, men den giver også muligheden for at udføre en række forskellige driblinger, som man f.eks. også kan i FIFA. Det er altså ikke manglen på muligheder, men nærmere det modsatte, der kan gøre styringen i spillet besværlig.

Som før nævnt oser NBA 2K14 af realisme, og det skyldes blandt andet også den grafiske side af spillet. Grafikken er nemlig utrolig flot, og der er bestemt ikke sløset på dette punkt. Spillerne ligner til forveksling den ægte vare, selvom man godt kan se, at ikke alle ansigter er lavet lige godt. Det er dog kun en lille detalje, der ikke påvirker den grafiske oplevelse som helhed. Den flotte grafik påvirker heller ikke spillets ydeevne, så det kan spilles uden forstyrrelser.

Menuerne i NBA 2K14 kan dog give en del forstyrrelser i spiloplevelsen, da de til tider er meget forvirrende og uoverskuelige. Der skal op til flere gange ledes godt, for at finde det man ønsker og det er frustrerende, når man bare gerne vil spille. I sammenligning med andre sportsspil, er det klart et punkt, hvor dette spil halter, da man sidder lidt med følelsen af, at det kunne have været lavet meget bedre.

NBA 2K14 byder på en langt række forskellige spiltyper, hvor de fleste af dem allerede er kendte fra de forrige spil. ”LeBron: Path to Greatness” bliver dog præsenteret for første gang i dette spil. I den nye spiltype skal du opleve, og spille, en række scenarioer med den verdenskendte basketballspiller fra Miami Heat: LeBron James. Dette er en okay feature, men vil helt klart være mest underholdende for dem, der har en viden inden for basketball-verdenen. For undertegnet, der som sagt ikke er basketball-fan, er denne nye spiltype lidt svær at blive fanget af.

Noget der til gengæld fangede mig var MyCareer, hvor du kan skabe din egen basketballspiller og kæmpe dig var rookie status til en sand legende. MyCareer minder utrolig meget om FIFAs Be-a-Pro, hvilket jeg har været meget begejstret for. Det er nemlig utrolig svært at stoppe med at spille, når man først er begyndt, da man hele tiden har lyst til lige at tage en kamp mere for at forbedre sin spiller. For at komme videre i karrieren kræver det dog, at du spiller en god kamp hver gang, og der skal derfor også stor koncentration til, hvis man vil lykkes i denne spiltype. Samtidig kan du også se din løn vokse og antallet af fans stige.

En af de andre spiltyper er MyTeam, hvor du laver dit eget hold og køber udvalgte spillere for in-game coins, der optjenes ved at spille kampe. Konceptet i MyTeam minder meget om Ultimate Team i FIFA, men er dog langt fra ligeså gennemarbejdet som Ultimate Team er. Det skal dog siges, at MyTeam er ganske underholdende, men ikke alene grund nok til at købe spillet.

Spillet har også en onlinedel, der fungerer upåklageligt rent teknisk. De fleste, der spiller NBA 2K14, er dog ret gode til det, og man skal derfor være klar på at blive udfordret af personer, der virkelig ved hvordan man kaster bolden i nettet. Det betyder, at det måske ikke lige er den spiltype, man skal starte med at spille, hvis man er helt ny. Til gengæld vil det være virkelig underholdende for den mere øvede spiller.

NBA 2K14 er på mange punkter et rigtig godt og gennemført basketballspil, der helt klart skal købes, hvis du har en interesse for basket. Blandingen af den overbevisende grafik og den fantastiske stemning er med til at gøre dette til et rigtig godt sportsspil. Der er dog rigtig mange funktioner og muligheder i spillet, som måske vil skræmme nogen væk, da det kan virke uoverskueligt og for krævende. Det skal derfor tages med i overvejelserne før man går ud og investerer i NBA 2K14.
NBA 2K14

NBA 2K14

UdviklerVisual Concepts