Nascar 08

Anmeldt af: Christian Monrad (Kendtehans) - 19. november 2007 - kl. 20:45
6 0

I Nascar 08 får du muligheden for at prøve kræfter med ægte amerikanske stockcars og elipseformede racerbaner på det nordamerikanske kontinent.

Nascar 08 er den 11. udgivelse i titelserien, hvor EAsports tager dig med ind i en rå verden af ellipseformede racerbaner og bøjede kofangere. Nascar og Stock Car Racing er kæmpe stort i Nordamerika, og målt på tv-interesser, reklamer og sponsorer, regnes sporten for den næstmest populære i USA, kun overgået af den nationale fodbold liga (NFL).

Nascar (National Association for Stock Car Auto Racing) er den største paraplyorganisation for Stock Car Racing i USA; altså et forbund eller en forening for en række af mindre stockcarforbund og serier i USA. De tre største serier under Nascar-forbundet er Nextel Cup, Busch Series og Craftsman Truck Series, hvor forskellen på modifikationerne mellem bilerne i de respektive serier nok er lidt svær at få øje på for en helt almindelig europæer.

Gameplayet for denne type af stockcar-race er lidt anderledes end det vi ellers er vant med fra de andre race-udgivelser til Xbox 360 og de øvrige konsoller. Det ved EA godt, så inden du overhovedet får lov til at gå i gang med spillet, skal du bestå en lille prøve først, hvor EA-folkene på bedste pædagogiske vis forklarer dig hvad Nascar Racing is all about. Introduktionen foregår i ’Chase-mode’, hvor du skal styre din bil ind i modstanderens slipstrøm og udnytte det momentum af kraft og fart, som du kan opsamle i dække af modstanderen. Hvis du ikke allerede vidste det, så er kodeordene i Nascar ’draft’, ’drifting’ og ’slingshot technique’.

Er du vant til den knivskarpe og detaljerede grafik i Forza 2, vil du have en lidt lunken fornemmelse omkring Nascar 08. Det er lige ved og næsten, og så alligevel ikke. Grafikken og detaljerne er langt fra dårligt, og banegrafikken nærmer sig på nogle områder det rigtig gode, men grafisk er Nascar 08 alligevel mere end en halv omgang bag den flydende og fornemme grafiske præsentation, som vi er blevet præsenteret for i Forza 2 og til dels i PGR 4. Nascar 08 mangler en omgang med det fine sandpapir, hvilket til tiden reducerer spillet fra at være en ren race-simulation til at være noget der minder om en arcade-udgivelse, hvor bilen fra tid til anden bevæger sig mærkeligt glidende hen over asfalten. Derudover står bilens bagerste del irriterende firkantet frem for feinsmækkerens kritiske øjne, og det er som om karosseriet kun kan bøjes i kedelige og lige vinkler, der ikke nuanceres eller bevæger sig, når en modstander banker op i enden på dig, hvilket de gør hele tiden.

Lad den først bombe springe med det samme! Dette er en EA-udgivelse uden en carrier-mode. Hvorfor EA ikke har implementeret den mest oplagte spilvariant i Nascar 08 vides ikke, men det er både mærkeligt og meget ærgerligt. Et spil af denne type under EA’s vinger burde være synonymt med muligheden for en karriereprofil af den klassiske type, hvor man har muligheden for at udvikle sin profil ved, at spille sig gennem den eksisterende liga eller forbund. I stedet har EA spredt flere elementer fra den klassiske karrieremulighed ud over de øvrige spilvarianter.

I ‘Race Now’-spilvarianten har du muligheden for at gå lige til stålet med det samme, og prøve kræfter med den serie eller bane du ønsker. Du kan teste og gennemsmadre enhver bil i enten Nextel Cup, Nascar National Series eller Nascar Craftsman. De tre serier går igen i de tre spilvarianter ’the chase’, ’season’, ’Toyota Racing’, som er henholdsvis to forskellige challenge-modes og muligheden for at gennemspille en sæson.

Lad så den anden bombe springe! Nascar 08 giver dig ikke mulighed for at spille mod dine venner i splitscreen hjemme foran fladskærmen. ”Hvorfor?” kan vi spørge, men det er som om Nascar 08 ikke giver noget svar. I stedet kan vi kun undres over denne nye nedslående tendens, der er ved at gribe om sig. Det samme var tilfældet med Colin MCrea’s DIRT-udgivelse i sommers og nu Nascar 08. Det er ganske enkelt for dårligt og en reducering af spillet, at man ikke har muligheden for jorde sin bedste ven ind i barrieren med den smadderkasse af en stockcar man river rundt på en af Amerikas mange motorbaner, imens man sidder ved siden af ham og griner ham lige ind i fjæset.
Onlinedelen ser til gengæld ganske fornuftig ud, og byder på muligheden for at spille imod andre Live brugere i både Nextel Cup, Nascar National Series og Nascar Craftsman. Problemet er bare; ”hvor er de andre?”. Man kan vente meget lang tid på at finde andre onlinebrugere, inden man kan gå i gang.

I Nascar 08 kører man rundt, rundt og rundt hele tiden. Det gør man jo i Nascar Racing, og det kan man jo ikke lave om på, når man skal udvikle og udgive et spil, der bygger på denne form for motorsport. Man skal nok i stedet spørge sig selv, om der er kød nok på benet til en udgivelse over genren, fordi det i længden kan blive rigtigt kedeligt at køre rundt og rundt på amerikanske racerbaner, der unægtelig ligner hinanden til forveksling.

Var der ikke fugls føde på Nascar-kødbenet, så er det i hvert fald lykkedes EA at finde og lave et afkog på lige præcis det, som Nascar motorsporten kan, nemlig de vanvittige sammenstød, der er essensen i Stock Car Racing. Et ellers trivielt gameplay reddes på stregen af de konstante vilde og sindssyge sammenstød, der sker igen og igen. Det gælder om at komme først i Stock Car Racing, men det gør bestemt ikke noget, at man undervejs tvinger en modstander hen op over bagsmækken på en tredje konkurrent, så de begge smadrer ind i barrieren, for at fortsætte i en dobbelt pirouette, og til sidst smadre ned i de efterfølgende biler. Det er simpelthen for vildt, og så oprivende, at man sidder med armene i vejret, når ens kunststykke bliver vist i replay.

Hvis du vil købe Nascar 08, så gør dig selv den tjeneste, at købe Wireless Racing Wheel samtidigt, hvis du ikke allerede har købt det, fordi der er for en gangs skyld en verden til forskel mellem om du forsøger at styre din Nascar-racer med en standart kontrol i hånden eller med rat og pedaler. Styringen er decideret svær med en almindelig kontrol, og det er næsten umuligt at lave de små fine korrigeringer med thumbsticken, som spillets styring forlanger. Nascar 08 er en udgivelse, der hænger næsten uløseligt sammen med rat og pedaler, hvis man bare skal havde en nogenlunde rimelig chance for at komme først over målstregen, og ikke konstant miste kontrollen over bilen.

Nascar 08 er ikke en nødvendighed i enhver spilsamling, fordi der er bestemt andre titler, som er langt vigtigere at anskaffe sig først, bl.a. Forza 2 og PGR4. Men Nascar 08 er en anderledes race-simulation, som kan give dig en anderledes race-oplevelse, hvis du er gået kold i Forza 2 og PGR4.
Nascar 08

Nascar 08

UdviklerEAsports