Narco Terror

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. august 2013 - kl. 19:25
2 0

Hvis 80’ernes actionfilm var noget for dig, vil du sikkert elske Narco Terror. Her er alt hvad der skal være, bortset fra Arnold. Læs vores anmeldelse af Narco Terror her.

Narco Terror er en særdeles actionfyldt twin-stick shooter, der hylder de kiksede actionfilm fra 1980’erne samt nogle af de første actionspil fra nogenlunde samme tidsperiode.

Det hele er så kikset, at det er godt og klichéerne står linet op, så man næsten ikke få luft; der er højeksplosive tønder overalt, de kiksede one-liners flyver gennem luften og eksplosionerne er så store og overdrevne, at de får de første Rambo film til at ligne børnefjernsyn.

Endelig er historien tyndere end papir, men den er heller ikke vigtig i et spil som dette, men det er noget med, at man som Rick Quinn, smadrer alt på sin vej fra Miami til Sydamerika, for at befri ens kidnappede datter. Det er lige præcis historie nok til, at man har en god grund til at skyde vildt omkring sig og smadre alt. Spillet opfordre endda til, at alt skal smadres, da man ikke alene får point for at dræbe fjenden, men også penge for at skyde tønder, lastbiler, trækasser, paller med kokain og meget andet i smadder, så det hele eksploderer.

I løbet af spillet får man adgang til fire slags våben, man frit kan vælge imellem, nemlig en pistol, en shot-gun, et maskingevær og en minigun, der ligner noget, som er taget fra en kamphelikopter. Disse våben kan opgraderes med de penge, man får for at smadre sig vej igennem de otte forholdsvis lange levels. Foruden disse standardvåben, får man i kortere perioder adgang til granatkastere, flammekastere og ja, lasergeværer.

Hvert våben har fire forskellig slags ammunition, der også bliver tilgængelig i løbet af spillet. Der er ammunition, som sætter ild til fjenden, en anden, der kan bryde igennem deres panser, en tredje, som lammer fjenden med strøm og endelig en slags målsøgende ammunition, der altid vil søge den nærmeste fjende. Løber man tør for disse fire typer af ammunition, har man altid standard ammunitionen, som man aldrig løber tør for, så det er bare med at skyde vildt omkring sig.

Som sagt består single player delen af otte forholdsvis lange levels, hvor man kommer igennem den obligatoriske jungle, de gamle fabrikker og havneområder. Foruden at løbe igennem disse levels, som er set skråt oppefra, kommer der sektioner, hvor man tager kontrol over nogle stationære maskinkanoner, andre hvor man flyver og skal nedkæmpe fly eller helikoptere i ægte 1942 stil og andet, der skaber lidt variation i et ellers ret ensformigt gameplay.

Selv om Narco Terror ikke sætter nye standarder for genren på nogen måde, er det alligevel et fint og underholdende spil. Det er så fjollet og over-the-top, at det faktisk er morsomt. Styringen fungerer fint, våbnene virker tunge og effektfulde og generelt fungerer det som det skal. Det kan dog virke lidt upoleret visse steder, da grafikken kan hakke når der er mange eksplosioner på skærmen og jeg oplevede, at min energimåler pludselig ikke virkede længere og at omgivelserne forsvandt, så man stod ude i ingenting og jeg måtte genstarte spillet, for at få tingene til at virke igen.

Single player delen kan spilles lokalt side om side med en ven, der kan hoppe ud og ind af spillet, som man ønsker det. Multiplayer delen foregår også side om side med en ven, bare over Xbox Live og det fungerer fint.

Narco Terror lanceringstrailer

Grafisk er Narco Terror lidt blandet – og ligesom resten af spillet, lidt groft i kanten. Omgivelserne varierer fra flotte og fine i junglerne, til kedelige, klaustrofobiske og kluntede når man er inden døre. Eksplosionerne ser fine ud, men kan til tider være så store, at man kan have svært ved at se hvad der foregår på skærmen. Lydsiden fungerer som den skal, med effektfulde lyde fra eksplosionerne, mens lydene fra våbnene, godt kunne være lidt bedre. Vores hovedperson fyrer one-liners af i samme hastighed som kuglerne flyver ud af hans maskingevær og han gør det med en stemme, der kun kan være skabt af en flaske whisky og en karton smøger om dagen. Jo, klichéerne lever i bedre velgående.

Narco Terror kan gennemføres på en dags tid og det er fin underholdning for prisen på 800 MSP, men forvent ikke den helt store spiloplevelse – men til gengæld får du masser af action, masser af eksplosioner og one-liners så kiksede, at man næsten ikke kan holde det ud. Lyder dette som noget for dig? Så skulle du tage et kig på Narco Terror, der kan købes nu på Xbox Live Marketplace.
Narco Terror

Narco Terror

UdviklerRubicon Organization