Mx vs ATV: Untamed

Anmeldt af: Morten Skou - 3. marts 2008 - kl. 22:57
12 0

Hvad enten man er til store Cross-maskiner, små motorcykler eller de helt store monstertrucks, så har MX vs. ATV det hele.

En ny udgivelse i MX vs ATV serien lander om kort tid på alle europæiske næstegeneration konsoller. Xbox 360 er naturligvis en af dem. Spillet har allerede været ude i et par måneder i USA.

Hvad enten man er til store Cross-maskiner, små motorcykler eller de helt store monstertrucks, så har MX vs. ATV det hele. Vil man spille alene, er der en række forskellige muligheder i singleplayerdelen af spillet. Der er naturligvis mulighed for at vælge ”Quick event”, hvor man hurtigt kan komme i gang med at køre et tilfældigt løb. Derudover er der mulighed for selv at definere et event, dette gøres under ”Custom Event”. De to mest interessante dele er dog ”X-cross tournament” og ”Event series”. Førstnævnte er en turnering, hvor man får mulighed for at køre en lang række forskellige løb på forskellige køretøjer. Sidstnævnte er en lang række forskellige serier, hver serie er indenfor sin egen kategori med forskellige køretøjer.

Netop køretøjerne er der som sagt en hel del af - hele ni forskellige kategorier. Der er mulighed for at ændre udseendet på sine køretøjer, dog er det begrænset til farveændringer og tilføjelse/ændring af forskellige elementer – egentlig ekstra ydelse får man ikke ud af det. Vil man have ekstra indflydelse på hastigheden og lignende, så er der mulighed for at ændre nogle småting i en slags ”Performance tuning”-sektion. Her kan man via indikatorbarer ændre på opsætningen af køretøjet, alt har en pris, så hvis man vil have det til at accelerere hurtigere, så vil tophastigheden blive langsommere og så videre.

Der er lidt loadetid inden hvert løb. Heldigvis har THQ været opmærksomme på det, og i samme stil som EA’s sportsspil er det nu muligt at køre rundt på en træningsbane, imens den rigtige bane bliver indlæst. Når den er færdig med at loade, trykker man blot på ”start”-knappen, hvorefter man kan gå i gang med løbet. Inden hvert løb får man mulighed for at vælge, om man vil køre et practiceløb på 3 omgange. Slutplaceringen i dette løb er med til at afgøre, hvilken start-gate du vil starte på. Slutter man på førstepladsen i det indledende løb, så er der frit valg af start-gates, slutter man på andenpladsen, så har førstepladsen allerede valgt en start-gate og så videre.

Løbene foregår på forskellige baner, nogle indendørs andre udendørs. Der er rigtig mange forskellige miljøer, som er ganske udmærket udført.

Spillet byder på hele seks forskellige kameravinkler, lige fra første person til 3. person bagfra. Hvad man har lyst til at spille med afhænger naturligvis af den enkelte person. Desværre er første personskameraet mere eller mindre ubrugeligt. Motocross er jo en sport, hvor man konstant kører over små bump i ret høj hastighed. Oplever man dette fra første persons perspektivet, så er det næsten umuligt at orientere sig, endnu sværere at lave tricks og gør landingerne endnu sværere end godt er. Problemet kunne muligvis være blevet løst, hvis THQ havde valgt at vise lidt mere af forskærmen, så man ligesom havde en ide om, hvordan køretøjet var positioneret.

Netop positioneringen er en vigtig del af spillet. Det tager lidt tid at vænne sig til de forskellige køretøjer – specielt de to-hjulede motorcykler kan være lidt vanskelige at styre i starten. Når man eksempelvis kører over et hop og udfører et smartass-stunt, så er det vigtigt, at man lander rigtigt igen, ellers får man - som forventet - en ganske lang flyvetur.

Masser af multiplayer
Det er naturligvis muligt at spille imod andre over Xbox Live. Som altid er der både mulighed for ranked og unranked spil. I ranked spil er der naturligvis det vigtige leaderboard, som viser resultater fra hele verden. Spiller man unranked, er der tillige mulighed for at spille en række forskellige minispil, som jeg vil komme nærmere ind på senere i denne anmeldelse.

En af de lækre ting i MX vs. ATV er, at der er mulighed for at spille splitscreen. Netop splitscreen featuren lader til at forsvinde fra flere og flere udgivelser. Det er super ærgerligt, da muligheden for lokalt at spille flere sammen forsvinder. Skærmen bliver opdelt vertikalt, det vil sige, at den første spiller spiller på den venstre side af skærmen, og den anden spiller spiller på den højre. Der er kun mulighed for at spille splitscreen for to spillere af gangen.

Har man ikke lyst til at køre de almindelige løb, så har man som tidligere nævnt mulighed for at hygge sig lige med fem forskellige minispil. Disse spil kan både spilles i unranked spil over Xbox Live eller i lokalt splitscreen. For at nævne et par af de sjoveste minispil, så er der ”Snake”, hvor hver spiller trækker en farvet tråd efter sig – det gælder så om at omringe modstanderen, så denne ikke kan komme ud. Konceptet er naturligvis snuppet fra spillet ”snake”. Et andet spil er ”Tag”, her starter hvert spil med, at man skal finde en flamme, som er placeret et sted på banen. Den første spiller, der når hen til flammen, kommer til at køre rundt med en flamme over bilen. Det handler nu om at beholde denne flamme i et minut – modstanderne skal naturligvis forsøge at få flammen fra spilleren, og dette gøres ved at køre ind i den spiller, der kører rundt med flammen. Det sidste minispil, som jeg vil nævne, er ishockey. Det findes kun i lokal multiplayer og handler om, at man skal forsøge at score mål på en ishockeybane med sin ATV. Fælles for alle minispillene er, at de er ganske underholdende.

MX vs. ATV: Untamed er virkelig god underholdning, hvad enten man vil spille online eller singleplayer, så er der rigeligt at tage fat i. Mange er nok fristede til at sammenligne MX vs. ATV med eksempelvis Motorstorm til PlayStation 3 – glem det. MX vs. ATV er et spil i en helt anden genre end Motorstorm, ja man fristes nærmest til at kalde det for noget i nærheden af en simulator.

Spillet har dog en stor fejl; når man kører på afmærkede baner, er det super vigtigt at holde sig inden for afmærkningerne. Kører man bare det mindste uden om en af beskyttelsespuderne, så har man 3 sekunder til at komme tilbage – til det rigtige sted vel at mærke – ellers bliver man gen-placeret på det sted man var, før man kørte ud af banen. Det lyder måske meget fair, at hvis man forsøger at skyde genvej, så bliver man straffet, men det skal tilføjes, at man ofte oplever at ramme lidt forkert, når man lander efter et hop, og så taber man en masse tid og hvem ved, måske også sejren.

Med det sagt så er det jo ganske rigtigt en meget lille fejl, som man med tiden forhåbentlig kan undgå, hvis man bliver god nok til ikke at ramme ved siden af banen. Når man ser på de andre spil, som udkommer her i marts, så er MX vs. ATV nærmest et must for alle spillere, der har lyst til at give den fuld gas i heftige ræs.
Mx vs ATV: Untamed

Mx vs ATV: Untamed

UdviklerTHQ