MX vs ATV Reflex

Anmeldt af: Jakob Tofte - 15. marts 2010 - kl. 15:51
3 0

THQ\'s og Rainbow Studios\' MX vs ATV tager endnu et skridt siden Untamed for to år siden udkom. Reflex byder på spændende tiltag, men også frustrerende elementer, som vil udfordre de utålmodige...

MX vs ATV Reflex byder på en langvarig og afvekslende karriere, som tilbyder 90 events, der varierer fra tidskørsler over almindelige løb til elimineringsløb og trickkonkurrencer. Undervejs i karrieren kører man ikke kun, som titlen indikerer, på motocross- og ATV-maskiner, men også UTV\'ere, buggier og sportstrucks. Disse øvrige kategorier virker dog mest af alt som et forsøg på at skabe afveksling, idet valget af køretøjer i disse klasser er ekstremt begrænset. I visse discipliner blandes klasserne, så alle typer kører imod hinanden. Dette skaber dog uligvægt, idet kvaliteten og styrken af køretøjerne svinger drastisk.

Med god variation i banernes layouts og den lange og afvekslende karriere, gør Rainbow Studios et hæderligt forsøg på at skabe en spændende karriere. Dog fejler forsøget lidt, idet den meget lineære og forudsigelige vej igennem karrieren efterlader spilleren med en følelse af ensformighed. Det bliver simpelthen lidt kedeligt i længden.

Under deltagelse af de såkaldte Freestyle Trick Events er der gjort meget for at skabe en god oplevelse, takket være den nye styring, som vi vender tilbage til om lidt. Desværre fejler spillet igen med en række dybt ulogiske dommere. Det er simpelthen umuligt at finde den røde tråd i, hvornår man fortjener en sejr og, hvornår præstationen simpelthen ikke er god nok. Det ene øjeblik laver man fejlfrie, komplicerede tricks, men ender med at tabe. Det næste øjeblik er man i sin egen optik elendig, men ender alligevel på en topplacering. Det skaber frustration og fjerner lysten til at spille videre, når man ikke bliver belønnet for en god præstation.

MX vs ATV leverer også en alsidig onlineoplevelse, hvor de fleste events kan køres imod op til 11 andre spillere. Hurtigt tegner dig sig dog et mønster. Publikumsfavoritterne ”Tag” og ”Snake” leverer en god oplevelse. Tag er en slags fangeleg, hvor timeren for den, der ”er den” tæller ned. Når tiden rammer nul har man vundet. Snake fungerer lidt som det gamle spil af samme navn, hvor det gælder om at indkranse sine modstandere i et farvet spor skabt i kørelinjen. Desværre trækker disse to discipliner så mange spillere til, at resten af lobbyerne ofte er tyndt besatte eller endda helt tomme. Udover onlinespil tilbyder Reflex også spil på splitscreen.

En ting, Rainbow Studios virkelig har arbejdet på er styringen og kontrollen med køretøjerne. Med den nye rider control styrer man motorcyklen eller ATV\'en med venstre stick, imens man styrer køreren med højre stick. Når man får fornemmelsen for denne måde at styre på, viser det sig, at man opnår en ekstremt høj kontrol med sagerne på banen. Man kan udføre vilde tricks og skarpe sving, og sågar redde sig selv på nippet til at styrte, blot med et hurtigt ryk i højre stick. Problemet med styringen er, at den er meget svær at mestre. For dem, der har tålmodigheden til virkelig at blive gode til denne styring, vil arbejdet belønne sig med et virkelig god og medrivende føling med både køretøj og kører. For de fleste andre, mig selv inklusiv, vil det formentlig ende med kæmpe frustrationer og en smadret controller, længe inden man nogensinde bliver god til det. Jeg savner en alternativ, simplificeret styring, til dem, der enten ikke har evnerne eller ikke har tålmodigheden til at lære den nye styring.

Et andet, nyt tiltag, som til gengæld fungerer fremragende, er slid på banen. Vi så et bud på dette for et par år siden da SEGA leverede noget lignende i deres SEGA Rally. Al kørsel på banerne, i mudder og grus, afsætter spor og dybe furer, som forbliver intakte løbet igennem. Dette gør, at banerne til slut i løbene er så deforme, bulede, rillede og slidte, at det bliver en langt større udfordring at holde sig oprejst. Som nævnt fungerer det fremragende, og det sikrer, at løbene aldrig helt er de samme fra gang til gang.

Grafisk er MX vs ATV Reflex, overordnet set, en skuffende affære. Ret skal være ret, og derfor skal spillet også roses for den flotte gengivelse af kørernes bevægelser og fysiske reaktion på styrt, tricks og hop. Til gengæld skuffer spillet på stort set alle andre punkter. Godt nok bliver banen slidt som før nævnt, og dette ser da også realistisk nok ud. Men nogen grafisk åbenbaring, det er det ikke. Grynede teksturer i omgivelserne, fans, der først dukker op 5 meter før du passerer dem, og tågede og uklare baggrunde og horisonter, giver et indtryk af, at udviklerne ikke har prioriteret den visuelle oplevelse særlig højt. Vi oplevede desuden framerateproblemer, både i forbindelse med online- og offlinespil.

På lydsiden er spillet godkendt, dog ikke mere end det. Lyden på køretøjerne varierer godt nok fra type til type, men ikke fra model til model. Separat set er lyden på maskinerne egentlig realistisk nok, men hvor motorspil med god lyd differentierer på alle facetter, på tværs af modeller, mærker, tuning set-ups med videre, så er der her tale om fuldstændig identiske lyde, hvilket resulterer i en monoton summende to-takts lyd, der mest af alt bare er irriterende. Spillet bakkes op af et tungt metalsoundtrack, som må bedømmes ud fra den enkeltes musiksmag. Personligt passer genren mig fint, men er man ikke til metalmusik, vil dette ikke være sagen. Spillets speaker med sin dybe stemme og ligegyldige tonefald lyder i begyndelsen underholdende, men bliver lynhurtigt trættende og latterlig at høre på. Et typisk eksempel på noget, der skulle lyde sejt, men fejler, og ender med blot at være komisk, på den dumme måde.

Overordnet set er MX vs ATV Reflex en underholdende affære, med nogle fornuftige elementer og et relativt acceptabelt forsøg på at skabe en alsidig oplevelse. Desværre ender man alligevel lidt med at sidde med en ”nær ved og næsten” fornemmelse i kroppen. Det bliver simpelthen kedeligt i længen. Når spillet samtidig leverer en meget kompliceret, eller i hvert fald svær styring, og intet alternativ for de dårlige eller de dovne, så bliver det bare trættende og frustrerende. Et spil med ovenstående beskrivelse er nødsaget til at levere det ypperste rent grafisk, så man i hvert fald havde haft det at savle over. Dette er dog bestemt ikke tilfældet. Til trods for, at spillet er udviklet på en spritny grafikmotor, leveres der intet nyt til bordet, og grafikken er ikke tidssvarende, især ikke nu, hvor det ellers lader til, at de fleste programmører langt om længe er ved at have fattet forståelse for, hvordan kagen skal skæres når det kommer til grafik på next-gen maskinerne. Reflex forbedrer sin egen series forgænger, dog ikke med to år, og ikke nok til at anbefale et køb, medmindre man er fan af netop denne type spil. Hvis dette dog er tilfældet, så vil man finde underholdende timer i selskab med MX vs ATV Reflex. Bare husk at tage tålmodighedshatten på.
MX vs ATV Reflex

MX vs ATV Reflex

UdviklerRainbow Studios