Murdered: Soul Suspect

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 22. juni 2014 - kl. 11:53
4 0

Airtight Games og Square Enix er nu klar til at give dig et mørkt og dystert mordmysterium, hvor du som spøgelse skal opklare dit eget mord. Læs mere i anmeldelsen her.

Da jeg første gang stiftede bekendtskab med Murdered: Soul Suspect, var det i form af en trailer, der overraskede mig meget med en spændende og ikke mindst lovende historie. Dette har jeg dog efterhånden oplevet mange gange før ved andre spil, hvor det i stedet er endt med en slem skuffelse, da det endelige spil langt fra har kunnet leve op til forventningerne. Det er ikke tilfældet med Murdered: Soul Suspect.

Vi følger kriminalbetjenten Ronan O’Connor, der i begyndelsen af spillet er på sporet af seriemorderen The Bell Killer, som i en længere periode har hærget byen, Salem, med en række makabre mord. Da Ronan endelig finder frem til The Bell Killer, bliver han overmandet og slynget ud af et vindue fra flere meters højde, hvilket får dødelige konsekvenser. Ronan genopstår dog som et spøgelse, og indleder derefter sin jagt på The Bell Killer, men han opdager hurtigt, at der kan være mange udfordringer ved at opklare et mord som et spøgelse. Heldigvis møder han pigen Joy, der selv er på jagt efter The Bill Killer, men som derudover også er et medium, der både kan se og tale med Ronan. De vælger derfor at gå sammen for at begynde en intens jagt på Ronans morder.

Der er altså lagt i kakkelovnen til en spændende historie, og det er netop også det Murdered: Soul Suspect leverer. Når man først er kommet godt ind i historien, er spillet utrolig svært at slippe igen, da man hungrer efter at få svar på hvem The Bell Killer er, og hvilket motiv der ligger bag drabene. Udover hovedhistorien er der også en række sidemissioner, hvor du skal løse andre spøgelsers mordmysterier ved hjælp af dine erfaringer som kriminalbetjent. Disse sidemissioner formår ligesom resten af historien at skabe en nysgerrighed, da man ønsker at finde svar på de forskellige gåder.

Der burde altså ikke være nogen tvivl om, at der skal løses mordgåder i Murdered: Soul Suspect; rigtig mange mordgåder. Spillet minder derfor også på mange punkter om L.A. Noire, da du først undersøger et gerningssted for beviser og ledetråde, for til sidst at kunne komme med en forklaring på, hvad der er sket på det pågældende sted. Dette kan dog godt blive en smule ensformigt i længden, og hvis man ikke brød sig om L.A. Noire, vil man formentlig heller ikke finde meget underholdning ved spillet på dette punkt. Når det så er sagt, skal det dog også nævnes, at man ikke kun finder ledetråde ved at opsamle dem, men også ved at besætte mennesker for enten at manipulere dem eller aflytte deres samtaler. Dette er en ganske fin feature, men størstedelen af detektivarbejdet består desværre i blot at opsamle ledetråde, og det er synd, da man ellers her har en mulighed for at mindske den store ensformighed.

Når spillet nu netop handler så meget om at opsamle ting, er det til gengæld frustrerende, at styringen er så besværlig, når man skal sigte efter de forskellige genstande. Det ender ofte ud i, at man må gå i cirkler rundt om den pågældende genstand for endelig at kunne samle den op. Det tyder desværre på, at der enten ikke har været tid eller ressourcer nok til at rette disse mekanikker, hvilket er en skam, da det ellers kunne have forbedret den generelle spiloplevelse.

Udover at samle ledetråde op fra gulvet, er der også nogle få gange, hvor du skal kæmpe mod dæmoner, der i sidste ende kan fortære din sjæl. Disse dæmoner kan dog kun tilintetgøres ved at snige sig om bag dem, og på den måde får spillet altså en snige del, ligesom man har set det i mange andre spil. Det betyder dog, at kampsystemet også bliver en smule ensformig, da du kun kan dræbe dæmonerne på én måde, og da man møder kampsekvenserne så få gange, kunne det have klædt spillet med en lidt større variation.

Hvis man ser på den grafiske side af spillet, er der heller ikke specielt meget at komme efter. Omgivelserne er mørke og grå, og skaber dermed den uhygge, der er påkrævet til denne slags spil, men selve detaljegraden er desværre meget lav. Dette gør sig også gældende hos de forskellige personer i spillet, der rent grafisk er flot lavet, men som mangler nogle mere afvekslende animationer for at blive mere virkelighedstro. Dette kan til tider ødelægge den ellers gode historie, da personerne ganske enkelt ikke virker troværdige. Det er dog ikke kun grafikken og styringen, der er problem i spillet, men også den meget korte spiltid. Det tog mig cirka syv timer at gennemføre historien delen, hvilket i sig selv er okay, men når spillet ingen genspilværdi har, er det lidt i underkanten.

Murdered: Soul Suspect er et underholdene spil med en fantastisk historie. Det plages dog desværre af at være for kort og med et lidt for ensformigt gameplay. Det er virkelig ærgerligt, da spillet trodsalt har noget virkelig godt at tilbyde. Jeg må altså indrømme at trods manglerne i Murdered: Soul Suspect, blev jeg grebet af den gode historie, og hvis du en dag finder spillet på tilbud, synes jeg helt bestemt, at du skal give det en chance.
Murdered: Soul Suspect

Murdered: Soul Suspect

UdviklerAirtight Games