MUD – FIM Motocross World Championship

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 10. maj 2012 - kl. 19:03
0 0

Motocross er oppe i tiden i øjeblikket, spørgsmålet er om et forsøg på et realistisk crosser spil kan lade sig gøre?

I kølvandet på sejrsrige Trials Evolution kommer nu et lidt mere klassisk motocross-spil, hvor fokus er taget ud fra virkelige begivenheder. Det gælder om at køre omgange og komme først. Der er knapt så mange finurligheder som Trials byder på, men derimod et bud på et forholdsvist realistisk crosser spil.

Spillet tager udgangspunkt i de officielle FIM verdensmesterskaber i motocross og med baner fra de forskellige værtslande, forsøger udviklerne at læne sig så meget op af virkeligheden som det er muligt. Og det har de gjort med bravour, da nærmest samtlige officielle professionelle kørere, 84 af slagsen, med deres respektive hold og 12 officielle baner, er puttet ind i spillet.

Der er mulighed for at vælge Official Mode, World Tour og multiplayer, hvor World Tour er spillets største omdrejningspunkt. Her vælger man en ”helt”, der har et lille sæt evner, som kan stige i niveau efterhånden som man vinder flere og flere løb. Udover de almindelige baner og mesterskabet, hvor det selvfølgelig gælder om at komme først, får man her også mulighed for at prøve kræfter med en arena med store hop, hvor man kan udforske de mange tricks, der er mulighed for at udføre i luften. Det løfter det hele lidt, at der er mulighed for at fjolle rundt, samtidig med at man skal koncentrere sig hvis man skal have noget ud af det.

Når et mesterskabsløb sættes i gang, er der fuld skrald på for alle pengene, kørerne hamrer derudaf og det gælder bare om at følge med det bedste man har lært og alt hvad remmer og energidrikke kan holde. Når der først er kørt en omgang eller to, handler det om at finde et godt spor at ligge sig i for at kunne hive sejren i hus.

Man vinder penge for hvert vundet eller bestået løb – og penge er der brug for, hvis man skal have låst noget som helst op, det være sig udstyr eller tricks. Det ender desværre med at blive en belastning, da man nogle gange bliver nødt til at køre mange baner igen og igen, kun for at få samlet penge nok sammen til at komme videre i systemet.

En essentiel ting ved kontrollen er, at ved de store flyvehop, er der mulighed for at lave et ”scrub”. Kommer du højt nok op, gælder det om, svævende igennem luften, at vende cyklen og din kører i umulige positioner, for derefter at time landingen perfekt, så man kan få et hastigheds-boost når man rammer jorden. Det er sådan set en udmærket idé, problemet er bare, at det bliver alt for kantet at se på; bevægelserne ser bare ikke rigtige ud og man føler hurtigt at der er sprunget over hvor gærdet er lavest. Senere får man dog mulighed får at købe sig til nye tricks og det er da også forfriskende med lidt variation i luftakrobatikken selvom der stadig lige mangler det sidste.

Det tager ikke lang tid at få styr på hvornår man skal dreje skarpt, bremse lidt op eller give fuld gas, men det er alligevel som om kontrollen bølger lidt derud af, og nogle gange virker det som om crosseren skøjter let og elegant hen over mudderet og på andre tidspunkter bliver man overrasket over, at det faktisk føles som at køre i en armslængde tykt mudder.

Er det svært at få ens scrubs til at lykkedes, har man heldigvis sine 3 stk sponsorede energi drinks i baglommen i hvert løb. Et tryk på knappen giver et lille boost i nogle få sekunder. En tilføjelse, der giver lidt til spillet og kan være afgørende hvis man bruger dem taktisk rigtigt, men som i samme omgang virker lidt tilfældigt fundet på, og det er som om det handler mere om reklame for energi drik end udvikling af gameplay.

Multiplayer fungerer fint, der dukker hurtigt nogle modstandere op og man kan få sat gang i et spil. Der er mulighed for en quick match, men også for at lave sit eget spil, med egne opsætninger og selvfølgelig at deltage i andres spil.

Musikken pumper derudaf med hård rock men det bliver hurtigt for meget. Det er selvfølgelig en smagssag om man er til den slags musik, men når det ene nummer erstatter det andet, som det er tilfældet her, foretrækker jeg langt hellere noget mere velplaceret underlægningsmusik i stedet.

Grafisk er der ikke meget at skrive hjem om, men tilgengæld er der mangler. Animationerne halter, specielt på køreren man ser foran sig. Farverne er tit gnidret ud i mørke pletter, banerne er generelt set triste at se på og det hele trænger faktisk til en ordentlig overhaling for at det kan nå en acceptabel standard, hvis man skal sætte det op mod andre af tidens racer spil.

MUD virker som et forsøg på et ret seriøst spil, men falder på halen og ender som et halvfærdigt arkadespil. Hardcore fans af motocross vil nok kunne få noget ud af dette spil, men langtidsholdbart er det ikke, og ganske almindelige gamere med hang til racerspil, tror jeg vil få svært ved at opretholde interessen. Udviklerne skulle have tænkt mere på gameplay og at få enderne bundet sammen end reklamer og product placement.

De tohjulede racer spil har aldrig haft den store succes om de firhjulede og det ser ikke ud som om det vender med MUD FIM Motocross World Championship.
MUD – FIM Motocross World Championship

MUD – FIM Motocross World Championship