Mr Shifty

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 11. august 2017 - kl. 15:17
1 3

Du er en hemmelig agent med evnen til at teleportere dig korte afstande. Det benytter du til at tæve onde skurke og redde verden. Vi tager et kig på Mr.Shifty, et simpelt men alligevel underholdende actionspil.

Mange gode spil bygger på et simpelt koncept. En eller andet grundidé, som resten af spillet udvikler sig fra. Det gælder både store omfattende titler, hvor grundidéen har ført et utal af andre koncepter med sig, og små titler som formår at holde fokus på den ene ting og så finpudse den til perfektion. Mr. Shifty tilhører den sidste kategori, men på trods af et rigtig godt forsøg er det ikke lykkedes for udvikleren, Team Shifty, at komme helt i mål med perfektionen, men de skal have ros for et rigtig godt og ganske underholdende forsøg.

I Mr. Shifty tager du rollen som agenten Mr. Shifty (big surprise), som ud over at være temmelig god til at tæske skurke med de bare næver også kan teleportere sig korte afstande. Det er temmelig praktisk, da det betyder at små ting som vægge og døre ikke på nogen måde kan forhindre ham i at nå sit mål. Derudover giver det ham også en ganske god evne til at overraske sine modstandere gang på gang. Dette koncept udnytter udvikleren,Team Shifty, til at sammensætte en masse baner med forhindringer og skurke, som Mr. Shifty skal klare sig igennem.

Selve historien er hurtig glemt. Det er noget med en superskurk, Mr. Stone, hvis onde plan man skal forhindre. Den er egentlig ikke så interessant, men der skal jo være en undskyldning for alle løjerne, og den leveres så i små sekvenser imellem de enkelte baner. Den er som sagt ikke ligefrem spændende og ret hurtigt glemt, men heldigvis betyder det heller ikke så meget. Man spiller ikke Mr. Shifty for at få fortalt en god historie - man spiller det for at lege med teleportation og tæske skurke.

Det bruger man så også en del tid på. Det starter med simple baner og simple modstandere, men efterhånden som man nærmer sig sit mål, smider Mr. Stone flere og flere forhindringer og skurke efter én. For eksempel baner, hvor man ikke kan teleportere før man har ødelagt en generator, eller baner med laserstråler der hvirvler rundt og stiller store krav til ens timing og præcision. Kombiner det med flere fjender med større våben, og så bliver nogle af de sidste baner temmelig udfordrende. Måske til tider lige lovlig udfordrende, hvor det mere virker som tilfældigheder og ikke dygtighed, der redder en efter temmelig mange forgæves forsøg.

Jeg var egentlig ganske godt underholdt af spillet. Det er ikke et spil man sidder og spiller flere timer i træk. Dertil er konceptet lidt for simpelt og ensformigt, selvom Team Shifty gør hvad de kan for at variere det. Men en time i ny og næ kan også hurtigt løbe op. Jeg er cirka 6-7 timer inde i spillet og har endnu ikke gennemført det helt, så til den pris man kan få spillet til, kan man ikke klage over dets længde. Jeg tror det er de færreste der vil finde spillet frem igen efter gennemførelsen, men der er også udfordringer for dem der ikke kan få nok. For eksempel i form af en achievement, der kræver at man gennemfører spillet hurtigere end udviklerne selv har klaret. Det vil sige alle baner på mindre end 1 time og 19 minutter samlet.

Rent grafisk er der ikke så meget at fortælle. Det er ikke et spil der forsøger at imponere med flot grafik. Grafikken er simpel, men passer perfekt til spillet, og det er nemt at se hvad der foregår hele tiden. Man ser det hele lige oppe fra, og den synsvinkel passer perfekt, når man skal teleportere sig rundt på banerne. Fjenderne er pænt hurtige til at reagere, når de får øje på Mr. Shifty, så der skal ofte reageres hurtigt, og gameplayet er faktisk temmelig hektisk til tider. Skurkene skyder rundt på må og få, og med et par velplanlagte (eller heldige) teleportationer kan man få dem til at skyde hinanden eller sprænge sig selv i luften, hvis de rammer de krudttønder de (temmelig skødesløst) har stående rundt omkring. Men på trods af, at der ofte sker temmelig meget på skærmen, har man et ganske godt overblik over løjerne.

Mr. Shifty er ganske underholdende. Det er et simpelt koncept, som leverer ganske gedigen underholdning. Der er ikke lagt op til store episke spilsessioner, men mindre kan også gøre det. Spillet har en længde som passer fint til konceptet. På de sidste par baner vil det nok begynde at virke lidt kedeligt på de fleste, og det er jo nok et ganske godt tidspunkt at spillet slutter på så. Team Shifty har fundet et godt koncept, finpudset det så det kan levere god underholdning i 8-9 timer, sagt god for det og sendt det ud til kunderne. Det skal de have ros for. Leder du efter et spil med solidt gameplay, og har du en svaghed for at tæske skurke digitalt, så går du ikke helt galt i byen med Mr. Shifty.
Mr Shifty

Mr Shifty

UdviklerTeam Shifty