Motionsports – Play for real (Kinect)

Anmeldt af: Morten Skou - 15. november 2010 - kl. 23:24
0 0

Ubisoft er klar med endnu et spil til Xbox 360ens nye bevægelsessensor, Kinect. Denne gang står den på en række sportsgrene som fodbold, boksning, skiløb, amerikansk fodbold og ridning.

Spillet byder på 6 forskellige sportsgrene, og indenfor hver sportsgren er der en række udfordringer, som man kan give sig i kast med. Hvis man vælger ridning, har man mulighed for at prøve kræfter med ridebanespringning eller galopløb, hvor man rider om kap. Er man mere til at stå på ski, så er der syv forskellige discipliner at vælge imellem, alt lige fra Super G til skihop. For dem med hang til amerikansk fodbold er der en række træningsdiscipliner, hvor man skal udføre forskellige øvelser som eksempel kast, spark og løb. Hang gliding, altså drageflyvning, byder på 8 forskellige spiltyper. Almindelig fodbold byder blandt andet på straffespark og målskydning. Boksning er den sjoveste af de mulige spiltyper, og her kan man møde en række forskellige modstandere af stigende sværhedsgrad.

Til at starte med er der meget få udfordringer, som er låst op, og det er desværre ikke nok, at man eksempelvis gennemfører den første udfordring i boksningen for at få låst op for den næste i bokse-rækkefølgen. Jeg forstår ikke, at man med denne type spil, rettet imod det publikum, som Kinect-spillene nu engang henvender sig til, at det så ikke er muligt at spille de spil, som man har lyst til fra starten. Typisk er Motionsports og mange af de øvrige Kinect-titler spil, som man hiver ned fra hylden, når man enten har venner på besøg eller lige vil spille noget hurtigt og sjovt her og nu.

Styringen er rimelig simpel, så principielt kan alle være med. Inden man går i gang med de forskellige discipliner, får man en hurtig anvisning af, hvordan man skal styre i den enkelte sportsgren. Desværre oplever man ofte, at spillet ikke reagerer, som det burde. Specielt under amerikanske fodbold, hvor man skiftevis skal hoppe og dukke sig, var det ofte helt umuligt at få den til at gøre noget som helst. Det som er virkelig underligt er, at det nogle gange virker helt perfekt, men andre gange driller det så slemt, at det er umuligt at gennemføre spillet – dette vel at mærke uden at der er ændret på noget i forbindelse med lyssætning og den øvrige opsætning i øvrigt.

Ligesom i en lang række af de andre Kinect-spil anvender Motionsports også Kinect-kameraet til at tage billeder af dig i forskellige situationer. Det er selvfølgelig sjovt, men i modsætning til de spil, som Microsoft selv har udgivet, er der ikke nogen mulighed for at hente sine billeder noget sted eller rettere; det sted, hvor man muligvis kunne dele sine billeder via Uplay, er åbenbart ikke færdigt endnu og står derfor med en fin besked som ”Coming soon” – ikke godt nok, hvis man lige har betalt 400 kroner for et spil.

Rent grafisk er spillet meget som de øvrige Kinect-spil, de ligger ikke i toppen af poppen, men det er som bekendt vigtigere, at gameplayet er underholdende end hvordan det ser ud.

Selv om spillet kun skriver, at der er mulighed for at spille op til to spillere, så er der rent faktisk mulighed for at være op til fire i nogle af sportsgrenene. Det er uden tvivl her spillets styrke ligger, altså muligheden for at hygge sig sammen med et par venner – men selv det er ikke nok til at hive spillet op på et ordentligt niveau.

Hvis man kigger efter spil til sin Kinect, så er Motionsports nok et af dem, som man grundigt bør overveje at gå udenom. Spillet har ikke særlig meget at byde på, og der er andre Kinect-titler, hvor man får væsentlig mere valuta for sine spareskillinger. Faktisk er det lidt trist at se, at Ubisoft, der ellers efterhånden er blevet kendt for at lave nogle rigtig gode spil, helt åbenlyst har hastet igennem for at få så mange titler som mulighed ud i forbindelse med Kinect udgivelsen.
Motionsports – Play for real (Kinect)

Motionsports – Play for real (Kinect)

UdviklerUbisoft