Monster Jam

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 20. juni 2008 - kl. 23:07
15 0

Netundertrøje, tjek. Trucker-kasket, tjek. Solbriller, tjek. Heineken, tjek. Monster Jam til Xbox 360, tjek.

Store biler der larmer som ind i helvede og kværner alt på deres vej. Personbiler, campingvogne, olietønder og andre forhindringer smuldres under deres enorme dæk. Det er trucker-lir og drengerøvsunderholdning. Det kan jo ikke gå galt! Eller kan det?

En gang imellem dukker der et spil op, som man simpelthen ikke har nogen forventninger til overhovedet, det var derfor med åbent sind at jeg satte Monster Jam, som er sendt på markedet af Activision og udviklet af Torus Games, i mit xbox 360 drev.

Jeg har for nyligt lagt mærke til de mange reklamer i TV, for et kommende monster truck stævne her i landet. Navne som ”Donkey Kong” og ”Gravedigger” toner frem på skærmen, mens billeder af de enorme biler, der kvaser alt på deres vej, kører i baggrunden. Det tiltaler naturligvis enhver drengerøv, så egentligt glædede jeg mig til få prøvet kræfter med disse monstre.

Monster Jam drejer sig i bund og grund om at styre de enorme køretøjer i forskellige events, som spænder fra almindelige off-road ræs til knock-out væddeløb og freestyles i indendørs haller. Fra starten er der fire forskellige områder man kan køre i – Southeast, Midwest, Coastal og Southern, og hvert sted har sit unikke miljø, som spænder fra skovområder til industri. Hvis man er dygtig nok kan man vinde en invitation til world championships, hvor mestrene mødes.

De forskellige events er delt op i to kategorier – indendørs og udendørs ræs. Udendørs består som ofte af fem løb, hvoraf de to er almindelige ræs, to er eliminator, altså decideret knock out, og så er der et afsluttende løb. Indendørs kategorierne er hhv. freestyle, hvor man skal smadre mest muligt på to minutter og danne diverse comboes, samt indendørs racing, hvor man på små baner skal slå en direkte modstander.

Udendørsbanerne er store og åbne, og naturligvis gælder det om at være hurtigst muligt. Hvis man har kørt sine modstandere agterud, er der derudover rig mulighed for at score ekstra points ved at smadre flest mulige forhindringer på vejen som f.eks. huse, træer, lastbiler, helikoptere eller sågar rumraketter. Hvis man smadrer nok, så får man bonus i form af nye trucks, og rammer man specielle Monster-mål, så åbner man nogle achievements.

Indendørsbanerne er mere kompakte og et løb varer typisk 20-30 sekunder. Freestyle mode drejer sig som ovennævnt om at smadre mest muligt på kortest tid, men samtidigt score høje stilpoints ved at ramme de rigtige comboes. Disse erhverves ved at veksle tilpas meget mellem de forskellige stunts, således man ikke bare nøjes med at smadre personbiler.

Styringen er som man kender det. RT får din truck til at accelerere og LT bremser. Derudover kan man benytte sig af boost, som aktiveres ved tryk på A. Man skal dog passe på ikke at overophede motoren hvis man benytter sig af boost knappen, da boost derved bliver inaktivt i en periode. Desværre er styringen særdeles upræcis, og har man tendens til en halvtung tommelfinger, ja så vil din monstertruck reagere meget voldsomt og oftest køre af banen.

En anden irriterende faktor er, at fysikken er helt i hegnet. Man kan for eksempel opleve, at man jævner et helt bjælkehus med jorden, men bliver slynget flere meter tilbage fordi man kører ind i en stillestående campingvogn. Derudover reagerer trucken fuldstændigt utilregneligt ved sammenstød med modstandere, og dette ender ofte med at man bliver slynget af banen eller ender med snuden i den forkerte retning.

Singleplayerdelen er hurtigt gennemført, og udover muligheden for at sætte sværhedsgraden en tand op eller jagte Monster-mål, ja så er der ikke meget replay value at hente i Monster Jam.

Grafisk set er Monster Jam præcis hvad man kunne frygte af et spil der stort set er udgivet på samtlige konsoller lige fra DS og til Xbox 360. Grafikken er mildest talt skrækkelig. Der er stort set ingen draw-distance, miljøerne er kedelige og kantede og der er sparet på textures. Det eneste der har en snært af next-gen grafik over sig, er monster-trucken, men det er langt fra nok til at løfte helhedsindtrykket af en særdeles sløj grafisk side.

Den stort set ikke tilstedeværende draw-distance gør det i øvrigt svært at dirigere sit køretøj, da bygninger og træer pludseligt dukker op på den anden side af en bakke, til trods for at man kan se bjerge flere kilometer væk. Forstyrrende og irriterende.

Lydsiden er som grafikken rædselsfuld. Baggrundsmusikken er en triviel gang trucker-rock, som dog overdøves af øredøvende trucks. Det er muligt at det er en fed fornemmelse at sidde i et stadion og føle lyden af de enorme trucks der kvaser intetanende personbiler mens duften af benzindampe indåndes, men at sidde hjemme i sin stue og flere timer i træk høre lyden af ”Vroom Vroom” er simpelthen for meget – specielt fordi at samtlige trucks lyder præcis ens, og at lyden af træer der mases og biler der maltrakteres er udhulet. Når man kommer inden døre til freestyle stævnerne afløses den bagvedliggende rockmusik af jordens mest utålelige kommentator, som veksler imellem de samme fem sætninger i én uendelig, langtrukken sammenkog af diverse truck-klichéer.

Skulle man have mod på at invitere en kammerat forbi til en gang multiplayer, så foregår dette ved split-screen, og det er da klart at det hjælper på underholdningsniveauet at have en makker siddende ved sin side, som man kan håne og duellere med. Desværre stopper multiplayerunderholdningen her, da udvikleren ikke har inkluderet en Xbox Live del til at forlænge spillets løbetid.

Det er ærlig talt svært at bevare optimismen når man har stiftet bekendtskab med Monster Jam. Udover endeligt at kunne få afløb for de følelser man brænder inde med, når man i myldretidstrafikken sidder fastklemt i en trafikprop, så er der altså ikke meget positivt at sige om dette spil. Grafik og lyd er tam, gameplayet spoleres af en upræcis styring og for mange gentagelser og spillet har stort set ingen holdbarhed.

Skal man sige noget positivt så er det, at det er hurtigt tjente GamerPoints og så er det jo altid fedt at have en eller anden undskyldning for at iføre sig netundertrøje, solbriller og trucker-kasket og så ellers give den gas som om at man virkeligt ejede én af disse biler, som nærmest ”æder” alle andre trafikanter på vejene.
Monster Jam

Monster Jam

UdviklerTorus Games