Monopoly

Anmeldt af: Morten Skou - 28. oktober 2008 - kl. 11:15
11 0

Electronic Arts har netop udgivet en ny udgave af Monopoly-spillet, men er den pengene værd?

Siden Monopoly for første gang udkom for rigtig mange år siden, har der været mange forskellige udgaver af det, blandt andet en fordansket udgave, der går under navnet Matador. Til trods for, at disse to udgaver ofte forveksles som værende det samme spil, så er der rent faktisk forskel. Xbox 360 udgaven er lavet ud fra reglerne i det originale Monopolyspil med licens fra Hasbro.

Monopoly indeholder to forskellige slags spil; det klassiske, som typisk kan tage meget lang tid at spille sig igennem og en hurtig spillestil, der hedder ”Richest”. Uanset hvilken spiltype man vælger, kan man være op til fire spillere af gangen – er man ikke fire personer, kan man vælge, at de øvrige deltagere skal styres af spillet selv med mulighed for at vælge hvor meget modstand man vil have, ud fra hvilken sværhedsgrad man sætter dem til.

Der er også mulighed for at vælge imellem ni forskellige layouts til brætspillet. Mulighederne spænder lige fra standard og world edition over til kagespil, hvor alle vejene har fået kage- og sliknavne.

Monopoly på den klassiske måde
Som de fleste sikkert ved, så handler Monopoly om at slå med et sæt terninger og efterfølgende rykke sin brik rundt på et bræt, hvor der er afmærket forskellige grunde/vejnavne, som man kan købe – hvis man altså har penge nok. Hvis man ejer alle grundene med samme farve, kan man vælge at tilkøbe huse og efterfølgende hoteller. Når en deltager er så uheldig at lande på en grund, som er ejet af en modspiller, så skal der betales en lejepris, som er afhængig af, hvor mange huse og hoteller, der er på grunden. Sådan rykker man rundt, opkøber grunde og betaler leje indtil alle på nær en spiller har været nødt til at skille sig af med alt, hvad de ejer og har og dermed må udgå af spillet som bankerot.

For at give lidt ekstra krydderi til spillet er der nogle specielle felter, som eksempelvis fængslet, hvor man enten skal slå to ens eller betale for at komme ud og såkaldte ”community cards”, som kan resultere i både positive og negative konsekvenser for både spilleren der trækker kortet såvel som de øvrige spillere.

Den klassiske mode er, hvis man ser bort fra, at den kræver lidt tålmodighed, klart den sjoveste af de to tilgængelige spiltyper.

Den nye ”lad os få det overstået”-mode
Til dem, som måske ikke har helt tålmodighed nok til at gennemføre et klassisk Monopolyspil, er der blevet lavet den alternative spillemode, der hedder ”Richest” og er en blanding af det klassiske spil og en række nye minigames. Der er tre forskellige spiltyper i Richest, forskellen på de tre er minimal og handler primært om, hvor mange runder med minispil man har lyst til at spille, før spillet bliver afgjort.

Generelt handler det om, at man starter med at kaste en terning per deltager – derefter spiller man et minispil, som der er i alt 12 forskellige af, og placeringen i minispillet afgør, hvem der først har lov til at vælge hvilken af terningerne, man vil have, derefter bliver ens karakter placeret det antal gange på brættet, som øjnene viser. Til at starte med kan det bedst betale sig at vælge den terning, der viser det højeste tal, senere hen går der lidt strategi i at vælge de rigtige terninger – alt efter, hvor mange grunde man ejer på det pågældende tidspunkt.

Når man har valgt sin terning, skal man krydse fingre for, at de grunde, som man tilfældigt bliver placeret på, ikke allerede er optaget af en modspiller – hvis det er tilfældet, skal man betale en eller flere grunde til modspilleren i leje. Er grunden ikke ejet af en modstander, får man ganske enkelt grunden selv, og dens værdi bliver lagt til din formue. Den spiller, som efter 6, 9 eller 12 runder har flest penge udregnet ud fra ejendommenes værdi, er vinderen.

Uanset hvilken af de to spillemuligheder man vælger, er der de samme problemer; spillets skift mellem 3D og 2D samt rotation af brættet gør det meget forvirrende at finde ud af, hvor man befinder sig henne. Derudover savner man lidt en mulighed for at kunne undgå at se alle de animerede ting og i stedet bare spille et helt enkelt og ufancy spil.

Til trods for, at Monopoly ifølge Guinness rekordbog er det bedst sælgende brætspil nogensinde, er det ærgerligt at se, at Electronic Arts helt tydeligt har valgt at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Monopoly indeholder ingen mulighed for at spille imod sine venner over Xbox Live, og selv om det vel nærmest burde være en selvfølge, at spillet var lokaliseret, så er det desværre kun på engelsk – hvilket uden tvivl tager lidt af det sjove af det for de danske familier.

Dette er et af disse spil, som på grund af minispillene vil virke ganske godt på en Nintendo Wii, men Xbox 360 udgaven af spillet er desværre alt for tynd i forhold til de muligheder, som der reelt kunne have været i en ordentlig konsoludgave af spillet.
Monopoly

Monopoly

UdviklerElectronic Arts