Middle-earth: Shadow of Mordor

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. oktober 2014 - kl. 17:28
3 0

I Middle-earth: Shadow of Mordor bydes der på et storslået og brutalt eventyr i Mordor, men stort set uden det kendte og elskede persongalleri. Fungerer det?

Hvad er Middle-earth: Shadow of Mordor for en størrelse? Jo, den korte, men ikke desto mindre ret præcise, beskrivelse er, at det er Assassin's Creed placeret i Tolkiens univers. Der er ganske vist forskelle, men det er tydeligt, hvor Monolith har fået deres inspiration fra.

Historien foregår mellem Hobitten og Ringenes Herre og man tager rollen som Talion, en tidligere Gondor Ranger, som er blevet henrettet kort efter han var vidne til, at hans søn og kone led samme skæbne. Talion er dog forvist fra dødsriget og han er fanget mellem livet og døden, hvilket også betyder, at han kan bevæge sig frit mellem begge verdener. I de levendes verden er han Talion og i de dødes verden er han en Wraith - og det giver ham nogle fordele, når han begiver sig ud på et farefuldt eventyr, for at få forbandelsen over ham løftet og for at hævne hans families brutale død.

Middle-earth: Shadow of Mordor er et open world actionspil, hvor missioner bliver tilgængelige efterhånden som man bevæger sig rundt i landskabet, klarer missioner, survival challenges, redningsmissioner, forskellige våbenmissioner og eftersøgninger af gamle runer og specielle planter - der er såmænd nok at give sig til. Gameplayet er baseret meget omkring stealth, men også på hektiske kampe. Kampsystemet er rigtigt fint og meget hurtigt og præcist og det er en fornøjelse at dræbe orker i lange baner og der bliver ikke holdt igen med volden, da hoveder og diverse lemmer flyver gennem luften når det går heftigt for sig. Undervejs kan ens tre våben; som er et sværd, en bue og en kniv, opgraderes med forskellige evner og Talions egne egenskaber, både som Ranger og som Wraith, bliver opgraderet i et evnetræ, efterhånden som man optjener XP.

Det lyder jo alt sammen meget traditionelt; men hvad der adskiller Shadow of Mordor fra Assassin's Creed og andre lignende spil, er det smarte Nemesis system. Saurons hær består af en række kaptajner og krigsherrer og de har deres egne interne magtkampe om positioner i hæren. Hvis du bliver slået ihjel af en af disse kaptajner (og det gør man ofte, især i starten), vil denne kaptajn blive mere magtfuld. Slår du ham der imod ihjel, vil der blive en plads ledig i hæren og en ny grøn kaptajn vil formentlig tage hans plads efter kort tid. Man skal altså holde øje med, hvad de forskellige kaptajner og krigsherrer går rundt og laver og passe på, at de ikke bliver for magtfulde, for så kan man selv få svært ved at nedkæmpe dem på et senere tidspunkt. Så man kan med fordel sørge for, at holde mængden af kraftfulde kaptajner nede på et fornuftigt niveau og på den måde holde balancen inde i Saurons hær.

Man kan få informationer om de forskellige kaptajner og krigsherrer, ved at afhøre forskellige fjender rundt omkring - de kan afsløre kaptajnernes styrker og svagheder og dem gør man klogt i at sætte sig ind i, før man går efter dem. Det er ikke helt lige meget hvornår man vælger at slå til mod en kaptajn, for hvis han ligger i en intern magtkamp med en anden kaptajn, er han sårbar og så er det her man skal stikke kniven i ham. Hvis man ikke blander sig, vil den ene kaptajn formentlig blive slået ihjel eller stikke af og den anden blive stærkere - og sidstnævnte er man ikke nødvendigvis interesseret i.

Jeg lagde ud med at sige, at Middle-earth: Shadow of Mordor er Assassin's Creed i Tolkiens univers - det er måske alligevel at sætte det hele lidt på spidsen. Hele spillets opbygning; tårne der afslører landområder, stealth gameplayet og ørnesynet fra Assassin's Creed, som her er de dødes verden, hvor Talion kan se ting han ikke kan i de levendes verden, er som taget ud af Assassin's Creed. Dog er kampsystemet langt mere udviklet, hele opgraderingssystemet af både Talion og hans våben er mere inspireret af diverse rollespil, mens det smarte Nemesis-system, virkelig adskiller dette spil fra andre i samme genre.

Missionerne kunne måske godt have været mere spændende, men det er altid sjovt at udforske Nemesis systemet og tage kampen op med de forskellige krigsherrer. Spillet er dog ikke let at komme i gang med, da man i starten konstant dør, indtil man lige finder ud af hvordan det hele hænger sammen og man får opgraderet ens figur en smule - og selv der, er det bestemt ikke noget let spil, men det bliver dog mere medgørligt, jo længere man kommer ind i det.

Grafikken er ganske nydelig, men man kan godt se, at det er et spil, som også udkommer på Xbox 360, da det ligger meget langt fra f.eks. Ryse: Son of Rome, som ellers kan sammenlignes lidt med dette spil, sådan rent stilmæssigt. Landskaberne varierer fra brune og kedelige, til flotte, frodige og farverige. Personerne og orkerne er alle flot designet og animationerne er nydelige. Der er som sådan ikke noget at klage over, men det ligner ikke ligefrem et next-gen spil.

Lydsiden er rigtig fin, med gode stemmer og et rigtigt lækkert soundtrack. Jeg kunne dog godt have ønsket mig lidt kraftigere lydeffekter når for eksempel to enorme sværd hamrer mod hinanden, her savner jeg lidt mere power. Stemmerne fra de forskellige orker er gode og troværdige.

Middle-earth: Shadow of Mordor er et dybt spil, med masser af ting at kaste sig over - og jeg har kun berørt nogle af de mest vigtige her i anmeldelsen, da flere af spillets mekanikker er sjovest hvis man opdager dem selv og lader spillet indføre dig i dem. Det er ikke et spil for alle, da det er temmelig svært at komme i gang med, men kommer man igennem de første 3-4 timer, åbner spillet sig op og man bliver selv mere kraftfuld, så man kan klare sig bedre i den grumme verden spiller udspiller sig i.

Om Shadow of Mordor er noget for dig, er svært at sige, men hvis du kan forestille dig et Assassin's Creed tilsat en række rollespils-elementer og Nemesis systemet - og alt dette placeret i Tolkiens unikke verden, så har du Shadow of Mordor. De første timer var jeg tæt på at smide spillet ud af vinduet i arrigskab men efterhånden blev jeg mere og mere fanget af det og det endte med at blive en helt god oplevelse.
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor

UdviklerMonolith Productions