Mercury HG

Anmeldt af: Morten Jansen - 6. oktober 2011 - kl. 09:33
4 0

Hvad har det periodiske system til fælles med Xbox 360 og en lille klat kviksølv?

Hvem kunne vide, at det periodiske system nogensinde skulle være sjovt at lege med? Det fandt jeg ud af, efter at have trillet lidt med en lille kugle kviksølv i Mercury HG. Så meget, jeg faktisk overvejer at ringe min gamle kemi-lære op, så vi kan terpe lidt grundstoffer. Mercury er engelsk for kviksølv. Kviksølv er det 80. grundstof i det periodiske system. HG dækker over kviksølvs kemiske symbol. Hvilket må siges at retfærdiggøre spillets navn.

Mercury HG er et lille finurligt ’tilt-the-world’ spil som du finder i din arcade-sektion, til sølle 400 MSP.
For disse basører får du masser af sjov underholdning hvor du løbende låser op for flere baner, alt efter hvor sej - og hurtig - du er til at trille kuglen i mål. Du benytter din controllers analoge knapper (LS) og (RS), til at tilte verdenen, og dermed får kviksølvet til at bevæge sig forbi alverden af forhindringer. Det hele handler naturligvis om at finde den gyldne middelvej, og ikke give efter for ivrigheden så du triller kuglen ud over kanten. Kviksølv er jo noget værre noget at smide i jorden!

Men nu er de heldigvis ikke helt umenneskelige, de kære mennesker hos Eiconic, som har været så venlige at smide denne godbid ud til en efterårs spilsulten pøbel. Du får naturligvis lov til at trille i et par øvelses-baner, hvor spillet introducerer dig til konceptet, inden du kastes ud i et 60-baners langt ’Discovery’-mode. Når disse er banket på plads, har spillet også bonus- og nogle særlige udfordrings baner. Fælles for banerne er et koncept, der kan gå ud på at farve din kugle en bestemt farve så du kan komme over en bestemt forhindring. Det kan sågar gøres så frækt, at du skal dele din kugle så den ene kugle skal trille i én farve og den anden kugle til en anden farve så de kan glide sammen til en 3. farve. Så udover at pille ved grundstoffer, leger vi altså også her med lidt grundfarver.

Andre forhindringer kan være at du skal undgå din kviksølvs klat ikke sidder fast i et bremsende underlag, bliver frastødt af magneter eller trukket ind og dermed ned i et hul. Fælles for forhindringerne er, at de er skabt for at besværliggøre dig i din færd, og så at give dig lidt variation i banerne. Du har nemlig 4 kriterier at opfylde, for at opnå ’perfect’. For det første skal dit kviksølv komme intakt i mål, dvs. uden du har trillet kviksølv udover kanten, for det andet skal du samle samtlige atomer rundt omkring på banen. De to sidste ting er, at du indenfor tiden skal gennemføre gennemføre banen, hvor gennemførelsen i sig selv tæller som fjerde faktor. Dette er naturligvis let nok i starten, men efterhånden skal du kunne holde tungen lige i munden, mens du i fuldstændig controller-harmoni, glider afsted for at opnå dit ’perfect run’. Alt dette sker med din egen, eller spillets indbyggede, musik, som får din kugle og resten af banen til at følge musikkens rytme og det hele fungerer super godt.

Noget der nemt kan stresse en skrøbelig hjerne som undertegnedes, er det pres der opstår for at ville gøre det så godt som muligt i banerne, som desværre for nemt bliver til frustration, når banen ikke lige reagerer på de kvikke bevægelser man udsætter den analoge controller for. Om jeg er for sløv eller spillet bare er for langsomt skal jeg lade være udsagt. Jeg lader alt andet lige, tvivlen komme spillet til gode.

Der er ingen tvivl om, at der er masser af god underholdning i Mercury HG og hvis du går efter at gennemføre banerne 100%, kommer det til at koste dig grå hår, at klare banerne indenfor tidsgrænsen. Hertil skal det siges, at det er en skam at man ikke har lavet baner hvor tiden ikke var en faktor, så man kunne sidde og trille kviksølv i ro og mag.

For 400 MSP, skal jeg næsten være et skarn for ikke at anbefale spillet til dig, udelukkende ud fra faktummet at det er sindssygt billigt. Det hører efterhånden sjældenhederne til, at man får lov at kaste penge efter et så billigt spil. Det er meget muligt at du ikke ligefrem falder ned af stolen over spillets grafik, som må siges at være middelmådig, men det er til at leve med, når det er så sjovt og udfordrende på så mange andre fronter. Rådet herfra er: Giv Mercury HG en chance.
Mercury HG

Mercury HG

UdviklerEiconic